تعیین موضوع‌های مورد نیاز کودکان، اولویت کاری کانون

موضوع‌ها و سوژه‌های مورد نیاز کودکان و نوجوانان باید طی فرآیندهای پژوهشی و تحقیقاتی استخراج شود تا نهادهای فرهنگی مانند کانون بتوانند اولویت‌های کاری خود را مشخص کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون در کرمان طی سخنانی دو رویکرد اصلی کانون را از منظری دیگر مورد تحلیل قرار داد و گفت: در یک رویکرد عمومی، کانون برنامه‌هایش را بر مبنای توسعه سواد خواندن در میان کودکان و نوجوانان در بیش از 900 مرکز فرهنگی‌هنری خود بنا نهاده است.
وی که در آیین معارفه محمد‌رضا علیزاده به عنوان مدیرکل جدید کانون کرمان و تکریم خدمات مسعود گنجعلیخان حاکمی مدیرکل سابق سخن‌می‌گفت با بیان این که گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، مهم‌ترین رویکرد عمومی کانون است یادآور شد که دیگر فعالیت‌های کانون به گسترش مطالعه در میان مخاطبان و ایجاد فضایی شاد و با نشاط و جذاب برای تحقق این هدف کمک می‌کند.
به گفته‌ی حاجیان‌زاده، کانون در صدد است در کنار بالابردن دانایی از راه مطالعه، توانایی‌های بچه‌ها را هم بالا ببرد و این دو یعنی دانایی و توانایی دو بالی است که سلامت روان و نشاط درونی کودکان در گرو آن است.
مدیرعامل کانون اضافه کرد: یادگیری مبتنی بر تفکر، باعث می‌شود که کودکان به سمت عقلانیت حرکت کنند و پرورش فکر به ثبات شخصیت منجر می‌شود و کودکان را به آرامش درونی می‌رساند.
حاجیان‌زاده هم‌چنین تاکید کرد که این یادگیری و پرورش فکر در کانون با رویکردهای فرهنگی، تربیتی صورت می‌گیرد و در نهایت باعث نهادینه‌شدن عادات و فرهنگ در میان مخاطبان خواهد شد. با این رویکرد در کانون مهارت خواندن کلید یادگیری و تفکر خواهد بود و از این راه، توانایی درک متن، مهارت نوشتن، توانایی بیان و روح پرس‌شگری و حل مساله در میان کودکان تقویت می‌شود.
بخش دوم سخنان مدیرعامل به رویکردهای ویژه کانون اختصاص داشت و او تصریح کرد که کانون باید در همه‌ی ابعاد اجتماعی، علمی، اخلاقی و مذهبی به دنبال سوژه‌ها و موضوع‌های مناسبی بگردد و این موضوع‌ها را در تمامی فعالیت‌ها و تولیدات خود مورد استفاده قرار دهد.
حاجیان‌زاده در این بخش تاکید کرد که نهادهای فرهنگی در بسیاری از کشورهای جهان این موضوع‌ها را استخراج و اولویت‌بندی می‌کنند و ما نیز به دنبال این هستیم با پی‌ریزی فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقی در این زمینه، به سمتی حرکت کنیم که فعالیت‌ها و تولیدات کانون منجر به افزایش مهارت‌های زندگی و ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی مورد قبول جامعه شود.
مدیرعامل کانون توضیح داد که اتاق‌های فکر کانون برای تعیین این اولویت‌ها دست به کار شده‌اند و نتایج این مطالعات در تمامی فعالیت‌ها و تولیدات کانون مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل کانون در این مراسم که جمع زیادی از کارشناسان و مربیان کانون استان کرمان هم‌چنین مسوولان استانی نیز در آن حضور داشتند، به حاضران اطمینان داد که ایجاد شرایط مناسب برای اشتغال و ایجاد فضایی دوست داشتنی در کانون برای همکاران دغدغه‌ی اصلی وی است و تاکید کرد که جهت‌گیری مدیریت کانون در حال حاضر حرکت به سمت رفع مشکلات شغلی و معیشتی و در کنار آن، پشتیبانی از فعالیت‌ها و تلاش‌های تحلیلی و فکری همکاران است.
حاجیان‌زاده در ادامه به موضوع تغییرات مدیریتی کانون نیز اشاره‌ای داشت و گفت مبنای تغییر مدیران همیشه نمی‌تواند ناکارآمدی آنان باشد، گاهی اشتغال برخی از آنان به فعالیت‌های دیگر یا مشکلات شخصی و خانوادگی و درخواست آنان می‌تواند دلیل این تغییرات باشد اگرچه فرآیند تغییر مدیریت یک فرآیند عادی است و ما این تغییرات را یک جهش در فعالیت‌های کانون تلقی می‌کنیم.
وی در این آیین که روز 21 تیر 1393 در مجتمع کانون کرمان برگزار شد، لوح تقدیری را به امضای خود و به پاس تلاش‌های مسعود گنجعلیخان حاکمی مدیرکل سابق به وی اهدا و از خدمات او قدردانی کرد و در عین حال حکم مدیرکلی محمدرضا علیزاده را در اختیار وی قرار داد.
کارکنان کانون استان کرمان نیز هدایایی را به مدیرکل سابق اهدا کردند.
فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این آیین با بیان این که همواره در کانون این استان مدیران موفق، مردمی و از جنس فرهنگ حضور داشته‌اند، اظهار امیدواری کرد که نهادهای فرهنگی مانند کانون بتوانند آن‌چه از فرهنگ و گذشتگان در اختیار ما قرار گرفته است، به خوبی به نسل بعد منتقل کنند.
محمدرضا علیزاده مدیرکل جدید کانون استان کرمان که آخرین مسوولیتش معاونت آموزش متوسطه در آموزش و پرورش ناحیه‌ی 1 کرمان بوده است نیز در این آیین بر اهمیت عرصه‌ی تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان تاکید کرد و تقویت دین‌باوری و کمک به افزایش جذابیت‌های فعالیت‌های کانون در مراکز به منظور تقویت فضای شاد و بانشاط این مراکز و در عین‌حال گسترش همکاری‌های بین دستگاهی با آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی استان را از اولویت‌های کاری خود برشمرد.
وی یادآور شد که به خرد جمعی اعتقادی راسخ دارد و برای اداره‌ی بهتر کانون استان از مشورت‌های همکاران به ویژه پیشکسوتان کانون بهره خواهد برد.
در میان سوابق کاری‌ مدیرکل جدید کانون کرمان، ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کرمان، معاونت برنامه‌ریزی و برنامه و بودجه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور کتاب‌خانه‌ها و سرپرستی معاونت فرهنگی این اداره کل، هم‌چنین ریاست «هنرستان هنرهای زیبا»ی کرمان به چشم می‌خورد.
مسعود گنجعلیخان حاکمی مدیرکل سابق کانون کرمان نیز در این آیین گزارشی از فعالیت‌های کانون طی سه سال گذشته ارایه کرد و گفت تعداد مراکز کانون از 37 مرکز در سال 1390 به 40 مرکز در حال حاضر افزایش پیدا کرده است اما هنوز 5 شهر این استان فاقد مرکز کانون است و موافقت‌نامه‌های ساخت کانون در دو شهر دیگر نیز به امضا رسیده است.
وی از تالیف 45 اثر پژوهشی و90 جلد کتاب،  ساخت انیمیشن و بازی‌های قرآنی و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با اداره کل آموزش و پرورش استان برای برپایی 1500 نمایشگاه در 1500 مدرسه و همکاری با بنیاد شهید انقلاب اسلامی و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان شاخص‌ترین فعالیت‌های دوره‌ی سه ساله مدیریت خود یاد کرد.  
در آیین تکریم مدیرکل سابق کانون کرمان نماهنگی از تلاش‌های سه ساله‌ی وی در کانون به همت روابط عمومی کانون استان به نمایش گذاشته شد و اعضای مرکز شماره 2 کانون کرمان به اجرای سرود پرداختند.
در این آیین مدیرکل بانوان استانداری و برخی از مسوولان آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی استان کرمان نیز حضور داشتند.
هم‌چنین در سفر کرمان محسن فضلی معاون فرهنگی و محسن حموله مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل را همراهی می‌کردند.