آغاز ساخت فیلم‌های جدید کانون؛ به‌زودی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موضوع ساخت فیلم‌های سینمایی و پویانمایی را به صورت جدی در دستور کار فعالیت‌های خود قرار داده است و به زودی آثار جدیدی در این حوزه عرضه خواهد شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون در نشستی رسانه‌‌ای با خبرنگاران رسانه‌های جمعی در سنندج به کمبود فیلم‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان به عنوان یک مشکل جدی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: کانون با آن سابقه‌ی درخشان در عرصه‌ی تولید فیلم خود را موظف می‌داند در این مسیر گام بردارد و به زودی ساخت چند عنوان فیلم سینمایی و انیمیشن را آغاز خواهیم کرد.
وی افزود: ساخت فیلم برای کودکان از پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های خاص تکنیکی و محتوایی برخوردار است و نشاندن بچه‌ها بر روی صندلی سینما از راه نمایش فیلم، کار بسیار سختی است.
مدیرعامل کانون در این نشست که در مجتمع کانون سنندج برگزار شد به خبرنگاران رسانه‌های جمعی استان کردستان یادآور شد که ساخت و تولید عروسک‌های دارا و سارا متوقف نشده و به زودی این عروسک‌ها عرضه می‌شود اما در کنار آن به دنبال ارایه‌ی پیوست‌های فرهنگی آن هستیم تا از این راه پیام‌هایی نیز به مخاطبان انتقال داده شود چرا که هدف ما تنها ساخت عروسک نیست.
حاجیان‌زاده توضیح داد: هدف کانون از تولید عروسک، ترویج رفتار و فرهنگ ایرانی و اسلامی است و در این زمینه هم مطالعاتی در مجموعه آغاز شده است در عین حال به غیر از دارا و سارا درصدد تولید عروسک‌های جدید با چهره‌های تازه هم هستیم.
وی در پاسخ به یک پرسش که چرا عروسک‌های کردی به ویژه عروسک محلی بوکه‌بارانه تولید نمی‌شود؟ یادآور شد که پس از ساخت دو عروسک تکم آذربایجان غربی و عرضه‌ی آن در بازار به دنبال آن هستیم عروسک‌های محلی دیگر اقوام را نیز به زودی به تولید انبوه برسانیم.
مدیرعامل کانون در همین بخش به پرسش دیگری مبنی بر تولید نرم‌افزارها و بازی‌های رایانه‌ای در مرکز سرگرمی‌های سازنده و جایگزین‌کردن آن با بازی‌های قدیمی پاسخ داد و تاکید کرد اگرچه یکی از برنامه‌های جدی کانون در حوزه‌ی تولید ساخت سرگرمی به ویژه بازی‌های رایانه‌ای است و در این زمینه تاکنون محصولات زیادی را هم تولید کرده‌ایم اما هرگز از بازی‌های سنتی و سالم هم غافل نمی‌مانیم.
حاجیان‌زاده اضافه کرد تغییر ذائقه دلیل مناسبی برای ترویج این بازی‌ها در جامعه نیست و ما از راه تولید بازی‌های جدید قصد داریم با مخاطبان خود در ارتباط باشیم و پیام‌های خود را در اختیار بچه‌ها قرار دهیم اما باید به ترویج بازی‌های سنتی و تحرک‌آفرین و مهارت‌افزا نیز توجه داشته باشیم ایجاد تعادل در این حوزه و افزایش مهارت و تحرک بدنی کودکان مهم است و منحصر شدن به ساخت بازی‌های رایانه‌ای، به کودکان ما آسیب وارد می‌کند.
وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره‌ی تکراری بودن فعالیت‌های کانون یادآور شد که تکرار همیشه بد نیست ضمن این که بسیاری از این فعالیت‌ها برای بچه‌ها در نسل‌های مختلف تکراری نیست. کانون در 50 سال فعالیت خود همیشه به قصه‌گویی، کتاب‌خوانی، تئاتر، نقاشی، فیلم، خوشنویسی و سفال‌گری اهمیت می‌دهد و به اعتقاد ما، هر تکراری باعث رکود نیست و بچه‌ها بسیاری از این فعالیت‌ها را دوست دارند.
حاجیان‌زاده افزایش تفکر و قدرت تحلیل کودکان و نوجوانان را پشتوانه‌ی همه‌ی فعالیت‌های کانون دانست و گفت برنامه‌های جذاب و عمیق، زمینه‌ای را برای ایجاد شخصیت ماندگار در مخاطبان فراهم می‌کند.
مدیرعامل کانون در پاسخ به سوال‌هایی مبنی بر محرومیت استان کردستان در بهره‌مندی از امکانات فرهنگی و برنامه‌های کانون در حوزه‌ی توسعه ارایه‌ی خدمات به این استان، خاطر نشان کرد که معیار برای رسیدگی به مناطق مختلف کشور بررسی شاخص‌های کمی و کیفی آن استان است و ما البته همه استان‌های ایران را مورد توجه قرار می‌دهیم و در نگاه ما هیچ تفاوتی بین استان‌ها وجود ندارد و تنها به توانمندی‌های آنان توجه می‌کنیم.
وی از موفقیت‌های کانون استان کردستان به ویژه موفقیت گروه تئاتری آن در جشنواره چادر خیال تاجیکستان تقدیر کرد و گفت کانون در سال‌های اخیر حدود 20 عنوان کتاب به زبان کردی منتشر کرده است و در عین حال درصدد هستیم در تجهیز یک مرکز فرهنگی هنری کانون در سنندج و تبدیل آن به مرکز تخصصی علوم و نجوم کانون در این استان کمک کنیم.
حاجیان‌زاده همچنین با بیان این‌که کانون دارای 900 مرکز فرهنگی‌هنری در سطح کشور است یادآور شد که این تعداد پاسخ‌گوی تعداد فعلی دانش‌آموزان نیست و توسعه و گسترش مراکز کانون به ویژه مراکز سیار، به منظور پوشش مناطق محروم و روستایی در دستور کار کانون قرار دارد. 
مدیرعامل کانون در پاسخ به سوالی که آیا مربیان کانون از تخصص و مهارت کافی برخوردارند تاکید کرد مربیان، محور اصلی فعالیت‌های مراکز کانون هستند و نوع برخورد آنان با بچه‌ها به نحوی است که اعضا را به حضور در مراکز علاقه‌مند می‌کند و رفتار آنان الگوی بچه‌هاست. در عین حال مساله آموزش مربیان در بدو خدمت و ضمن خدمت، بالابردن آگاهی‌های آنان با توجه به نیازهای روز و ارتقا توانایی‌ها و دانایی اعضا و مربیان برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است. بیشتر مربیان کانون دانش‌آموخته رشته‌های کاری خود هستند و البته ما نیز به تازگی مجوز برگزاری رشته‌ی تربیت مربی فرهنگی در دانشگاه علمی، کاربردی را دریافت کرده‌ایم.
وی در پایان، بازنگری در ارتباط کانون با آموزش و پرورش و اجرای طرح کانون مدرسه با رویکردها و شیوه‌های جدید را یکی از راه‌های معرفی کانون به افکار عمومی دانست و گفت که این طرح می‌تواند علاوه بر معرفی ظرفیت‌های کانون به جامعه، تاثیر زیادی از نظر تربیتی بر روی دانش‌آموزان داشته باشد.  
در ابتدای این نشست که روز 23 مرداد 1393 در سنندج برگزار شد سهیلا شیخی مدیرکل کانون استان کردستان با قدردانی از تلاش‌های خبرنگاران رسانه‌های جمعی در پوشش اخبار کانون عنوان کرد که این نشست قرار بود هم‌زمان با روز خبرنگار برگزار شود ولی به دلیل در پیش‌بودن سفر مدیرعامل به این روز منتقل شد.
وی گزارش کوتاهی از فعالیت‌های کانون را بازگو کرد و توضیح داد که کانون استان کردستان دارای 16 مرکز ثابت و 4 مرکز سیار روستایی و 22هزار و چهار صد و شانزده عضو است.
شیخی از راه‌اندازی چهار مرکز ثابت، دو مرکز سیار و ساختمان جدید کانون زبان ایران به عنوان برنامه‌های آینده کانون استان یاد کرد و گفت هزینه راه‌اندازی این مراکز از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان تامین شده است.
در پایان نیز لوح تقدیر و هدایایی به خبرنگاران حاضر در این نشست اهدا شد.
بر اساس این گزارش مدیرعامل کانون و هیات همراه متشکل از محسن فضلی، معاون فرهنگی و محسن حموله مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل در جریان سفری دو روزه‌ به سنندج از مراکز مجتمع، شماره 2، 3 و 4 و پروژه‌ی ساخت کانون زبان ایران بازدید کردند.
نشست با مربیان و کارشناسان کانون، شرکت در جلسه‌ی شورای فرهنگی کانون استان و نشست با نوجوانان عضو مراکز کانون و نشست‌های خصوصی با کارکنان کانون از برنامه‌های این سفر بود.
درجریان برگزاری جلسه‌ی شورای فرهنگی کانون استان، سالار عرفانی‌نسب مدیرکل آموزش و پرورش و لیلا آژیر مشاور استاندار و مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری کردستان نیز در مرکز شماره 2  کانون در منطقه‌ی آبیدر سنندج حضور داشتند.
مدیرعامل کانون در این نشست تاکید کرد که کار کانون با آموزش و پرورش در عرصه‌ی تعلیم و تربیت دارای تفاوت است اما دو دستگاه در یک خانواده مشترک قرار داریم.
وی با یادآوری دیدگاه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر ورود کانون و محصولات فرهنگی آن به مدارس افزود: فعالیت‌های کانون می‌تواند در معرض دید تمامی دانش‌آموزان قرار بگیرد و همکاری‌هایی در یک رابطه‌ی تعاملی شکل بگیرد. در سیاست‌های جدید کانون به دنبال بازسازی طرح کانون مدرسه متناسب با شرایط روز هستیم به شرطی که مدارس هم متقاضی اجرای این طرح باشند.
حاجیان‌زاده با اشاره به رابطه‌ی خوب آموزش و پرورش و کانون در استان کردستان گفت: وزیر آموزش و پرورش اصرار دارند که هر چه زودتر این امر در سطح ملی تحقق پیدا کند ولی تا آن زمان، خود استان‌ها می‌توانند زمینه‌هایی را برای ورود کتاب‌ها، محصولات فرهنگی و نمایش فیلم‌ها و بازدید دانش‌آموزان مدارس از کانون فراهم کنند.
سالار عرفانی‌نسب مدیرکل آموزش و پرورش در این نشست وعده داد که امکانات این اداره، ویژه‌ی فرهنگیان در اختیار مربیان و کارکنان استان هم قرار خواهد گرفت چرا که هر دو از یک خانواده هستیم.
مدیرعامل کانون و هیات همراه روز 24 مرداد به تهران بازگشتند.