گزارش هفته پژوهش در مراکز فرهنگی هنری قاین، سرایان، بشرویه و شماره 2 بیرجند

هفته پژوهش در مراکز فرهنگی هنری کانون استان خراسان جنوبی در حالی سپری شد که اعضا ضمن آشنایی با روش‌های تحقیقی و پژوهشی تصمیم‌های بزرگی برای انجام پژوهش‌های جدید گرفته بودند.

هفته پژوهش در مرکز فرهنگی هنری قاین
هم‌زمان با گرامی‌داشت هفته پژوهش 22 نفر از اعضا و مربیان مرکز فرهنگی هنری قاین از کارگاه‌های علمی، آموزشی و کتاب‌خانه‌ی پژوهش سرای امام رضا (ع) بازدید کردند.
در ادامه به منظورهمکاری با پژوهش‌سرای امام رضا (ع)  اعضا در قالب گروه‌های قرآنی، نجوم‌، آزمایشگاه، رایانه به پژوهش‌سرا معرفی شدند تا خدمات بهینه‌ای در زمینه‌های مختلف و پیش‌برد اهداف پژوهش دریافت کنند. 
از سوی دیگر کتاب‌های « دایره المعارف پاسخ به چگونه‌های من » و « چگونه پژوهش کنیم را ؟ » در قالب تشکیل کارگاه و انجام آزمایش‌هایی با موضوع تکثیر قارچ و تأثیر نور بر تکثیر کپک نان و... معرفی شد.
اعضا در این کارگاه با مراحل تحقیق شامل: انتخاب موضوع، بیان هدف، جست‌و‌جوی اطلاعات، مسئله، فرضیه، آزمایش، سازماندهی داده‌ها و نتیجه‌گیری آشنا شدند.
 
هفته پژوهش در مرکز فرهنگی هنری سرایان:
اعضای مرکز فرهنگی هنری سرایان هم‌زمان با هفته پژوهش از پژوهش‌سرای رازی در شهرستان سرایان بازدید کردند.
در این بازدید اعضا با ماهیت برنامه‌های پژوهشی و انواع دست سازه‌های دانش آموزان آشنا شدند.
برپایی نمایشگاه و معرفی کتاب‌های پژوهشی موجود در کانون، معرفی بزرگان پژوهش، برگزاری مسابقه نشریه‌نگاری با هدف آشنایی اعضا با روش‌های تحقیق و پژوهش، برگزاری کارگاه پژوهش و تفکر و برپایی کارگاه پژوهش پیرامون سنگ‌های موجود در محیط اطراف و رنگ‌آمیزی آن‌ها، از جمله برنامه‌هایی است که هم‌زمان با هفته پژوهش در کانون سرایان به مرحله اجرا در‌آمد.
 
هفته پژوهش در مرکز شماره دو بیرجند
 هفته پژوهش در مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بیرجند با حضور جمعی از دانش آموزان پایه ششم دبستان‌های دخترانه ام کلثوم (س) و قداست همراه شد تا این عزیزان با شیوه صحیح پژوهش آشنا شوند.
در این برنامه که قریب به 100 نفر از دانش‌آموزان پایه ششم دبستان‌های دخترانه ام کلثوم (س) و قداست در آن حضور داشتند، کتاب‌های مرجع و دایره المعارف‌های موجود در کانون و دیگر فعالیت‌های کانون معرفی شد.
 در همین حال دانش آموزان با گام‌های اولیه پژوهش از جمله طرح مساله، مطالعه، پرسش در زمینه‌های مختلف علمی و حل مساله آشنا شدند.
برگزاری نشست  پژوهشی اعضای نوجوان و علاقه‌مند به پژوهش از دیگر برنامه های هفته پژوهش در کانون شماره  2 بیرجند بود.
در این برنامه، اعضای نوجوان مرکز با موضوع روش‌ها و سبک‌های پژوهشی با یکدیگر به تبادل نظر پرداختند و از تجربیات خود سخن گفتند. 
 معرفی پژوهش‌های برتر مرکز به سایر اعضای علاقه‌مند، انتخاب موضوعاتی جدید برای پژوهش توسط خود اعضا از دیگر برنامه‌های هفته پژوهش در مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بیرجند بود.
 
هفته پژوهش در مرکز فرهنگی هنری بشرویه:
هم‌زمان با هفته پژوهش فضای مرکز فرهنگی هنری بشرویه پُر از علامت سوال و کلمات کلیدی، چرا ، چگونه شد.
در همین حال نمایشگاه رنگین کمان پژوهش شامل آثار پژوهشی اعضا، مربیان و کتاب‌های پژوهشی برگزار شد.
 هم‌چنین به منظور تقویت روحیه پرسش‌گری وحواس پنج‌گانه در بین اعضا کارگاه پژوهش میدانی با موضوع طبیعت در پارک حاشیه کانون برگزار شد، در این برنامه اعضا پس از یادداشت برداری آنچه در طبیعت مشاهده کردند، در کانون گرد هم آمدند و درباره یافته هایشان با یکدیگر به گفتگو نشستند.
نشست صمیمی در جلسه پرسش و پاسخ با  حضور بانو عسگری از اساتید معارف و علوم قرآنی بشرویه،  برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی از سری مجموعه دانش پژوهان و تقدیر از برگزیدگان از دیگر برنامه‌های هفته پژوهش در کانون بشرویه بود.