بررسی مباحث نظری انتشار قصه‌های منظوم در کانون

شاعران کودک و نوجوان در اولین نشستی که به منظور تولید قصه‌های منظوم برای کودکان در کانون پرورش فکری برگزار شد، به بررسی مباحث تئوری این طرح پرداختند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نورا حق‌پرست مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ابتدا در زمینه‌ی بررسی‌های صورت گرفته در زمینه کمبود محتوا در قالب‌های مختلف ادبی در حوزه نشر کتاب‌های کودک و نوجوان در کانون و چگونگی شکل‌گیری ایده تولید قصه‌های منظوم برای کودکان صحبت کرد.
حق‌پرست در این باره گفت: با بررسی‌هایی که در زمینه موضوع‌ها و گروه‌های سنی صورت گرفت متوجه شدیم که یکی از گونه‌های ادبی مورد غفلت - که نمونه‌هایی از آن در گذشته در کانون منتشر شده و هنوز هم مورد اقبال مخاطبان است - قالب قصه‌های منظوم برای کودکان است.
وی اظهار امیدواری کرد با کمک و یاری شاعران حوزه کودک و نوجوان و با برپایی نشست‌های کارگاهی در ادامه بتوانیم در حوزه قصه‌های منظوم برای کودکان آثار خوبی تولید کنیم. 
بر اساس این گزارش در این نشست که با حضور شاعران و نویسندگان صاحب نام حوزه کودک و نوجوان مانند مصطفی رحماندوست، جعفر ابراهیمی( شاهد)، اسدالله شعبانی، بابک نیک‌طلب و افسانه شعبان‌نژاد و دیگر فعالان این حوزه برگزار شد، رحماندوست گفت: به اعتقاد من برای این‌که بتوانیم به نتیجه قابل قبول در زمینه قصه‌های منظوم کودکان برسیم ابتدا باید از نظر نظری این مبحث را بررسی کنیم و تفاوت‌ها و شباهت‌های  این گونه را با سایر گونه‌های ادبی مثل متل‌ها و داستان‌ها و غیره مشخص کنیم.
اسدالله شعبانی نیز با اشاره به این که یکی از پرمخاطب‌ترین گونه‌های ادبی قصه‌های منظوم است یادآور شد قصه‌های منظوم فرم‌های مختلفی دارد که یکی از انواع آن مانند کتاب «طوقی» اثر م. آزاد دارای زبان آهنگین و بن‌مایه عامیانه است نوع دیگر ممکن است با زبان معیار و رسمی باشد مانند کتاب « گل اومد بهار اومد» سروده مصطفی رحماندوست و نوعی دیگر مثل «کنجشکک اشی، مشی» از ترکیب نظم و نثر تشکیل می‌شود.
وی افزود آن‌چه موجب تمایز این گونه، از دیگر گونه‌های ادبی است ساختار قصه‌ای و استفاده صحیح از زبان شعر و زبان روایتی قصه ‌است یعنی قصه‌منظوم باید دارای ساختار هنری شامل شعر و قصه باشد.
اما جعفر ابراهیمی (شاهد) در ادامه گفت: به اعتقاد من هیچ گونه ادبی تا کنون بر اساس تعریف به‌وجود نیامده بلکه ابتدا اثر خلق شده و بعد تعریف شکل گرفته است.
وی ضمن ابراز خرسندی از این اتفاق در حال شکل‌گیری در کانون افزود قصه‌منظوم در حوزه کودک مهجور مانده و هرگز به صورت جدی به آن توجه نشده و حتی گاهی آثار سفارشی موجب آسیب‌هایی نیز به این حوزه شده است.
ابراهیمی با اشاره به این‌که قصه‌ها چه نثر یا نظم و چه به شکل فیلم پویانمایی همواره مورد علاقه بچه‌ها بود افزود: اگر به این قصه‌ها ریتم، نظم، تضاد و تکرار اضافه شود جذابیت بیشتری پیدا می‌کند و در نهایت موجب ترغیب مخاطب به خواندن می‌شود.
علی باباجانی دیگر شاعری بود که در زمینه قصه‌های منظوم دیدگاه‌های خود را بیان کرد و گفت: به نظر من قصه‌ی منظوم باید هم عناصر قصه و هم عناصر شعر داشته باشد و نه مطلق باید دارای زبان محاوره و نه زبان رسمی باشد.
وی خاطر نشان کرد در منظومه‌های کودکان نگاه کودکانه، تخیل، موسیقی درونی و بیرونی مهم است و تنها توجه به شعر کافی نیست.
در این نشست که روز 16 خرداد 94 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران برگزار شد، تعداد دیگری از شاعران کودک و نوجوان نیز در ادامه دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرهای خود در مورد قصه‌های منظوم را بیان کردند و قرار شد در نشست‌های بعدی که در قالب کارگاه برگزار خواهد شد، شاعران، آثار ، طرح‌ها و قصه‌های خود را با هدف نقد و بررسی بیشتر ارایه کنند تا در صورتی که قابلیت‌های لازم برای قصه منظوم را داشته باشد در چرخه نشر قرار گیرد.