بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای شبکه‌های اجتماعی

فرصت‌ها و تهدیدهای عرصه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی در نشست تخصصی مسوولان حراست کانون سراسر کشور در تهران بررسی شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مجتبی صمدی مدرس دانشگاه در کارگاه آموزشی که با عنوان «عرصه‌های مجازی وسایبری» بر پا شد در زمینه اهداف، ویژگی‌ها و وجه‌تمایز رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی در عرصه‌های مختلف صحبت کرد.
وی در زمینه اهداف و کارکردهای شبکه‌های اجتماعی امروز گفت: گروه‌های مجازی  اگر خوب مدیریت نشود ممکن است پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد در غیر این صورت می‌توانیم به عنوان یک فرصت خوب از قابلیت‌های آن در زمینه‌های مثبت بهره بگیریم.
صمدی افزود از نکات مثبتی که از این گروه‌های اجتماعی در سازمان‌ها می‌توان از آن در جهت پیشبرد اهداف سازمان استفاده کرد این است که با عضویت در این گروه‌ها از انعکاس انتقادها و دیدگاه‌های کارکنان مجموعه آگاه شد و به منظور بهبود شرایط آن‌ها را به کار گرفت.
وی هم‌چنین در مورد تبعات منفی این ابزارها خاطرنشان کرد اگر نظارت خوبی روی این شبکه‌ها وجود نداشته باشد، ممکن است سرعت شکل‌گیری و ترویج شایعات و اخبار کذب را افزایش دهد. هم‌چنین گاهی تبلیغ‌های ضد دینی و القای شبهات را هم می‌توان از دیگر تهدیدهای این ابزار‌ها دانست.
 این مدرس دانشگاه نقض حریم خصوصی افراد، انزوا و دور ماندن از محیط‌های واقعی اجتماعی، دسترسی سرویس‌های اطلاعاتی غربی به اطلاعات شخصی افراد و ... را از دیگر جنبه‌های منفی شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی عنوان کرد.
وی در ادامه یادآور شد با توجه به این که کنار گذاشتن این ابزارها امروز امکان‌پذیر نیست باید تلاش کنیم با دیدگاه‌های نظارتی به تولید محتوای مناسب و اشتراک‌گذاری آن‌ها اقدام و فرهنگ‌سازی کنیم.
صمدی توصیه کرد تلاش کنید کارکنان را به سوی استفاده از نرم‌افزارهای مشابه داخلی ترغیب کرده و ضمن نظارت‌های هدایت‌گر و جریان‌ساز، شیوه‌های استفاده درست از این نرم‌افزارها را نیز در قالب کارگاه‌های آموزشی به کاربران آموزش دهید و بتوانیم تا حدود زیادی آسیب‌های احتمالی آن‌ها را کاهش دهیم.
در پایان این نشست تخصصی کلیپی در مورد اهداف و انگیزه سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و شرکت تولید کننده یکی از نرم‌افزارهای رایج، برای شرکت کنندگان پخش شد که در آن نیت‌ بیگانگان برای تولید این ابزار نشان داده می شد.
گردهم‌آیی 3 روزه مسوولان حراست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور از 17 خرداد در تهران آغاز شده و تا 19 خرداد ادامه خواهد داشت.