مرکز فراگیر کانون شهرکرد امکانی برای پرورش خلاقیت کودکان دارای نیازهای ویژه

یازدهمین مرکز فراگیر کانون پرورش فکری در ایران در حالی 10 روز پیش در شهرکرد افتتاح شد که این مرکز رفته رفته شاهد حضور تعداد بیشتری از کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه خواهد بود.

بر اساس گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دو کودک و نوجوان کم‌شنوا نخستین اعضای فراگیر مرکز شماره 3 کانون شهرکرد (اولین مرکز فراگیر کانون استان) در روزهای اخیر بودند و ارتباط با بهزیستی، مدارس استثنایی و خانواده‌های کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه در دستور کار کانون استان قرار گرفته است.
به گفته‌ی اعظم‌سادات آل‌معصوم مربی مسوول این مرکز - که روز 14 آذر 1394 به یک مرکز فراگیر تبدیل شد - نیاز به معرفی این امکان جدید فرهنگی به خانواده‌ها در شهرکرد ضروری است و به همین دلیل مدیریت کانون استان و مربیان مرکز در حال رایزنی‌هایی با مسوولان و رسانه‌های جمعی و گفت‌و‌گو با خانواده‌ها برای جذب اعضای دارای نیاز‌های ویژه هستند.
در همان مراسم زهرا عبدالحی کارشناس مراکز فراگیر اداره کل آفرینش‌های فرهنگی کانون کشور توضیح داد که کانون در استان‌های مختلف برخی از مراکز خود را با تغییر کاربری و مجهز کردن به امکانات ویژه به مرکز فراگیر تبدیل می‌کند تا کودکان و نوجوانان نابینا، ناشنوا و معلول جسمی و حرکتی هم بتوانند از فعالیت‌های مراکز و تولیدات کانون استفاده کنند.
وی با بیان برخی تجربه های خود برای مربیان مرکز، ایجاد زمینه‌ی مناسب جهت پرورش و شکوفایی استعدادهای کودکان ونوجوانان با نیازهای ویژه، غنی سازی اوقات فراغت این اعضا و ارتقای کیفی تعامل‌های اجتماعی این بچه‌ها را از جمله اهداف راه‌اندازی مراکز فراگیر از سوی کانون عنوان کرد.
در همان برنامه محمد میرزایی مدیر کل بهزیستی استان، خداکرم حیدری رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی و کارشناسان این اداره، فرج‌الله اعرابی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان و مسوول کتابخانه‌ی نابینایان شهرکرد ومدیران و معاونان مدرسه‌های استثنایی شهرکرد  همچنین تعدادی از مربیان  مراکز کانون شهرستان شهرکرد، و اعضای عادی و فراگیر مرکز نیز حضور داشتند.
خوانش متنی ادبی از سوی یک عضو فراگیر، اجرای سرود اعضا مرکز نوای مهر و مرکز شماره 3 کانون، معرفی خلاقانه کتاب «حلزون من گمشده»، قصه‌گویی از همین داستان، شاهنامه‌خوانی، پخش بخشی از یک کتاب گویا و اهدای بسته‌های فرهنگی به حاضران بخشی از برنامه‌های این مراسم بود.
در همین حال مدیرکل ‌کانون استان چهارمحال و بختیاری در سخنانی در همان مراسم توضیح داد: آمارهای مختلفی درباره درصد معلولان در جامعه مطرح شده است، براساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی 15 درصد از افراد در هر جامعه‌ای به نوعی دارای شرایط خاص هستند و 30 درصد از این افراد نیازمند خدمات و امکانات ویژه هستند.
فرزاد رحیمی افزود: با راه‌اندازی مرکز فراگیر کانون،علاوه بر امکانات موجود کتاب‌خانه، امکانات خاصی نیز برای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه فراهم شده است تا این کودکان و نوجوانان نیز از خدمات مناسب‌سازی شده کانون بهره‌مند شوند.
وی تاکید کرد: افراد دارای این شرایط در برخی از زمینه‌ها دارای استعدادهای ویژه‌ای هستند و تنها باید زمینه رشد و پرورش این استعدادها فراهم شود و کانون می‌تواند در این باره گام‌های موثری بردارد. گروه هدف کانون، کودکان و نوجوانان 7 تا 17 سال هستند. کانون در کنار پرورش فکر و استعدادهای خاص این کودکان، زمینه‌های حضور آن‌ها در فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی را فراهم می‌کند.
برگزاری کارگاه‌های ادبی، نقاشی و کاردستی برای اعضای مرکز از دیگر برنامه‌های جنبی مراسم گشایش مرکز فراگیز کانون شهرکرد بود.