درهای مرکز شماره 31 کانون تهران به روی کودکان باز شد

یک کتاب‌خانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پس از تخریب و چندین سال تعطیلی در مکانی دیگر بازگشایی شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مرکز شماره 31 کانون سال‌ها در خیابان پیروزی، خیابان نیک‌نام تهران به فعالیت می‌پرداخت و چند سال پیش به دلیل قرارگرفتن در مسیر احداث بزرگراه کلیدی امام علی(ع) تخریب شده بود.
این در حالی بود که پس از تخریب مرکز سابق و با پیگیری‌های مسوولان کانون در نهایت با همراهی مسوولان استانداری و شهرداری تهران به نتیجه رسید و زمین دیگری با متراژ 170 مترمربع برای احداث دوباره این مرکز از سوی شهرداری تهران اما این‌بار در خیابان پاسدار گمنام تهران به کانون اهدا شد.
به گفته‌ی محمود سلیمانی مدیرکل کانون استان تهران - که روز 17 بهمن 1395 و در آیین بازگشایی این کتاب‌خانه سخن می‌گفت – وی و سه مدیرکل سابق کانون در سال‌های اخیر به پیگیری ساخت این مرکز پرداختند تا در نهایت کار احداث ساختمان این مرکز در بهار امسال به پایان برسد.
وی در حضور مدیرعامل، معاون فرهنگی  و جمعی از مسوولان، کارشناسان و مربیان کانون توضیح داد که استانداری تهران بخشی از هزینه ساخت این مرکز را از محل تملک دارایی‌ها، و کانون بخش دیگری از آن را تقبل کرد.
مدیرکل کانون استان از نیاز به بودجه بیشتری برای تجهیز کامل این مرکز سخن گفت و در عین حال مشخصات کامل این بنا را تشریح کرد و گفت: مرکز شماره 31 با زیربنای 390مترمربع در دو طبقه احداث شده و دارای کتاب‌خانه، سالن نمایش و چند کارگاه هنری و ادبی برای کودکان و نوجوانان این منطقه است.
به گفته‌ی او تعداد مراکز کانون استان تهران اکنون به 61 مرکز شامل 23 مرکز در شهرستان‌ها و 38 مرکز در شهر تهران رسیده است.

مدیرعامل: تربیت انقلابی کودکان ماندگارتر است
سخنان مدیرکل کانون استان تهران که به پایان رسید مدیرعامل کانون پشت تریبون قرار گرفت و پس از اظهار خوشحالی از بازگشایی دوباره این کتابخانه در سی‌و هشتمین بهار انقلاب اسلامی و در سخنانی به اهمیت این مراکز کانون و اتفاق‌هایی که در آن می‌افتد اشاره کرد.
علیرضا حاجیان‌زاده هم تعداد مراکز کانون در سراسر کشور را 954 مرکز اعلام کرد و افزود: مراکز کانون گسترده‌ترین شبکه کتاب‌خانه‌ای کودک و نوجوان در سراسر کشور و در دنیا بی‌نظیر است.
او با تاکید بر این که مبنای اصلی حرکت کانون ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در بین بچه‌هاست، ماندگاری تربیت را نتیجه عمق بخشی به اندیشه و تفکر کودکان و نوجوانان عنوان کرد و یادآور شد: با رشد و پرورش فکری بچه‌ها، شخصیت آن‌ها شکل می‌گیرد و علم، ادب، تدین و حکمت مرهون مطالعه است.
مدیرعامل کانون بالابردن مهارت‌های کودکان و نوجوانان عضو مراکز در کنار عمق‌بخشی به تفکر آنان، به عبارتی افزایش توانایی‌های آن‌ها در کنار دانایی، را باعث بالارفتن اعتماد به نفس و تربیت آن‌ها با سبک زندگی سالم بیان کرد.
مسوول کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی در همین حال راه‌اندازی یک کتاب‌خانه در کانون را یک اتفاق بزرگ در کشور دانست و گفت: چنین حرکت‌هایی در این روزها که سالگرد پیروزی انقلاب است، توجه کردن به یک نوع از تربیت انقلابی است چرا که بچه‌ها در این مراکز با زندگی اجتماعی تربیت می‌شوند و این نوع تربیت شکل ماندگاری دارد.
حاجیان‌زاده این جمع‌گرایی و کار گروهی را به حرکت جمعی مردم ایران در دوران انقلاب اسلامی تشبیه کرد که مردم با همدلی با یکدیگر هم عهد و هم هدف شدند و با ایثار و فداکاری منافع جامعه را بر منافع فرد ترجیح دادند.
وی تصریح کرد: ما نیز در کانون به آن‌ها می‌آموزیم که بالندگی و سازندگی خود را در حرکت‌های جمعی ببینند و این را یک حرکت انقلابی می‌دانیم.
مدیرعامل کانون در عین حال یادآور شد که محتوای فعالیت‌ها و تولیدات کانون هم باید به سمت تربیت دینی و انقلابی سوق پیدا کند و این برای ما افتخاری است که شیوه‌ها و تکنیک‌های کانون را در جهت آرمان‌های انقلاب هدایت کنیم.
در این آیین فاطمه روحی‌رحیم مربی مسوول این مرکز تازه تاسیس به نقالی بخش‌هایی از شاهنامه، طاهره بشیر مربی فرهنگی کانون به قصه‌گویی با زبان اشاره و اولین عضو مرکز نیز به خوانش متنی ادبی پرداخت.
ریحانه باقرپناهی عضو شماره یک این مرکز که کارت عضویت خود را نیز دریافت کرد در این متن ادبی از مسوولان کانون برای راه‌اندازی این کتاب‌خانه قدردانی کرد.
بازدید از بخش‌های مختلف این کتاب‌خانه، پایان بخش آیین گشایش این مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود.