خانواده در ایجاد دانش استفاده از رسانه نقش بسزایی دارد.

سکینه سلطانی استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در نشست «کودک، خانواده و فناوری» به آسیب‌های استفاده بی‌رویه از رسانه و فناوری اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، نشست «کودک، خانواده و فناوری» با حضور محسن اصغری نکاح و سکینه سلطانی اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

سلطانی در این نشست به زیان‌بار بودن فضای دیجیتال اشاره کرد و گفت: در عین حال که امروزه تکنولوژی تمام ابعاد زندگی انسان را در برگرفته باید توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از فضای دیجیتالی، به ساختار مغز و حوزه شناختی آن که مسوول برنامه‌ریزی و حافظه است آسیب می‌رساند.

وی ادامه داد: هنگامی که از مادران می‌پرسیم در حوزه کودک مطالعه می‌کنند یا خیر، با افتخار می‌گویند عضو چندین کانال روانشناسی هستیم. اما سوال من این است چند کتاب روانشناسی خوانده‌اید؟ برخی کانال‌ها الزاماً اطلاعات درست نمی‌دهند و ما در شناخت منابع صحیح بسیار ضعیف هستیم. متاسفانه استفاده بیش از اندازه از رسانه، عادات و تفکرات ما را به هم می‌ریزد ؛ در حالی که هدف رسانه سرگرمی نیست، بلکه رسانه آمده تا انتقال پیام کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی تاکید کرد: امروز به علت تغییر سبک زندگی و افزایش وسایل ارتباطی، رسانه‌ها سهم قابل توجهی از اوقاعت فراغت کودکان را به خود اختصاص داده‌اند. رسانه‌ای که دارای ابعاد مثبت و منفی فراوانی است و اگر راهنما و سواد استفاده از این گونه وسایل نباشد، تأثیرات مخربی درشخصیت کودکان بر جای می‌گذارد.

سلطانی با اشاره به این‌که مسوولیت آگاه‌سازی و راهنمایی افراد در استفاده از رسانه در سال‌های اولیه زندگی و کودکی بر عهده والدین است گفت: پس والدین باید نقش خود را در تربیت و آموزش سواد رسانه‌ای، بیش ‌از پیش برعهده بگیرند و با توجه به شرایط و مزیت خاص سنین کودکی که خیلی از مطالب را با اشتیاق، شور و حافظه‌ای ماندگار می‌پذیرند، به فرزندان خود آموزش دهند.

وی برای تقویت فرزندان در برابر هجوم آسیب‌های رسانه‌ای پیشنهاد داد والدین سواد رسانه‌ای را به کودکانشان بیاموزند و پرورش و تقویت تقوای رسانه‌ای، نظارت والدین و آشنایی آنان با انواع رسانه، زمان‌بندی برنامه‌ها و تماشای دسته‌جمعی آن از جمله راه‌کارهای این آموزش است.

سلطانی در پایان به این نکته اشاره کرد که : فرزندان اگر کار یا رفتاری انجام می‌دهند، همان کار یا رفتاری است که والدینشان در گذشته به شکل دیگر انجام داده‌اند. پس خوب رفتار کردن و آگاه بودن والدین، مهم‌ترین علت برای فرزندان آگاه و هوشمند است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =