یکی از وجوه تمایز شعر سپید با نثر، موسیقی درونی آن است

«قاسم رفیعا » شاعر و نویسنده مطرح کشور، میهمان چهل و پنجمین انجمن ادبی آفتاب مشهد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، پنج‌شنبه ۱۶ آذرماه ۹۶، چهل و پنجمین انجمن ادبی آفتاب با حضور «قاسم رفیعا» شاعر و نویسنده صاحب‌نام کشور و ۳۱ نفر از اعضای انجمن ادبی آفتاب، در سالن جلسات دفتر استان برگزار شد.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این برنامه گفت: در این جلسه که با محوریت خوانش و نقد و بررسی شعر برگزار شد؛ آثار تعدادی از اعضا که قبلاً در اختیار کارشناس میهمان و سایر اعضای انجمن قرار گرفته بود؛ نقد و بررسی شد.

قاسم رفیعا در جریان نقد آثار به اعضا یادآور شد که اگر قالب کلاسیک را می‌پذیرند باید قواعد آن را کاملاً قبول کنند. او به همه اعضا، حتی طرفداران شعر سپید مطالعه آثار کلاسیک را توصیه کرد و گفت: ذهن موزون و آهنگین حتی برای کسانی که شعر بدون وزن می‌سرایند لازم است. در شعر سپید نیاز به موسیقی درونی داریم و آن یکی از وجوه تمایز شعر سپید با نثر است.

وی با توضیح قالب‌های پر کاربرد شعر کلاسیک گفت: غزل قالبی‌ست که توانسته خودش را با شرایط امروز وفق دهد و کاملاً با تصاویر و زبان نو سازگار شود.

رفیعا با توجه به اینکه قالب شعری بیشتر اعضا «نیمایی» بود گفت: قالب نیمایی به نظر آسان می‌رسد امّا برای موفقیت در این قالب شعر،  شاعر باید علاوه بر تسلط بر وزن، نگاه و زبانی بسیار نو و متفاوت داشته باشد که البته تعدادی از اعضا از پس این مهم برآمده‌اند و روانی، سادگی و صمیمیت آثارشان به قدری‌ست که گویی دچار تنگنای وزن نبوده‌اند.

ملیکا قاضیان، آیدا پاکزاد، شهرزاد لعل‌بذری، زهرا پرمر، دینا کیهانی، مهتاب فارابی و اعظم یوسف‌زاده اعضایی بودند که اشعار آنها مورد بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =