کد خبر: 275329
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
نوشتن یک تصمیم است

نویسنده کودک و نوجوان معتقد است نوشتن، صرف‌نظر از نیاز به ابزاری هم‌چون استعداد، یک هدف و تصمیم است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدرضا بایرامی در نشست نقد و بررسی کتاب «فصل پنجم: سکوت» در مرکز فرهنگی‌هنری کانون مریانج در استان همدان با بیان این مطلب گفت:  در واقع نویسنده با پس و پیش کردن کلمه‌ها آن‌ها را از حالت خنثی و کسالت‌آور بودن خارج می‌کند.

وی در این نشست که با حضور مربیان، کارشناسان و بیش از 60 نوجوان عضو مراکز کانون استان همدان برگزار شد افزود: این رمان اگرچه کلاسیک است ولی توالی و پیوستگی زمانی ندارد و نویسنده در بیان حوادث راحت از بخشی به بخش دیگر می‌پردازد و این بهم ریختگی زمانی است که داستان را به صورت پازل درمی‌آورد و مخاطب را به کنکاش وامی‌دارد.

نویسنده رمان «فصل پنجم: سکوت» در ادامه یادآور شد در این کتاب چهار فصل اول در مورد اعترافات شخصیت اصلی داستان است و فصل پنجم که فصل نهایی و هدف کتاب است تمامی حوادثی را که برحسب ضرورت در حالت‌های غیر منطقی در فصل‌های قبلی بیان شده به‌صورت کامل، درست و واقعی بیان می‌کند.

بر اساس این گزارش در ابتدای ویژه‌برنامه باهدف تصویرسازی بهتر ذهنی از این داستان یکی از اعضای پسر مرکز مریانج  گاری بستنی فروشی که ساخته شده بود را بین شرکت‌کنندگان چرخاند و با بانگ بستنی یخی دارم مانند شخصیت اصلی داستان فضا را برای بحث و گفت‌وگو آماده کرد.

هم‌چنین بهناز ضرابی‌زاده کارشناس مسوول ادبی کانون همدان در این باره خاطرنشان کرد شاید برای نوجوانانی ‌که همیشه کتاب‌های خطی خوانده‌اند درک این کتاب کمی سخت باشد و پرسش‌هایی را در ذهن‌ آن‌ها ایجاد کند اما باید یاد بگیرند و انواع جدیدتر و متفاوت‌تر را نیز تجربه کنند تا ذهن‌شان از عادت‌ها فاصله بگیرد.

ضرابی‌زاده با اشاره به این‌که جزئی‌نگری‌ها و بیان دقیق آن‌ها در این داستان از صفات بارز قلم این نویسنده است اظهار داشت:روایت رمان «فصل پنجم: سکوت» مانند پازلی به هم ریخته است که مخاطبان باید خود قطعه‌های این پازل را با کنکاش ذهنی کنار هم بچینند و نمونه خوبی برای از بین بردن عادت‌های ذهنی است.

نشست نقد و بررسی رمان «فصل پنجم: سکوت» با حضور محمدرضا بایرامی و نوجوانان عضو مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =