کد خبر: 278966
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
تربیت با شیوه قصه و نمایش

در آستانه راه‌اندازی مرکز تخصصی تئاتر کودک، نشست« از قصه تا نمایش» در کانون خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، در این دوره یک‌روزه که در روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه و با حضور بیش از ۲۵ نفر از کارشناسان و مربیان مراکز کانون مشهد برگزار شد، حسن دولت‌آبادی نمایشنامه‌نویس و مدرس هنرهای نمایشی به مبحث نشست « از قصه تا نمایش» » به صورت تئوری و کارگاهی پرداخت.  

محدثه فریدی کارشناس آموزش و پژوهش استان هدف از برگزاری این دوره را آشنایی بیشتر مربیان با نقش تئاتر در تربیت کودک و به ویژه نوجوانان دانست و گفت: در حین اجرای تئاتر، کودکان و به ویژه نوجوانان چگونگی رویارویی با مشکلات و پرداختن به راه‌کارهای مختلف را می‌آموزند و می‌توان از تئاتر به عنوان یک واسطه تربیتی یاد کرد.  

حسن دولت‌آبادی مدرس دوره، به یکی از ویژگی‌های دوران نوجوانی اشاره کرد و گفت: آنان مسائل هر چند کوچک و پیش‌پا افتاده را بحرانی و غیرقابل حل می‌بینند و اجرای تئاتر و نقش‌پذیری در نمایش‌ها به آنان کمک می‌کند تا از این بحران به خوبی عبور کنند و به دنبال حل مسئله برای مشکل خود باشند.

در ادامه مدرس هنرهای نمایشی به صورت کارگاهی و با طرح داستان چوپان دروغگو از مربیان خواست پایان‌ داستان را بگویند و به تحلیل آن پرداخت. تصویرگری از صحنه‌های پایانی داستان توسط مربیان و تحلیل و بررسی جنبه‌های گوناگون شخصیت‌پردازی و فضاسازی طرح، آخرین بخش این دوره آموزشی بود.  

گفتنی است؛ حسن دولت‌آبادی نمایشنامه‌نویس و مدرس هنرهای نمایشی و صاحب اثر بیش از ۵۶ عنوان کتاب در حوزه تئاتر است. مجموعه ۳۰ جلدی «نمایشنامه‌های آسان برای اجرا در کلاس درس و صحنه تئاتر» شامل ۱۵۰ نمایشنامه کودک و نوجوان است که برای سه ‌مقطع تحصیلی «مهدکودک و ابتدایی»، «دوره اول متوسطه» و «دوره دوم متوسطه» نوشته شده است و جوایز مختلفی را از آن خود کرده است.

«تربیت به کمک تئاتر و نمایش در خانه و مراکز آموزشی و تربیتی» و «تربیت به کمک داستان در خانه و مراکز آموزشی و تربیتی» از دیگر کتاب‌های این پژوهش‌گر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =