نقش عروض و قافیه درشعر بررسی شد

در نخستین جلسه انجمن شعر کانون بندرعباس که باحضور سعید آرمات شاعر استانی و اعضای انجمن ادبی کانون پنجگانه بندرعباس برگزارشد به بررسی نقش عروض و قافیه در شعر پرداخته شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان، انجمن شعر آفرینش‌ ادبی هرمزگان که با حضور سعید آرمات واعضای ادبی مراکز بندرعباس  برگزار شد در خصوص نقش عروض و قافیه در شعر بحث و گفتگو شد.

سعید آرمات شعر را دریچه‌ای دانست که می‌شود از آن به جهان بیرون نگاه کرد و افزود: ادبیات نوع نگاه کردن را به ما می آموزد واگر نگاه ما به جهان شاعرانه باشد حتی رد شدن از خیابان نیز شاعرانه خواهد بود.

در مورد تشخیص وزن اشعار به‌صورت سماعی می توان گفت این مهارت یک توانایی شخصی است و تنها توانایی لازم که قبل از یادگیری این مهارت برای شخص لازم است درست خواندن شعر است.

وی خاطر نشان کرد اگر شعر درست خوانده شود در حقیقت وزن آن به درستی درک شده است وبرای این‌که بتوانیم اشعار را درست بخوانیم مطالعه‌ی آثار سعدی، مولانا، حافظ و مخصوصااشعار شاعران سبک هندی و نیمایی (مانند صائب و نیما) و مخصوصاً استفاده از آثار موسیقی سنتی ایرانی که بهترین نمونه‌های شعرخوانی را می‌توان در آن سراغ گرفت توصیه می‌شود.

این شاعر استانی تاثیر وزن وقافیه را این‌گونه تعبیر کرد و افزود: اصول علم وعروض کاملا علمی ومنطقی بیان شده است احساس‏انگیز و خیال‏انگیز بودن شعر منجر به سیال و شناور بودن آن و تفسیر شعر به دلخواه خواننده و گاهی قرارگرفتن خواننده به جای شاعر می‏شود.

این شاعر استانی از اعضا خواست برای تقویت نگاه شاعرانه کتاب « از آغاز تا امروز» را که از جمله کتاب‌هایی هایکوسرایی است مطالعه کنند.

همچنین وی از اعضا خواست در خصوص شناخت شاعران کلاسیک جهان اشعار شاعران هندی را نیز مطالعه کنند.

دراین جلسه اعضای  انجمن شعر به خوانش آثار شعر خود پرداختند و آثار  توسط آرمات نقد و بررسی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =