کارگاه آموزش داستان طنز با  حضور احمد اکبرپور

همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی کارگاه آموزش داستان طنز با حضور احمد اکبرپور و اعضای کارگاه ادبی بندرعباس در مجتمع فرهنگی هنری کانون آفرینش بندرعباس برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون هرمزگان، در این کارگاه که با مشارکت اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان بندرعباس برگزارشد، احمد اکبرپور در این کارگاه به طرح مباحثی از قبیل: سوژه‌یابی، هدف و کارکردهای طنزنویسی پرداخت و افزود. طنز کارکردهای مختلفی دارد و موجب فهم تازه‌ای از زندگی می‌شود، مهمترین پیام طنز شادی و خنده است. یکی از کارکردهای مهم آن نیز نقد اجتماعی است.

این طنز پرداز ضمن ارائه تعریف طنز گفت: در ادبیات طنز جنبه‌های نامطلوب بشر، فسادهای اجتماعی وسیاسی و یاحتی تفکرات فلسفی را به شیوه‌ای خنده‌دار به چالش می‌کشد.

اکبر پور طنز را تفکر برانگیز خواند و گفت: گرچه طبیعت طنز بر خنده استوار است، اما خنده تنها وسیله‌ای است که برای  بهره بردن ورسیدن به هدفی برتر و آگاه کردن انسان از آن استفاده می‌شود.

وی با بیان تکنیک‌های طنز از جمله، اغراق، نقیضه یا پارودی گفت: استفاده از تکنیک نقیضه درنوشتن باعث می‌شود نویسنده همیشه سوژه برای نوشتن داشته باشد

اکبر پور شوخی کردن با کتاب‌ها و منابع موجود را راهی برای یافتن سوژه در داستان‌های طنز دانست و گفت: طنزنویسی  چیزی نیست که بتوان آن را آموخت، بلکه می‌توان آن را پرورش داد، در داستان طنز، آموزش‌های کلاسیک داستان‌نویسی رنگ می‌بازند چرا که طنز عرصه‌ی ممکن ساختن ناممکن‌هاست.

در ادامه این کارگاه آموزشی تعدادی از اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون به خوانش آثار طنز خود پرداختند و اکبرپور با بیان نظرات خود آن‌ها را راهنمایی کرد.

کارگاه‌های طنز نویسی یکی از ویژه برنامه‌های بلند مدت واحد آفرینش های ادبی است که با هدف پایدار سازی اعضا و ایجاد شور ونشاط در کارگاه‌های ادبی استان هرمزگان برگزار می‌شود.

کتاب‌های «غول و دوچرخه»، «واژه‌های خندان»، «من نوکر بابا نیستم»، «امپراطور کلمات»،  ، مادربزرگ جادویی»، و از جمله آثار این نویسنده طنزپرداز است.

کارگاه آموزشی داستان طنز با حضور احمد اکپرپور نویسنده کتاب‌های طنز و اعضای کارگاه ادبی مراکز فرهنگی هنری بندرعباس در مجتمع فرهنگی هنری بندرعباس برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =