انتقال میراث‌های ماندگار فرهنگی با قصه‌گویی محقق می‌شود

استاندار کرمان قصه‌گویی را ابزاری برای رشد اعتماد به نفس کودکان و ایجاد قدرت درک سنت ادبیات شفاهی و اقدامی برای انتقال میراث‌های ماندگار و فرهنگی برشمرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کرمان، محمدجواد فدایی در پیامی به مرحله منطقه‌ای بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون به میزبانی شهر کرمان تاکید کرد: قصه به عنوان میراثی ماندگار با قدمتی به وسعت تاریخ تمدن بشر، جایگاهی بس شگرف در زندگی آدمی دارد و مهم‌ترین ابزار برای آموزش مفاهیم تربیتی و مهارت‌های زندگی به‌شمار می‌رود که وسعتی زیبا و سرشار از خاطره را در ذهن آدمی در هر سنی می‌آفریند.
او با بیان این‌که امروز بیش از هر زمان دیگری برای رسیدن به دنیایی سرشار از صلح، آرامش، دوستی، صبر و محبت به ابزار قصه‌گویی نیازمندیم اظهار امیدواری کرد تا این هنر به عنوان فعالیتی تربیتی و راهی برای کمک به پرورش قدرت بیان و عواطف و افکار کودکان، تحریک قوه‌ی ابتکار و ابداع، رشد اعتماد به نفس در آنان و ایجاد قدرت درک سنت ادبیات شفاهی و اقدامی برای انتقال میراث‌های ماندگار و فرهنگی جای خود را بیش از گذشته در جامعه باز کند.
به اعتقاد استاندار کرمان، یکی دیگر از کارکردهای ویژه‌ی هنر داستان سرایی انتقال مفاهیم ارزشی و دینی به کودکان و نوجوانان است چرا که این مهم در قالب داستان‌های مبتنی بر فرهنگ و ارزش‌های اسلامی با زبان ساده و جذاب داستان، تاثیر شگرف و ماندگاری بر ذهن کودکان، نوجوانان و آشنایی آنان با ارزش‌های دینی برجای می‌گذارد.
فدایی در این زمینه از مجموعه «داستان راستان» علامه شهید مطهری و مجموعه کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از نویسنده‌ی چیره‌دست استاد مهدی آذریزدی به‌عنوان نمونه‌های بسیار ارزشمندی یاد کرد که بایست به عنوان الگوی کاری مناسب مورد اهتمام و توجه قرار بگیرد.  
او در پایان و به بهانه‌ی برگزاری مرحله منطقه‌ای بیست‌ویکمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی از تلاش‌های پاسداران هویت فرهنگی این سرزمین کهن قدردانی و برای آنان آرزوی موفقیت کرد.
مرحله منطقه‌ای بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی (منطقه ۴) با حضور برگزیدگان استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی و هرمزگان روزهای ۶ و ۷ آذر ۱۳۹۷ در کرمان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =