حرکت در مسیر«زندگی، پژوهش- مقصد و یافتن» شتاب می‌گیرد(۳)

ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با شعار«مسیر زندگی، پژوهش- مقصد و یافتن» برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این ویژه‌برنامه‌ها با هدف نهادینه‌سازی فرهنگ پژوهش در جامعه، عمق‌بخشی به نگاه پرسش‌گر نسل کودک و نوجوان و همراه‌سازی خانواده‌ها با فعالیت‌های پژوهشی کانون پرورش فکری برنامه‌ریزی و به مرحله اجراگذاشته‌شد.

مرکز فرهنگی هنری آستانه اشرفیه نیز به مناسبت هفته پژوهش، کارگاه‌ فعالیت‌های پژوهش‌محور را با حضور اعضای دختر و پسر این کانون برگزارکرد.

شرکت دانش آموزان در کارگاه فعالیت های پژوهشی کانون آستانه اشرفیه

طی برگزاری این کارگاه‌های آموزشی، کودکان و نوجوانان با اهمیت پژوهش در زندگی و هم‌چنین مراحل انجام یک فعالیت پژوهشی بیش از پیش‌آشناشدند.

کانون پرورش فکری شهرستان رودسر هم با دعوت از اعضا و دانش‌آموزان مدارس، نسبت به برپایی نمایشگاه دست‌آوردهای پژوهشی اعضا و برگزاری کارگاه‌های پژوهشی اقدام‌کرد.

آشنایی کودکان با مراحل انجام فعالیت تحقیقی

فراهم‌سازی فرصت بازدید کودکان و نوجوانان از نمایشگاه پرندگان تاکسیدرمی‌ شده و هم‌چنین، برپایی کارگاه‌ آموزش‌های زیست‌محیطی، ازدیگر برنامه‌های مرکز فرهنگی هنری رودسر در هفته پژوهش بود.

بازدید کودکان و نوجوانان از نمایشگاه پرندگان زنده و تاکسیدرمی شده

 به همین مناسبت، مرکز فرهنگی هنری مجتمع رشت ویژه برنامه‌هایی را با شعار « زندگی، پژوهش- مقصد و یافتن» و به منظور علاقه‌مند سازی کودکان و نوجوانان به پژوهش و آموزش شیوه‌های انجام فعالیت‌های تحقیقی برنامه‌ریزی و به مرحله اجراگذاشت.

برپایی کارگاه فعالیت های پژوهشی در مرکز مجتمع رشت

برپایه این گزارش، مربیان این کانون علاوه بر فضاسازی و برپایی نمایشگاه آثار پژوهشی اعضا و مربیان، به آموزش مراحل انجام فعالیت ‌پژوهشی به زبانی ساده و قابل فهم برای کودکان و نوجوانان پرداختند.

اجرای فعالیت‌های هدف‌مند پژوهشی، نقد و بررسی آثار تحقیقی، معرفی کتاب، برگزاری کارگاه ادبی«اگر من یک مخترع بودم» و هم‌چنین اجرای فعالیت ‌پژوهشی با محوریت واژه‌های قرآنی ازدیگر برنامه‌های مرکز فرهنگی هنری مجتمع بود که با همراهی کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها صورت‌گرفت.

هفته پژوهش در مرکز مجتمع رشت

مرکز فرهنگی هنری لاهیجان نیز با هدف پاسخ‌گویی به پرسش‌های کودکان در میدان زندگی و آموختن شیوه‌های دست‌یابی آینده‌سازان به این پرسش‌ها، اجرای فعالیت‌های هدف‌مند و مبتنی بر نگرش و تفکر پژوهشی را در دستورکارقرارداد.

فعالیت های مبتنی بر نگرش پژوهشی  مرکز فرهنگی هنری لاهیجان

بر همین اساس، آشنایی با مراحل انجام یک فعالیت تحقیقی و برگزاری کارگاه‌های هدف‌مند مورد توجه واقع‌شد و در این میان نیز مربیان اهمیت تقویت حس پرسش‌گری و توجه عمیق به محیط پیرامون را به کودکان و نوجوانان توصیه‌کردند.

مرکز فرهنگی هنری منجیل به مناسبت هفته پژوهش، ضمن برپایی نمایشگاه آثارپژوهشی اعضا و مربیان، میزبان اعضای کانون و دانش‌آموزان مدارس شد.

هفته پژوهش در کانون منجیل

طی اجرای این فعالیت‌ها، کودکان و نوجوانان با روند انجام یک فعالیت ‌تحقیقی آشناشدند و درهمین حال اعضای کارگاه‌های رباتیک این مرکز با ارایه‌ی طرح‌های پژوهشی، حاضران را به شرکت در فعالیت‌های علمی و پژوهشی تشویق‌کردند.

همراهی مخاطبان با فعالیت های پژوهشی مرکز منجیل

  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لنگرود به بهانه‌ی هفته پژوهش، میزبان نمایشگاه کتاب  دست‌آوردهای پژوهشی بود.

مربیان این مرکز فرهنگی هنری نیز در سایه‌ی دعوت از اعضا و دانش‌آموزان مدارس، نسبت  به برگزاری کارگاه پژوهش‌محور اقدام و به‌تشریح نحوه انتخاب موضوع پژوهشی با در نظر گرفتن عنوان مناسب، طرح سوال و  فرضیه‌سازی، جمع آوری اطلاعات، تشکیل گروه‌های‌کنترل و آزمایش، تهیه پرسش‌نامه و مصاحبه از افراد آگاه برای آزمودن فرضیات، نتیجه‌گیری، مأخذنویسی اصولی و صحیح و هم‌چنین، شیوه‌های ارایه‌ی نتیجه‌های حاصل از پژوهش به علاقه‌مندان پرداختند.

انجام فعالیت‌های پژوهشی‌گروهی توسط کودکان و نوجوانان نیز ازدیگر برنامه‌های مربیان این کانون بود و در این میان حاضران علاوه بر بازدید ازمرکز نجوم، با شخصیت‌های برجسته‌ی عرصه‌ی پژوهش نیز آشناشدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =