دومین جلسه پاتوق هنرمندان تئاتر کودک

دومین جلسه پاتوق هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان با موضوع«بررسی چالش‌ها و مزایای تئاتر دانش‌آموزی» روز شنبه۶بهمن‌ماه۱۳۹۷ در مرکز فرهنگی هنری شماره۴ کانون مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، کارشناس مسئول فرهنگی و هنری آموزش و پرورش استان در این نشست به آموزش، تربیت و درمان به عنوان سه رویکرد در تئاتر دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: تئاتر دانش‌آموزی به مثابه یک هنر گروهی عامل اصلی در کسب مهارت‌های اجتماعی برای دانش‌آموزان است و آنان را برای پذیرفتن مسئولیت‌های اجتماعی آموزش می‌دهد.

افشاری در ادامه افزود: تئاتر باید از سنین پایین وارد زندگی کودکان شود تا خلاقیت‌های کودک را به کار گیرد و به طور غیرمستقیم در پرورش خلاقیت و تعلیم و تربیت او نقش مثبتی ایفا کند. این اواخر در جهت اعتلای این هنر در آموزش و پرورش و به دنبال حرفه‌ای شدن و انسجام فعالیت‌ها اقداماتی صورت گرفته است. چندسالی است که نمایش‌هایی با عنوان «زنگ تفریح» را براساس نمایش‌های خیابانی در مدارس اجرا می‌کنیم و تلاش می‌کنیم با اجراهای کوتاه نمایشی با محوریت آموزش‌های تربیتی در ساعات کوتاه چون زنگ تفریح به فعالیت هنر بپردازیم.

محمدرضا امیری نمایشنامه‌نویس مشهدی با تاکید بر ضرورت توجه به زیبایی در تئاتر، رقابت سالم در میان گروه‌های دانش‌آموزی را لازم دانست و گفت: هدف از برگزاری جشنواره‌ها علاوه بر ایجاد فضای دوستانه، ابزاری برای سنجش و کیفیت‌بخشی به این هنر است و باید مراقبت کنیم تا هدف اصلی تحت‌الشعاع قرار نگیرد.

محمدرضا سعادتی هنرمند تئاتر نیز در این گفت‌وگو به نقش مربی در برطرف کردن محدودیت‌ها و کمبودها اشاره کرد و گفت: جدا از رقابت‌ها و کسب مقام‌ها، برگزاری جشنواره‌ها موجب برقراری ارتباط حسی و عاطفی میان مربیان و دانش‌آموزان می‌شود و این خود پویایی و حرکت رو به رشد در تئاتر دانش‌آموزی را باعث می‌شود.

مهدی فرشیدی‌سپهر کارگردان و نویسنده تئاتر نیز در جمع هنرمندان گفت: بیایید برای نشان دادن استعدادهای خود هنر نسازیم بلکه از هنر به ویژه هنر نمایشی به عنوان ابزاری برای درمان مشکلات اجتماع استفاده کنیم. ما باید به دنبال متنی باشیم که از خود کودکان و برای بیان مسائل و دغدغه‌ آن‌ها باشد چرا که استفاده از نمایشنامه‌های صرفا درآمدزا ظلمی بزرگ در حق کودکان و نوجوانان است.  

او افزود: به واسطه تئاترهای دانش‌آموزی که در کشورهای غربی مانند فرانسه و ارمنستان دیده‌ام متوجه شده‌ام نمایشنامه‌های تکراری و خسته‌کننده درد مشترک ماست و این بحران در انتخاب متن مناسب در کشورهای دیگر هم وجود دارد، پس یافتن متن‌های اجتماعی و راستگو که به مسائل اجتماعی و واقعی انسان می‌پردازد باید یکی از اولویت‌های ما باشد.

اجرای نمایش نبرد دژ سپید به کارگردانی رضا بیابانی توسط دو دانش‌آموز و تبادل تجربیات کسب شده در کارگاه تخصصی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک در همدان از دیگر بخش‌های این پاتوق بود.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =