فیلم مستند حاصل فکر و واقعیت است

هم‌زمان با برگزاری اختتامیه جشنواره بهشت، سومین کارگاه «فیلم کوتاه مستند با موبایل» ویژه اعضای نوجوان کانون در پردیس سینما هویزه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، در این کارگاه آموزشی که ۱۰ اسفند۱۳۹۷ در پردیس سینما هویزه برگزار شده بود، بیش از ۳۰ عضو نوجوان کانونی علاقه‌مند به حوزه سینما به ویژه سینمای مستند از تجربیات و دانش غلامحسین طوسی مدرس و فیلم‌نامه‌نویس و کارشناس کانونی بهره‌مند شدند.

با توجه به موضوع «جشنواره بهشت» و تجربه کارگاهی اعضای نوجوان در تولید فیلم‌های کوتاه با موضوع «زیارت»، ابتدا در رابطه با آثار تولید شده اعضا و اهمیت موضوع گفت‌وگو و در ادامه ضمن بررسی فرآیند تولید یک اثر از مرحله ایده‌یابی تا مرحله ساخت، به تفاوت‌های فیلم مستند و فیلم داستانی پرداخته شد.  

مدرس دوره از اعضا خواست موضوع آن‌ها متناسب با ظرفیت زمانی باشد و قبل از ساختن فیلم حتما یک ایده و فکر داشته باشند.

این نویسنده و مدرس ادبیات داستانی در ادامه افزود: ایده و فکر مستند را از کجا به دست می‌آوریم؟ ایده و فکر مستند در واقعیت‌های پیرامون ما هستند، واقعیت‌هایی که هر روزه از کنار آن‌ها عبور می‌کنیم، می‌بینیم و در متن آن‌ها زندگی می‌کنیم؛ به عبارتی خانه، کوچه، خیابان، مدرسه، محیط‌های مختلف اجتماعی، اتوبوس، مترو، طبیعت و غیره می‌توانند منبع ایده و فکر شما برای تولید یک مستند باشد.

طوسی در تاکید اهمیت ایده در فیلم‌سازی گفت: همه‌ی فیلم‌سازان مستند، قبل شروع به کار و ساختن فیلم، ایده و طرح مشخصی برای فیلمی که می‌خواهند بسازند، دارند. آنها به ایده و طرحی که در ذهن دارند، فکر می‌کنند و هنگام ساخت فیلم می‌دانند چه کارهایی را باید انجام دهند. شما نیز توجه داشته باشید که مبنای مستند، واقعیتی است که ما در متن آن زندگی می‌کنیم و اگر فیلم مستند ثبت آن واقعیت است ما نمی‌توانیم به آن مثل یک فیلم داستانی که از ذهن و تخیل نویسنده بیرون می‌آید نگاه کنیم.

مدرس کارگاه آموزشی «فیلم کوتاه مستند با موبایل» در بیان تفاوت میان فیلم مستند و فیلم داستانی گفت: در فیلم داستانی هنرمند قصه‌ی خود را از واقعیت الهام می‌گیرد و در تخیل خود دوباره آن را می‌سازد، بنابراین اثر او حاصل خیال و واقعیت است. اما در مستند هنرمند و نویسنده بر مبنای واقعیت فیلم را می‌سازند و این فیلم حاصل فکر و واقعیت است.

در این کارگاه روش ایده‌یابی و نوشتن طرح بر مبنای تجربه و شناخت اعضای هنرمند نوجوان از واقعیت بررسی شد و هر کدام از اعضا چند ایده را برای نوشتن طرح مستند بیان و ارائه کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =