بررسی آموزش مهارت‌ زندگی در ادبیات کهن

سومین نشست تخصصی‌مهارتی با موضوع بررسی آموزش مهارت‌های زندگی در ادبیات کهن به میزبانی مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری دامغان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، فاطمه‌سادات امیرفخریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری دامغان از برگزاری سومین نشست تخصصی‌مهارتی با دعوت از مهدی خادمیان، مدیر دفتر فرماندهی نیروی هوایی ارتش ایران، نویسنده و شاعر دامغانی خبر داد و گفت: در این نشست با اشاره به موضوعات نشست‌های پیشین درخصوص رفتارهای مناسب و نیاز کودک و نوجوان امروز به تکرار آموزه‌هایی با زیرساخت‌های فرهنگی برای افزایش مهارت های فردی و اجتماعی، مطالبی بیان شد.

خادمیان با بیان این‌که مهارت‌های درست زندگی مانند آموزش سنجیده سخن‌گفتن، فضیلت سکوت، بخشش و...، در بسیاری از اشعار و داستان‌های ادبیات کهن به‌ویژه گلستان سعدی، مولوی، کلیله و دمنه دیده می‌شود، اظهار داشت: گفت‌وگو، شاکله‌ی بسیار مهم در تمامی روابط انسانی و بخش مهمی از بایدها در روابط اجتماعی است.

وی، هنرآموزی را نوعی مهارت اجتماعی برشمرد و گفت: سعدی در کتاب خود به هنرآموزی اشاره و بر همین اساس به مهارت‌های بیان و کلام و تأثیر آن توجه داشته‌است.

خادمیان پس از نقالی‌خوانی عضو نوجوان به انتقال مفاهیم آموزشی با استفاده از زبان هنر اشاره و خاطرنشان کرد: مطالعه داستان‌های سعدی، مناظره پروین اعتصامی و...، نشانگر نقش انسان‌ها در ساخت محیط سالم است و تربیت هر انسانی بستگی به اخلاق نیکو دارد که این خود، نوعی مهارت است.

وی در پایان نشست با بیان این‌که انسانیت یکی از وجوه ارزش‌مند ادبیات کهن است که به تأثیر گفت‌وگو و مهارت آن با یکدیگر توجه دارد، تصریح کرد: اگر اخلاق نیکو شود، اندیشه‌های انسانی رشد کرده و خود را موظف به رعایت حقوق یکدیگر خواهیم کرد که این خود احترام متقابل را به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =