برگزاری کارگاه قصه‌ در کانون دامغان

کارگاه قصه‌گویی ویژه مربیان مهد کودک و والدین اعضای کانون پرورش فکری در دامغان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، کارگاه قصه‌گویی ویژه مربیان مهد کودک و والدین اعضای کودک و نوجوان با دعوت از خدیجه سلمانی پیشکسوت فرهنگی و برگزیده جشنواره قصه‌گویی و مریم صرفی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون دامغان و راه‌یافته به جشنواره ملی قصه‌گویی برگزار شد.

عمیق‌ترین کارکرد قصه‌گویی، بُعد عاطفی آن است

سلمانی با اشاره به سرچشمه‌ی قصه و همراه‌بودن آن از ابتدای خلقت بشر با آدمی، اظهار داشت: اگر هنوز بر قصه‌گویی اصرار و برای اشاعه‌ی آن تلاش می‌شود ناشی از بی‌بدیل‌بودن قصه در برقراری ارتباط با کودکان است.

وی در ادامه با بیان این‌که قصه‌گو با یک سفر خیالی، مخاطبان کودک را به دنیای قصه برده و به پرورش روح آن‌ها می‌پردازد، افزود: قصه، آسان‌تر از هر رسانه‌ی دیگری، مخاطب کودک را که هنوز قدرت درک و استدلال و تحلیل ندارد، متوجه حقایق زندگی می‌کند.

سلمانی در بخش دیگر سخنانش یادآور شد: قصه‌ها کارکرد عاطفی و احساسی عمیقی دارند و در این سال‌ها از قصه‌درمانی برای حل بسیاری از مشکلات کودکی استفاده شده‌است.

قصه‌گویی، هنر تک‌نفره نیست

مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون دامغان نیز با اشاره به مراحل قصه‌گویی از انتخاب تا بیان قصه، مهم‌ترین و نخستین نکته‌ای را که قصه‌گو در هر مقامی چه مادر، چه مربی و چه معلم بایست به آن توجه کند، مخاطب قصه، عنوان و خاطرنشان کرد: قصه‌گو بایست سن، جنس و علایق مخاطب را در نظر گرفته و سپس برای انتخاب قصه‌ی خود، اقدام کند.

صرفی در ادامه با بیان این‌که قصه‌گو هرگز انتظار نداشته باشد که قصه‌اش را بدون مکث و یا دخالت‌دادن مخاطب، یک‌نفس تعریف کند و مخاطب هم قصه‌ی او را رها نکند، تأکید کرد: قصه‌گویی، هنر تک‌نفره نیست و کسی مؤفق است که مخاطبان خود را وارد قصه کرده و از آن‌ها مشارکت گرفته‌است.

وی در پایان با بیان قصه‌ای به زبان بومی و اشاره به مزیت حفظ زبان و لهجه‌ها از طریق قصه، یادآور شد: امروزه که لهجه‌ها در زبان روزمره، کم‌رنگ می‌شوند قصه‌گویی فرصت مغتنمی برای آشنا کردن گوش کودکان با لهجه‌های ارزش‌مند بومی است و در واقع با قصه‌گویی می‌توانیم گام مؤثری برای فرهنگ خود برداریم.

گفتنی است؛ در بخشی از این کارگاه، سیدامیرعباس شاهچراغ عضو انجمن قصه‌گویی کانون دامغان به بیان قصه‌ای از زندگی خود پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =