کد خبر: 291326
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
بازدید 376
روز ملی شعر و ادب فارسی در کانون اردبیل گرامی داشته شد

مدیرکل کانون پرورش فکری استان اردبیل در چهاردهمین نشست انجمن ادبی گفت: روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد سید محمدحسین شهریار، فرصتی برای تمرکز بیشتر و توجه به میراث ماندگار سرزمین بزرگ شعر و شعور است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، زعفر احدزاده در ارتباط با روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، تصریح کرد: استاد شهریار شاعری است که غنای روح شاعرانه‌اش در میان شاعران معاصر بی‌نظیر بوده و در تاریخ شعر فارسی، در زمان حیاتش شهرتی بی‌نظیر یافت که شاید دلیل این شهرت فراوان و وسعت بسیار قلمرو نام و آوازه‌اش به «ذولسانین» بودن او مربوط می‌شود.

احدزاده ادامه داد: استاد شهریار مسیر بالندگی را برای نسل‌های پس از خود به خوبی ترسیم کرد؛ بیان منظوم پیرامون زندگی دوران کودکی وی در قالب منظومه حیدربابا نشان داد که می‌شود با نگرش هنرمندانه باذوق شاعرانه اثری جاویدان و دل‌نشین خلق کرد.

وی یادآور شد: خاطرات تلخ و شیرین فراوانی پیرامون زندگی تک‌تک ما رخ می‌دهد که در ذهن یا دفاتر خاطرات و... ثبت می‌شود، چیزی که در جای‌جای اشعار استاد شهریار و در منظومه‌های «هذیان دل» و «حیدربابا» رخ نموده را می‌توان با تمرکز بر همین اتفاقات پیرامونی سال‌های پرشور و شر این دوران را در غنای حیرت‌انگیز ذهن پرورش داد و شهریار وار بر منظومه شعر و ادب ظهور کرد.

او بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فعالیت‌های ادبی در قالب شعر و داستان است، خاطرنشان کرد: رویکرد جدید کانون استان در قالب فعالیت انجمن‌های مختلف هم باعث بالندگی بیشتر اعضا شده و هم سبب ارتباط بیشتر اعضای ارشد و نوجوان با کانون است که تأثیر وجودی چنین انجمنی را در اولین مهرواره آفرینش‌های ادبی کشور (داستان) در استان آذربایجان شرقی دیدیم که فرزندان خلاق استان پس از استان میزبان با ۹ منتخب نهایی از ۸۶ منتخب استان‌ها، در رتبه دوم قرار گرفت.

این مدیرکل فرهنگی استان افزود: فعالیت انجمن‌های مختلف و ازجمله انجمن ادبی اردبیل و مشکین‌شهر در استان بستر لازم را برای حضور چهره‌ها و اهالی موفق قلم و اندیشه و ادب فراهم کرده و امروز میزبان صالح عطایی از شعرای موفق استان در این جمع هستیم که روزی عضو فعال مرکز فرهنگی هنری کانون بود.

مدیرکل کانون استان در ادامه نشست انجمن ادبی شهر اردبیل گفت: قدر فرصت‌ها و امکانات را بدانیم و وجود مربیان و پدر و مادرها را ارج نهیم. چنانکه استاد شهریار حتی پس از مرگ مادرش هم وجود و حضور او را همواره لمس کرده و می‌گوید:

نه او نمرده است که من زنده‌ام هنوز                       او زنده است در غم و شعر و خیال من

میراث شاعرانه من هر چه هست از اوست             کانون مهر و ماه مگر می‌شود خموش؟

آن شیر زن بمیرد؟ او شهریار زاد                            هرگز نمیرد آنگه دلش زنده شد به عشق

احدزاده در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: بخت یار کانون و کانونی‌هاست که استاد فاضل نظری، یکی از نیکان و شعرای معروف و محبوب به عنوان مدیرعامل این نهاد فرهنگی انتخاب‌شده که بستر توسعه و بالندگی را در قالب سیاست‌گذاری‌های سازنده فراهم کرده است و یکی از اقدامات ماندگار، همین تشکیل انجمن‌هایی که فضا و فرصت تعامل و تلاقی اندیشه‌های اعضای ارشد و نوجوان با بزرگان را فراهم آورده است.

گفتنی است، چهاردهمین نشست انجمن ادبی کانون پرورش فکری استان اردبیل با حضور صالح عطایی شاعر و نویسنده و اعضا و مربیان در مرکز شماره ۵ برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =