ثبت تصویری میراث ناملموس فرهنگی آذربایجان توسط اعضای کانون آلنی

کانون پرورش فکری مرکز شماره ۳ مشگین‌شهر(آلنی) باهدف ثبت میراث ناملموس و ارزشمند شهرها و روستاهای استان اردبیل، آشنایی اعضا با ارزش‌های بومی‌محلی و تقویت هویت ملی، با همکاری مدرسه ابتدایی نهضت آلنی و با حضور دانش‌آموزان طرح «کانون مدرسه» و اعضای کارگاه نقاشی در سی‌وهشتمین مسابقات فرهنگی و هنری ویژه دانش‌آموزان کشور شرکت کردند.

در این ویژه‌برنامه، ابتدا نیر پیکام مربی مسئول کانون آلنی با همکاری معاون پرورشی مدرسه نهضت آلنی به توضیح و تشریح میراث ناملموس منطقه به دانش آموزان پرداختند. سپس در طی سه جلسه طرح‌های اصلی که توسط دانش آموزان طراحی‌شده بود انتخاب و بر روی پارچه‌ای به طول ۴ متر انتقال یافتند.

این طرح‌ها شامل صحنه‌هایی از فرهنگ بومی شفاهی، آیین‌های اجتماعی، مراسم‌ها، مناسبت‌ها، جشن‌ها، صنعت گری سنتی منطقه آذربایجان بودند که بعد از انتقال طرح اصلی، رنگ‌آمیزی آن با همکاری دانش آموزان کلاس چهارم، پنجم و اعضای کارگاه نقاشی کانون آلنی در طول یک هفته انجام شد.

گفتنی است، میراث ناملموس فرهنگی شامل اعیاد باستانی، تغذیه، آوازها، لالایی‌ها، نمایش‌ها و مثل‌هایی است که به صورت شفاهی و از طریق زبان از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند و برخی از آن‌ها در سازمان جهانی یونسکو ثبت جهانی می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =