کد خبر: 300845
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
صد و سیزدهمین انجمن ادبی آفتاب برگزار شد

همزمان با سیزدهمین سالروز در گذشت قیصر امین‌پور صد و سیزدهمین انجمن ادبی آفتاب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی،  هشتم آبان ماه، انجمن ادبی آفتاب با حضور نرگس برهمند شاعر و کارشناس مهمان انجمن، با همراهی ۱۵عضو نوجوان شاعر در فضای مجازی برگزار شد.

در این انجمن، اشعار فاطمه نامدار، فاطمه منتظری، ملیکا قاضیان، مهدیه اکبری و مرتضی چزکی نقد و بررسی شد.

برهمند، در نقد اثر فاطمه نامدار، پرداختن  به امید و نور در شعر این شاعر را اتفاقی مثبت ارزیابی کرد و ضمن یادآوری نکاتی درباره ی محتوا و هم خوانی بندهای شعر با یکدیگر، در ارتباط با موسیقی درونی شعرگفت: موسیقی درونی هماهنگی و نسبت ترکیب کلمات با یکدیگر است و آهنگ و طنین خاصی که شاعر به وسیله ی حروف و کلمات ایجاد می‌کند. برهمند با ذکر شواهد مثالی از شعر شاملو تمرین و تکرار مداوم، استفاده از ظرفیت موسیقیایی کلمات و آواهای موجود در طبیعت را برای دست‌یابی بهتر به موسیقی درونی شعر، موثر عنوان کرد.

کارشناس مهمان انجمن، در نقد شعر فاطمه منتظری ضمن تشویق این شاعر نوجوان به خاطر پیشرفت محسوسی که نسبت به گذشته در شعرش داشته است، شعر او را قابی زیبا از کلمات خواند و با بازخوانی شعر او پیشنهادهایی را برای ویرایش مجدد این اثر مطرح کرد.

نرگس برهمند در ادامه به نقد اثر ملیکا قاضیان پرداخت و رعایت وزن و توازن تصاویر، به منظور حفظ فضای یکپارچه‌ی شعر توسط شاعر را از ویژگی‌های مثبت این اثر برشمرد و درباره‌ی توازن تصاویر با شاعران انجمن گفتگو کرد.

شاعر مجموعه شعر «رشته کوه عزیز» تکنیک‌های به کار رفته در شعر مهدیه اکبری را تکنیک‌های خوبی دانست و در ارتباط با بازی‌های زبانی و معنایی در شعر توضیح داد. برهمند هم چنین هدایت مخاطب برای دست‌یابی به لحن صحیح یک اثر هنگام خوانش را وابسته به شناخت و چگونگی استفاده از لحن، توسط صاحب اثر ادبی دانست و در این زمینه نکاتی کاربردی را مطرح کرد. در خاتمه شعر مرتضی چزکی نقد و بررسی شد، برهمند شعر این شاعر را عاشقانه‌ی خوبی معرفی کرد که از قدرت بالایی در انتقال احساسات به مخاطب خود برخوردار است و تنها نیازمند ویرایشی سطحی هم چنین انتخاب‌های مناسب‌تری در بعضی افعال و کلمات است.

صد و سیزدهمین انجمن ادبی آفتاب با یاد کردی شاعرانه از قیصر امین‌پور توسط عاطفه رنگ‌آمیز طوسی و به همراهی کارشناس مهمان انجمن نرگس برهمند، ضمن معرفی کوتاهی از شخصیت مرحوم قیصر امین‌پور و نیز انتشار بخش‌هایی از شعر خوانی این شاعر محبوب و مردمی در ساعت ۱۹ به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =