نقد و بررسی آثار طنز اعضای مراکز فرهنگی هنری گلستان

چهارمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری گلستان با موضوع «نقد و بررسی آثار طنر اعضا» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، در این جلسه که با حضور مدیرکل کانون، کارشناسان، مربیان، اعضای انجمن و مهدی مردانی بعنوان مهمان برگزار شد، ۵ نفر از اعضای کانون به نام‌های جواد سپهری عضو مرکز کلاله، فائزه کسخله از مرکز آق‌قلا، محراب راهواره و فاطمه کاسب از مرکز گرگان یک و فاطمه زهرا سنگدوینی از مرکز مجتمع به شعرخوانی سروده‌های طنز خود پرداختند.

سپس حاضرین در جلسه سروده‌های اعضا را نقد کرده و پس از آن، کارشناس و مهمان برنامه ضمن نقد آثار به اشتراک گذاشته شده، درباره شاخصه‌های طنز نکات ارزشمندی را بیان کرد.

 مهدی مردانی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات جذاب برای ایجاد طنز اشاره به مسائل و مشکلات روزمره است که می‌توان آن‌را دست‌مایه سرودن قرار داد، گفت: اما نکته‌ی مهم این است که برای انجام این‌کار ما نیاز به ابزارهایی داریم تا بتوانیم در تولید محتوای طنز موفق عمل کنیم.

نویسنده کتاب پشت سر پاییز ادامه داد: تکنیک‌های طنزنویسی مثل اغراق، وارونه‌گویی، واضح‌نویسی، تضاد و پارادوکس از مهم‌ترین آنهاست که صحبت درباره‌ی هرکدام از آنها نیازمند جلسات و کارگاه‌هایی مستقل می باشد.

کارشناس ادبی کانون استان قزوین همچنین در باره ی اهمیت زبان شعر و برجسته سازی آن نسبت به زبان نثر اشاره کرد: گاهی خِسّت در استفاده از واژه ها و ایجاز، باعث ارتقای زبان شعر می شود.

وی در پایان صحبت‌های خود برای کسانی که علاقه‌مند به شعر غیرموزن طنز هستند، آثاری مثل«کاری‌کلماتورهای پرویز شاپور»یا «براده‌های سیدحسن حسینی» را معرفی کرد.

پخش پادکست پارمیدا باغانی، عضو مرکز شماره یک گرگان با موضوع معرفی دومین کتاب طنز آقای بهمن نشاطی مربی ادبی کانون، با عنوان « منفی باف» پایان‌بخش این برنامه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =