فضای موجود، دنیای تجربه‌های روشن در فضای مبهم است

نشست فصلی مربیان، رابطان و کارشناسان ادبی کانون فارس با عنوان « اندیشه‌های سبز» و با حضور فروغ شایگان، کارشناس مسوول آفرینش‌های ادبی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، فعالیت‌های مربیان ادبی و چگونگی اجرای آن در فضای مجازی و شرایط پیش‌بینی نشده و همه‌گیری ویروس کرونا، اولین موضوع مطرح شده در این نشست بود.

فروغ شایگان با اشاره به شرایطی که در حال حاضر فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی کانون را تحت‌الشعاع قرارداده گفت: می‌توان با شیوه‌های جذاب و امکاناتی که در فضای مجازی وجود دارد در حفظ و نگاهداشت اعضا تلاش  و در قالب طرح‌های خلاق ادبی، همچنان آموزش به اعضا را دنبال کرد.

کارشناس مسوول آفرینش‌های ادبی کانون کشور، فضای موجود را دنیای تجربه‌های روشن در شرایط و فضای مبهم عنوان کرد و ادامه داد: همه‌ی ما در حال کسب تجربه‌هایی هستیم که ارزشمندند و با بازگشت به شرایط عادی خواهیم فهمید که نه تنها چیزی از دست نداده‌ که دست‌آوردهای زیادی هم داشته‌ایم و  بر این اساس،  اجرای کارگاه‌های مجازی، بسیار تجربه ارزشمندی برای آفرینش‌های ادبی خواهد بود.

 شایگان در این نشست مجازی مربیان را به ارائه‌ی طرح‌های خوب، مؤثر و خیال‌انگیز تشویق کرد و از آنان خواست مشکلاتی که در حین اجرای طرح‌ها به وجود می‌آید را مطرح کنند تا برای برطرف کردن آن اقدام شود.

او در بخشی از سخنانش به روش‌های جذاب‌تر کردن فعالیت‌های ادبی هم  اشاره کرد و گفت: رشد بیان کودک از مهم‌ترین موضوعاتی است که در فعالیت ادبی دنبال می‌شود؛ برای رسیدن به این مقصود، لازم است تا با روش‌های مختلف برای اعضا جذابیت ایجاد کنیم. در این راه ابزارهای در اختیار مربی به او کمک بسیاری خواهد کرد. استفاده از تصاویر، اوریگامی، انیمیشن، موسیقی، نقاشی و  دست‌سازه‌های اعضا، ابزار مناسبی هستندکه با بهره گرفتن از آن‌ها می‌توان ضمن برقراری ارتباط خوب،  به پرورش قدرت تخیل و احساس اعضا کمک کرد.

‌ساختن کاردستی هم به اعضا در لذت بردن از فعالیت ادبی کمک می‌کند چون کودکان با آن چه که خود ساخته‌اند مأنوس‌تر هستند، آن ها را دوست دارند و با آنچه ساخته شده حرف می‌زنند.

 کارشناس مسوول آفرینش‌های ادبی کشور از مربیان خواست در طرح‌های ادبی، از هنر بهره‌ی بیشتری ببرند . او به مربیان پیشنهاد داد با گرفتن عکس از سوژه‌های اطراف که هر روز با آن سر و کار دارند یا از فصلی به فصلی شاهد آن هستند به جمع‌آوری سوژه‌ها بپردازند و در طول زمان و طراحی و اجرای طرح‌ها از آن بهره ببرند.

فروغ شایگان استفاده از متن در کارگاه‌های مجازی را نیز دارای اهمیت زیادی دانست و گفت: برای غنا بخشیدن به ذهنیت ادبی اعضا، لازم است تا به تکیه بر تجربه‌ی ادبی، متون ارزشمند ادبی در حوزه‌ی شعر و داستان را در اختیار آنان قرار داد.

به گفته‌ی او ساختن هر وسیله‌ای  با ابزار مختلف به مراتب آسان‌تر از نوشتن است که ابزارش کلمات هستند؛ چون کلمه خیلی پیچیده‌تر از رنگ و گل سفال است. بنا به نظر شایگان، کلمات و نشانه‌ها با فرهنگ یک جامعه سر و کار دارند و آسان در کنار هم قرار نمی‌گیرند. هر فرهنگی، نوعی نشانه را برای خود ایجاد و زبان را تولید می‌کند و این زبان همیشه جهان‌بینی یک ملت و جامعه را پشت سر گذاشته است. از این رو، واژه بسیار پیچیده‌تر از ابزار هنری است و کلمه یک جهان‌بینی را به نمایس می‌گذارد.

این نشست مجازی با برقراری ارتباط صوتی و تصویری با شرکت‌کنندگان همراه بود و مربیان ضمن ارائه‌ی طرح‌های ادبی اجرایی خود،  نظرات کارشناس مسوول آفرینش‌های ادبی کانون کشور در رابطه با طرح‌ها را شنیدند.

ادبیات کودک، باید تخیل، عواطف و استعداد مخاطب را شکوفا کند، برانگیزد و بپروراند

سعیدرضا کامرانی، سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس نیز با حضور در این نشست، جایگاه ادبیات ایران در جهان را ویژه دانست و گفت: بسیاری از مسائل اجتماعی، روانی، فرهنگی، هنری، سیاسی و اقتصادی در قالب ادبیات تجلی یافته و از نسلی به نسل بعد منتقل شده است.

او نقش بی‌بدیل ادبیات به عنوان طبقه‌ای از هنر در توسعه‌ی جوامع یاد کرد که به عنوان یکی از شاخصه‌های رشد و پیشرفت جواحع مطرح بوده است.

سرپرست کانون فارس در بخشی از سخنانش در نشست فصلی مربیان، رابطان و کارشناسان ادبی کانون فارس گفت: ادبیات کودک و نوجوان چه از نوع شفاهی و چه مکتوب، مربوط به انواع ادبیاتی است که حس و حال کودکان و نوجوانان در آن متبلور و حاکم باشد و زبان شعر و یا نثر به گونه‌ای ارائه شود که مخاطبان بتوانند آن را درک کنند. به این ترتیب ادبیات کودک باید تخیل، عواطف و استعداد آنان را شکوفا کند، برانگیزد و بپروراند.

کامرانی در ادامه گفت: کودکان و نوجوانان به عنوان مهم‌ترین سرمایه‌ی خانواده‌ها و اجتماع و همچنین به عنوان مهم‌ترین قشر جامعه باید مورد توجه ویژه قرار گیرند تا در آینده، انسان‌هایی پژوهشگر، متفکر، پرسش‌گر و صاحب‌نظر تقدیم به کشور شود؛ برای رسیدن به چنین جایگاهی، برنامه‌ریزی لازم است و باید در سطح کلان به آن پرداخت و برای رسیدن به چنین هدف والایی نقشه‌ی راه داشت و تلاش کرد.

سرپرست کانون فارس در پایان گفت: هر چند معتقدیم که بسیاری از مطالب ادبیات توسط چهره‌های جهانی پدید آمده‌اند که باید همه از آن‌ها بهره ببرند، اما این دلیل نمی‌شود که کشوری چون ایران عزیز که دارای ادبیات بسیار غنی است، ادبیات سرزمین خود را به حاشیه ببرد. متأسفانه بیش از ۶۰ درصد کتاب‌های تولیدی کشور ترجمه است. بر این اساس،  لازم است نگاهی به داشته‌های ادبیات خود داشته باشیم؛ ادبیاتی که در بسیاری از موارد، جهانیان را متعجب می‌کند. خوب است نویسندگان و ادیبان سرزمینمان به منابع درخور و شایسته‌ی گذشتگان و معاصران بیشتر توجه کنند چرا که ایران در این زمینه، دارای پشتوانه‌ای غنی و قوی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =