در شعر، فرم به اندازه‌ی محتوا، دارای اهمیت است

نوزدهمین نشست مجازی انجمن ادبی سروناز با محور شعر، در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، انجمن سروناز این بار میزبان محمدرضا رستم‌پور،  شاعر ایلامی بود. او با خوانش آثار اعضا، مؤلفه‌های شعر امروز و تسلط بر زبان شعر معاصر را در بعضی از آثار اعضا پررنگ دید و گفت: سهم صمیمیت و عاطفه باید در شعر محفوظ بماند و در کنار دیگر مؤلفه‌ها قرار بگیرد. به گفته‌ی او صمیمیت زبان و عاطفه، بخشی از فرم شعر است و در کنار باقی بخش‌ها دارای ارزش است؛ هر کدام از  مولفه‌های شعر به تنهایی پررنگ شود و از باقی اجزا غافل شویم، شعر خلق شده، خوب و بی‌نقص نخواهد بود.

شاعر کتاب «نام دیگر نیامدن» در ادامه گفت:توجه به فرم چه در غزل و چه در شعر سپید بسیار مهم است و لازم است شاعر به زبان،مفهوم،موسیقی، ساختار،مضمون و .... توجه هم‌زمان داشته باشد.
به گفته‌ی رستم‌پور، رعایت تمام جنبه‌های شعر است که به آن فرم می‌بخشد. او از اعضا خواست در قالب شعری غزل هم، به سرودن بپردازند و با موسیقی و فرم شعر سپید بیشتر آشنا شوند.

رستم‌پور در بخش دیگری از سخنانش و در نقد آثار اعضا گفت: از مستقیم‌گویی در شعر بپرهیزید چون یکی از تفاوت‌های شاعران با عموم مردم نوع بیان است و در سرودن شعر مستقیم‌گویی جایگاهی ندارد.

او به لکنت‌های کوتاه عروضی در شعر هم اشار کرد و گفت: گاهی جابه جایی یک کلمه در سطری و بیتی از شعر می‌تواند سرنوشت آن اثر را تغییر دهد. او شروع و پایان شعر را مهم‌ترین بخش‌های شعر دانست و در نقد آثار اعضا گفت: ریتم در شعرهای محاوره‌ای نباید باعث دوری شاعر از وزن شعری شود.

شاعر کتاب «از زبان زخم‌ها» تسلط بر اصول شعر و نقدپذیری را از ویژگی‌های بارز شاعران انجمن ادبی سروناز فارس دانست و از آنان خواست با مطالعه، تجربه‌ی ذهنی وعینی از تأثیرپذیری خود از دیگر شاعران کم کنند و به زبان و سبک شعری ویژه خود نزدیک شوند.

 انجمن ادبی«سروناز» با توجه به شیوع بیماری کرونا و عدم برگزاری جلسه‌های حضوری، به‌صورت مجازی و با هدف توانمندسازی اعضا و مربیان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =