دوازدهمین  نشست ادبی انجمن شاعران نوجوان

هم‌زمان با ایام سوگواری حسینی، انجمن شاعران نوجوان استان چهارمحال و بختیاری دوازدهمین نشست خود را با حضور سیده محدثه حسینی شاعر و منتقد کشوری و اعضای ارشد انجمن ادبی یاقوت برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری اعضا انجمن شعر یاقوت روز شنبه ۳۰ مرداد میزبان سیده محدثه حسینی، شاعر کشور شدند و در این نشست دو ساعته که در فضای مجازی برگزار شد؛ به نقد و بررسی آثار پرداختند.

در این نشست، سیده محدثه حسینی با معرفی انواع قالب های شعری، اعضای علاقه‌مند را به سرودن شعر در قالب‌های کلاسیک و نو تشویق و ترغیب نمود و در خصوص روش‌های آشنایی اعضا با وزن عروضی از طریق مطالعه‌ی مستمر اشعار شعرای بزرگ و تمرین با ضرباهنگ کلمات، آشنایی و شناخت موسیقی درونی و بیرونی و... نکاتی را مطرح کردند.
 
وی در ادامه مطالعه‌ی هدفمند در حوزه‌ی ادبیات به ویژه شعر، آشنایی با انواع هجاها، تلاش و هنجارشکنی در جهت خلق تصاویر و بهره‌گیری از کشف‌های شاعرانه و رعایت سه اصل: ایجاز، ایماژ و اندیشه در شعرهای آزاد با قالب‌های مختلف "طرح ادبی، پریسکه، چامه و..." را مهم دانست

حسینی با بیان این که: شعر سپید باید دارای یک فرم مشخص باشد که در آن موتیف‌ها نقش بندهای معنادار مستقل و البته وابسته به هم را ایفا می کنند تعاریفی بسیار جامع و دقیق از شعر آیینی ارائه داد و  منابعی همچون "خط خون"  اثر: علی موسوی گرمارودی، "گنجشک و جبرییل" اثر: سیدحسن حسینی و "هوای ماریه ابری ست" اثر: محمدمهدی رسولی را به اعضا معرفی کرد.
وی در ادامه راز ماندگاری برخی از اشعار آیینی_عاشورایی را در ادبیات، تفکر شاعر در بطن شعر دانست و با ذکر نقل قول افزود: "شعر عاشورایی فقط مایه گریستن نیست بلکه ما را به درست نگریستن هم دعوت می کند" و لازم است که شعر سپید عاشورایی در کنار غزل و مثنوی با زبانی نو و بدیع‌بخشی از این دعوت به تفکر و تعمق درباره‌ی حماسه‌ی عاشورا را بر عهده بگیرد.
وی همچنین یادآور شد که گروهی از شاعران به طور مستقیم به ماجرای عاشورا و گروهی دیگر با نگاهی تحلیلی ومعرفتی به سرایش شعر عاشورایی پرداخته‌اند و در روزگار ما نیاز است که بیش از به تصویر کشیدن اتفاقات روز عاشورا و دست گذاشتن بر احساسات مخاطب به تحلیل و بررسی پیام عاشورا و به روزرسانی و تطابق آن با وقایع  زمانه بپردازیم.
وی همچنین بازگفتن حقایق را یکی از رسالت‌های بزرگ شاعر دانستند. حسینی در خصوص طراوت و تازگی زبان شعری به اعضا توصیه کرد که "سعی کنیم کلمات را از جیب شاعران کهن بر نداریم! کلمه‌های خوب در اطراف ما زندگی می کنند؛اشاره کنید، می‌آیند کنار شما".

 در این نشست، آثار رویانجفی نژاد، معصومه شبانیان و سیده سارا کاظمی توسط کارشناس مدعو و  اعضا و همکاران حاضر در جلسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
در پایان جزوه‌ی آموزشی "زبان شعر و لغزش های زبانی در شعر" که از سوی سیده محدثه حسینی تهیه و آماده شده بود به عنوان منبع مطالعاتی، در اختیار اعضا و مربیان علاقه مند قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =