کتاب‌خوانی باید اولویت خانواده و سیستم‌های آموزشی باشد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) تاکید کرد: خانواده نخستین نهاد تربیتی کودکان و نوجوانان و سازمان‌های رسمی و غیررسمی، به عنوان متولیان رسمی آموزش، باید کتاب‌خوانی را در اولویت برنامه‌های خود داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، زعفر احدزاده بابیان اینکه خانواده نخستین و مهم‌ترین نهاد تربیتی و همیشه در دسترس برای نسل کودک و نوجوان است، اظهار کرد:ابتدا خود والدین باید اهل کتاب‌خوانی باشند؛ تا بتوانند کودکان را نیز به کتاب‌خوانی ترغیب کنند.

احدزاده در این خصوص گفت: داشتن کتابخانه در منزل، هدیه‌دادن کتاب به کودک، برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی در منزل از سوی والدین، ایجاد عادت برای قصه شب، تهیه کتب جذاب با داستان‌های آموزنده برای یادگیری مسائل، ازجمله راه‌های مختلف تشویق کودکان به کتاب‌خوانی است.

 او اضافه کرد: والدین اگر اهل مطالعه نباشند و کتاب در منزل آن‌ها جایگاه ویژه نداشته باشد، نباید از فرزندان خود انتظار دوستی با کتاب داشته باشند یا اگر در خرید هدیه، بیشتر دنبال وسایل گران‌قیمت و خاص هستند و کتاب را هدیه مناسبی نمی‌دانند، لازم است در نگرش خود تجدیدنظر کنند؛ یعنی با درنظرگرفتن کتابخانه‌ای حتی کوچک، فرزندان را با این سبک زندگی آشنا کنند تا از همان ابتدا عادت به مطالعه را در خانه پرورش دهند و اعضای خانواده به‌مرور با کتاب و کتاب‌خوانی انس و الفت گیرند.

مدیرکل کانون استان اردبیل افزود: گرچه وظایف والدین، به‌عنوان نخستین عاملان تربیتی، غیرقابل‌انکار است؛ اما نقش سازمان‌های رسمی و غیررسمی نیز مهم بوده و به‌عنوان مراجع و متولیان رسمی بحث آموزش و تربیت این نسل، مکمل نقش تربیتی خانواده در سوق نسل کودک و نوجوان به جامعه و فردایی هستند که توسط همین نسل اداره خواهد شد.

به گفته این مدیر فرهنگی، فرایند یادگیری و تغییر رفتار، با تعامل والدین، سیستم آموزش و کودک صورت می‌گیرد و هرچه میزان این تعاملات مفید، منطقی و بابرنامه باشد، در فرایند جامعه‌پذیری و خودشکوفایی کودکان مؤثر خواهد بود و نقشی که والدین هم به‌عنوان والد و هم به‌عنوان مهم‌ترین، امن‌ترین و مؤثرترین پایگاه آموزشی ایفا می‌کند، در شکل‌گیری شخصیت فردی و اجتماعی فرزندان مؤثر است.

احدزاده تصریح کرد: نهادهای مهمی چون آموزش‌ و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اساسی‌ترین و سنگین‌ترین رسالت لازم در این‌ خصوص را بر عهده‌دارند و کودکان و نوجوانان، ۱۲ سال از عمر خود را در سیستم‌های آموزشی و پرورشی می‌گذرانند؛ به این ترتیب، این سیستم‌ها سرچشمه مناسبات، رفتارها و عملکردهای شهروندان بوده و در درازمدت، جامعه محصول آن‌ها خواهد بود، بر این اساس، فعالیت‌های کتاب‌محور از فعالیت‌های توسعه‌گر در این زمینه است که مبنای آگاهی و دانش‌افزایی برای مواجهه با چالش‌های هزاره سوم به شمار می‌آید.

او ضمن اشاره به اهمیت فعالیت‌های کتاب‌محور نهاد متبوع خود گفت: از ۶۲ عنوان فعالیت کانون پرورش فکری، ۸ فعالیت کتاب‌محور است؛ یعنی مهم‌ترین و اساسی‌ترین فعالیت این سازمان بر مبنای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بوده و گسترده‌ترین و مجهزترین کتابخانه‌های تخصصی نسل کودک و نوجوان در کشور نیز با داشتن ۱۰۰۰ کتابخانه، متعلق به این نهاد فرهنگ پایه است که کتابخانه‌های سیار روستایی و پستی نیز قسمتی از فرایند را تشکیل می‌دهند و با حضور در مناطق محروم و روستایی این مهم را به انجام می‌رسانند.

احدزاده تشریح کرد: فعالیت‌های کتاب‌خوانی و کتاب‌محور باهدف ترویج این فرهنگ در طول سال و کاملاً جدی از طریق مراکز فرهنگی- هنری صورت می‌گیرد و ماحصل همین تمرکز بر این مهم است که در حال حاضر در حوزه آفرینش‌های ادبی، نسل کودک و نوجوان استان جزو سرآمدان این حوزه در کشور محسوب می‌شوند و در سال‌های اخیر، در تمامی مهرواره‌های ادبی کشوری خاص این سنین، استان اردبیل در جایگاه اول و برتر کشور قرارگرفته است تا جایی که برخی کودکان و نوجوانان استان با خودباوری و توان بالا، آثار چاپ‌شده در قالب کتاب نیز دارند.

مدیرکل کانون استان اردبیل، افزایش تمرکز، توسعه تفکر نقاد، تقویت توانایی‌های نوشتاری، تفریح مفید و کم‌هزینه، آشنایی با تاریخ و سرگذشت دیگران و اجتماعی‌ترشدن را ازجمله فواید توسعه فردی کتاب و کتاب‌خوانی برشمرد و تأکید کرد: جامعه‌ای فرهیخته محسوب می‌شود که شهروندان آن به کتاب و کتاب‌خوانی اهمیت دهند و آن را جزء اولویت‌های خود قرار دهند؛ چراکه پیشرفت یک جامعه در سایه‌ی کتابخانه‌ها و منظومه‌های آموزشی، پرورشی و فرهنگی بوده و آینده فرهنگی جامعه در گرو کنش‌های امروزی این منظومه‌ها و نهاد بسیار مؤثر خانواده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =