برای تجربه شادی بیشتر در کودکان، تلاش کنیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با انتشار پیامی به مناسبت روز جهانی و هفته ملی کودک، حمایت از سلامت و کیفیت زندگی کودکان را یک اولویت انکارناپذیر برشمرد و بر ضرورت تلاش برای شادی آفرینی در کودکان و تجربه بیشتر این مقوله مهم در آنان تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، دکتر «مهرزاد لطفی» در این پیام هفته ملی کودک را بهانه‌ای برای اهمیت دادن به جایگاه کودکان در نظام سلامت برشمرد.

در متن این پیام آمده است:

با توجه به اهمیتی که دوران کودکی و جایگاه آن در جامعه دارد، این دوران باید به صورت مستقل در نظر گرفته شود، چرا که کودکان در این دوران هنوز قابلیت زیستی خود را به‌طور کامل فرا نگرفته‌اند و نیازمند کمک بزرگ‌سالان در تمام مراحل زندگی هستند.

با در نظر گرفتن شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» در هفته ملی کودک سال جاری و این موضوع که کودکان همواره در معرض آسیب و استرس بیشتری نسبت به دیگر افراد جامعه هستند، باید به تمام عواملی که باعث بروز استرس و عوارض جسمی و روحی در آنها می‌شود، مانند آسیب‌های اجتماعی، خشونت، فقر، جنگ و حتی انواع بیماری‌ها، توجه ویژه‌ای داشت تا کودکان در طول زندگی خود و در آینده، با صدمات کمتری مواجه شده و شادی بیشتری را تجربه کنند.

امروزه با توجه به توسعه بهداشت، مراقبت و آگاهی جهانی، کودکان بیشتری فرصت ادامه حیات پس از کودکی را می‌یابند که حمایت از سلامت و کیفیت زندگی ایشان یک اولویت انکارناپذیر است.

پ‍ژوهش‌های علمی، اهمیت ترویج رشد سالم در دوران اولیه کودکی را ثابت کرده و نشان می‌دهد که برنامه‌های مبتنی بر توجه کامل به رشد اولیه کودک، فرصت فوق‌العاده‌ای برای اجتناب از مشکلات رشد و تکامل ارائه می‌کند و در نتیجه، منافع بلند مدتی را برای فرد و جامعه ارمغان می‌آورد.

رشد و توسعه جوامع در گرو توجه و برنامه‌ریزی تمامی اقشار در ابعاد مختلف جامعه است و بر این اساس که کودکان دروازه ورود به رشد و توسعه عمومی جامعه آینده خواهند بود، توجه به سلامت جسمانی و روانی کودک از مهم‌ترین دغدغه‌های حوزه بهداشت و درمان هست و خواهد بود. روز جهانی و هفته ملی کودک نیز بهانه‌ای است برای اهمیت دادن به جایگاه کودکان در نظام سلامت و بی‌شک بدون حمایت سیاست‌گذاران، ارگان‌های مرتبط و سازمان‌های مردم نهاد، دست‌یابی به اهداف تعیین شده بسیار دشوارتر می‌نماید.

به امید روزی که تمامی کودکان کره زمین، موهبت امنیت، سلامت و شادی را در کودکی با تمام وجود لمس کرده و فردایی روشن و پرامید برای جوامع رقم بزنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =