نشست هم اندیشی معیار انتخاب کتاب خوب برای کودکان ونوجوانان

با حضور مدیر کل، کارشناسان و جمعی از مربیان مراکز کانون پرورش فکری و همچنین نمایندگانی از نهاد کتابخانه‌های عمومی و آموزش و پرورش نشست هم اندیشی با هدف بررسی معیارهای کتاب خوب برای کودکان ونوجوانان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان؛ در این نشست که به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد، طاهره حمیدی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به معرفی ساختار دو مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت و افزود: با توجه به ساختار مشابه دو مجموعه و رویکردهای مشابه در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، می‌توان با جلسات کارشناسی هدفمند و بهره‌مندی از تجربیات در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی برنامه ریزی کرد.

وی ضمن اشاره به وجود تنوع کتاب‌خانه‌ها در کانون پروزش فکری کودکان و نوجوانان، به وجود کتاب‌خانه‌های سیار و همچینن کتاب‌خانه پستی و بخش مکاتبه‌ای اشاره کرد و افزود: محوریت اصلی فعالیت‌های کانون فرهنگی، هنری، ادبی و همچنین علمی و دینی بر پایه کتاب و کتاب‌خوانی است.

 حمیدی در ادامه به بیان معیارهای انتخاب کتاب کودک پرداخت و گفت: معمولاً بزرگترها از موضع تخصص و شناخت خودشان دست به انتخاب کتاب می زنند و کودکان از موضع علایق خودشان در این بین آن‌چه اهمیت دارد نزدیک شدن این دو موضع به هم است در غیر این صورت  این آثارمورد قبول  بچه‌ها  واقع نمی شود.

وی افزود: ورود به عرصه ارزیابی کتاب برای کودکان و نوجوانان و شناخت کامل مخاطب و شناخت آنچه تحت عنوان ادبیات کودکان و نوجوانان خوانده می شود دو پیش نیاز ورود به عرصه ارزیابی کتاب برای کودکان ونوجوانان است.

مدیر کل کانون استان ضمن اشاره به  اهمیت کیفیت تصویر در منابع کودک، توجه به محتوا را  نیز ضروری دانسته و تصریح کرد: آن‌چه در تالیفات کودک و نوجوان بسیار مهم است، محتوای مفید است که با توجه به وجود شورای کتاب در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آثار چاپ  شده از کیفیت خوبی برخوردار است.

در ادامه نجاریان، کارشناس فرهنگی، نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی، ضمن معرفی متخصر مجموعه نهاد کتاب‌خانه‌ها به برنامه‌های متعدد اجرا شده در کتاب‌خانه‌های عمومی اشاره کرد و اظهار داشت: کتاب‌های شاخص حوزه کودک در مجوعه نهاد متعدد است و کودکان می توانند با مراجعه به کتاب‌خانه ها ازین منابع بهره مند شوند.

گفتنی است در بخشی دیگر از این نشست مربیان فرهنگی مراکز ثابت، سیار و پستی کانون نیز بر اساس تجربیات خود در حوزه معرفی کتاب و شناخت علایق کودکان ونوجوانان به طرح نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =