چگونه از ایده و خلاقیت در تصویر سازی کتاب برای تعامل با مخاطب کودک کمک بگیریم

در ششمین روز از هفته کتاب نشست تخصصی «چگونه از ایده و خلاقیت در تصویر سازی کتاب برای تعامل با مخاطب کودک کمک بگیریم» با حضور حدیثه قربان از تصویرگران مطرح کتاب کودک و نوجوان کشور به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری خراسان جنوبی، در ابتدای این نشست که امروز یک‌شنبه ۳۰ آبان ماه برگزار شد، طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان طی سخنانی ضمن گرامی‌داشت هفته کتاب گفت: کانون  استان در این هفته برنامه‌های متنوعی را در حال اجرا دارد که از مهمترین آن می‌توان به برگزاری انجمن‌ها و نشست‌های تخصصی، پویش نذر کتاب، و معرفی اعضای کتاب‌خوان و برنامه‌های متعدد دیگری که در جریان است اشاره کرد.

وی با تاکید بر مطالعه کتاب و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در طول سال، ابراز امیدواری کرد که با همت و تلاش همکاران و مربیان کانون  استان شاهد ارتقای شاخص‌های کتاب و کتاب‌خوانی باشیم تا  در این خصوص به خوبی ایفای نقش و انجام وظیفه کنیم.

در ادامه حدیثه قربان میهمان ویژه این نشست و از تصویر گران کتاب کودک و نوجوان مباحث خود را در خصوص موضوع این نشست بیان کرد.

وی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: کار کردن برای کودکان که شاید هنوز توانایی خواندن و نوشتن را دارا نیستند حساسیت‌ها و ظرافت‌های خاص خود را دارد و در خصوص و این مخاطبان تصویر کتاب حرف اول را می‌زند.

قربان با اشاره این‌که خلاقیت اساسی‌ترین ویژگی یک کتاب است و باید در شکوفایی و شکل گیری  آن در کودکان تلاش کنیم گفت: بدون شک یکی از راه‌کارهای موثر برای ایجاد خلاقیت، کتاب خواندن و کتاب دیدن است و بر همین اساس کتاب‌های متنوعی برای کودکان و نوجوانان چاپ و تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: در کودکانی که توانایی نوشتن و خواندن ندارند تنها راه ارتباطشان تصویر است و از طریق تصویر به خوانش کتاب می پردازند و وظیفه والدین انتخاب کتابی است که کودک بتواند راحت تر با آن ارتباط برقرار کند.

این تصویرگر کتاب کودک در ادامه به بیان ویژگی‌های کتاب خوب از لحاظ گرافیک و تصویر سازی پرداخت و اضافه کرد: جذابیت تصویری و استفاده از تصاویر قابل درک، گرافیک خوب، تناسب تصاویر با گروه سنی مخاطب که بتواند کودک با آن ارتباط برقرار کند، استفاده از رنگ‌های جذاب در تصاویر، گنگ نبودن تصاویر، توجه به نکات ریز تصویر، ارتباط متن و تصویر به عنوان دو مکمل هم، گرافیک و طراحی جلد به عنوان دریچه ورود به دنیای کتاب، سفید خوانی تصاویر و به روز بودن تصاویر وهمچنین  ارتباط با متن، طراحی خلاق و قطع متنوع کتاب از ویژگی‌های یک کتاب خوب است.

 وی در ادامه با اشتراک گذاری تصاویری نمونه‌هایی موفق از تصویرگری کتاب کودک و نوجوان را  بر اساس ویژگی‌های کتاب خوب به صورت کارگاهی به مخاطبان خود در این نشست مجازی معرفی کرد به سوالات آنان پاسخ گفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =