نشست ترویجی قصه پژوهی و گویش‌های محلی

با حضور جمعی از اعضا، مربیان و علاقه‌مندان به پژوهش در مراکز کانون و در آستانه «یلدا بلندترین شب سال»، نشست ترویجی قصه‌پژوهی و گویش‌های محلی با حضور «حسین زنگویی»، نویسنده، پژوهش‌گر و مدرس دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی؛ در این ویژه برنامه که همزمان با روز چهارشنبه ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۰ در محل مرکز فرهنگی و هنری شماره سه بیرجند با حضور تعدادی از مربیان و اعضای کانون و به صورت همزمان در بستر فضای مجازی با حضور اعضا و مربیانی از مراکز کانون در سطح استان برگزار شد حسن زنگویی از نویسندگان و پژوهش‌گران استان در حوزه قصه گویی به بیان مطالبی پرداخت و گفت:  قصه یکی از ابزار تربیتی و روش های غیر مستقیم پرورش تفکر منطقی است که بر پایه استدلال های درست اجتماعی می باشد و تجربه صدها سال زندگی اجتماعی در آن نهفته است و امروز هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

 زنگویی در ابتدای مباحث خود صبر و حوصله در کار قصه گویی را از ویژگی‌های این فعالیت دانست و گفت: قصه‌گو در قصه نباید به دنبال تقدس گرایی و تقدس گریزی باشد زیرا خیلی از قصه‌ها محصول اندیشه‌ها و نماینده تفکرات انسان‌ها است.

وی افزود: در بیان قصه به یک روایت اکتفا نکنید زیرا برخی از قصه‌ها به چند روایت بیان شده است و در برخی موارد با گذر زمان دچار تغییراتی شده است.

این نویسنده تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های قصه‌های ما این است که زمان و مکان ندارد تا به مخاطب بگویید در همه زمان ها ممکن است اتفاق بیافتد لذا قصه ها تاریخ مصرف ندارد و علت اعتبار قصه‌های بومی فرایند منطقی و عقلانی است  که در فضای قصه‌ها نهفته شده است.

مهمان ویژه این نشست،  قصه را محصول علم دسته جمعی دانست و این موضوع را از دلایل دلنشین بودن قصه برای مخاطب عنوان کرد.

 زنگویی با بیان اینکه مربیان در تاثیرگذاری قصه بر مخاطب بسیار دارای اهمیت است، افزود: باید به نحوه‌ی  بازگویی، بیان و زمان قصه توجه شود و در بازآفرینی قصه ها به گونه ای عمل شود که به اصل قصه آسیبی وارد نشود.

وی برقراری ارتباط کلامی با بچه‌ها از طریق قصه  را مهم برشمرد و گفت: بسیاری از مشکلات را می‌توان از طریق قصه حل کرد.

وی در یخش پایانی مباحث خود در آستانه شب یلدا، به بیان تاریخچه و آیین‌های مرسوم محلی در این شب پرداخت و ازآن به عنوان فرصتی برای احیای سنت قصه‌گویی یاد کرد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =