کد خبر: 312349
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
آئین گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها در مراکز مختلف کانون برگزار شد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در راستای کمک به حفظ سرمایه‌های جهانی اقدام به برگزاری مراسم گرامی‌داشت روز جهانی تالاب‌ها در مراکز مختلف خود کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ۱۳ بهمن مصادف با ۲ فوریه، روز جهانی تالاب‌ها نام گرفته است. در سال ۱۳۴۹ خورشیدی در شهر رامسر، معاهده‌ای جهانی برای حفاظت از تالاب‌ها به تصویب رسید که به کنوانسیون رامسر مشهور است.

تالاب‌ها از جمله مولدترین محیط‌های‌ کره زمین است، به صورتی‌که می‌تواند زیستگاه تعداد زیادی از پرندگان، جانوران، حیوانات و گیاهان مختلف بسیاری باشد. تالاب‌ها همچنین نقش بزرگی در اکوسیستم و حیاط بشری را دارا هستند.

برگزاری «جشنواره یک قدم برای تالاب بین‌المللی گاو خونی» در اصفهان

با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر ورزنه و به مناسبت «روز جهانی تالاب‌ها» جشنواره «یک قدم برای تالاب بین‌المللی گاوخونی» برگزار شد.

بنابر اعلام دبیرخانه، مسابقه دست‌سازه‌های دانش‌آموزی با موضوع «اثر متقابل تالاب بر معیشت و سلامت جامعه محلی» در سه گروه سنی ۱۰-۷ سال و ۱۴-۱۱ سال و ۱۸-۱۵ سال و شعرسرایی در وصف تالاب بین‌المللی گاوخونی در همین گروه سنی برگزار شد.

همچنین  دانش‌آموزان در همه سنین می‌توانستند در بخش عکاسی با تلفن ‌همراه از جاذبه‌های طبیعی، گردشگری، پرندگان تالاب بین‌المللی گاوخونی و اطراف آن شرکت کنند.

در بخش عکس‌های قدیمی از تالاب و همزیستی جامعه محلی با تالاب، شعرها و سروده‌های قدیمی با موضوع تالاب بین‌المللی گاوخونی و خاطرات، افسانه‌ها و اسطوره‌های تالابی نیز تمام رده‌های سنی امکان حضور داشتند.

آثار ارسالی حجمی رسیده به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر ورزنه به صورت نمایشگاهی در معرض بازدید عموم قرار می‌گیرد و کانون شهر ورزنه هر ساله با این جشنواره همکاری و مشارکت دارد.

گرامی‌داشت روز جهانی تالاب در کتاب‌خانه سیار روستایی کانون نهبندان

کتاب‌خانه سیار روستایی کانون در شهرستان نهبندان با حضور کودکان و نوجوانان عضو این کتاب‌خانه در روستای کجی نهبندان روز جهانی تالاب را گرامی داشتند.

در این برنامه که به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها با همکاری کتابخانه سیار روستایی شهرستان نهبندان و اداره محیط زیست شهرستان نهبندان در محل تالاب کجی نهبندان و با حضور اعضای کانون در دبستان عشایری کجی برگزار شد، کودکان و نوجوانان ضمن آشنایی با این روز، با اجرای فعالیت‌هایی از قبیل معرفی کتاب «آفرینش پرندگان دراز پا» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و هم‌چنین اوریگامی لک لک و... با پرندگان مهاجر مهمان این تالاب زیبا در خراسان جنوبی بیشتر آشنا شدند.

تالاب کجی نمکزار از جاذبه‌های طبیعی خراسان جنوبی و در شهرستان نهبندان قرار دارد.

ویژه برنامه «روز جهانی تالاب‌ها» به همت کانون خوزستان برگزار شد

ویژه‌برنامه «روز جهانی تالاب‌ها» با همکاری مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کارون، انجمن دیده‌بان جلگه سبز و حمایت اداره کل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان و اداره محیط ‌زیست شهرستان هویزه هم‌زمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، ضمن گرامی‌داشت این روز و ارائه برنامه‌هایی برای حفاظت از تالاب هورالعظیم، به مناسبت ایام دهه فجر برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری شامل قصه‌گویی، آموزش حفظ و نگهداری محیط‌ زیست، نقاشی و مسابقه اجرا شده که با استقبال شرکت‌کنندگان همراه شد.

در پایان این ویژه‌برنامه هدایایی به رسم یادبود از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دانش‌آموزان حاضر اهدا شد.

«تالاب سلکه» صومعه‌سرا، مقصد گردش‌گری علمی کانونی‌ها شد

کارکنان ستادی، مربیان و اعضای مراکز فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان، برای افزایش دانش زیست‌محیطی خود از تالاب «سلکه» شهرستان صومعه‌سرا بازدید کردند.

به‌روزرسانی آگاهی مربیان و ایجاد بسترهای مناسب برای ارایه فعالیت‌های علمی و زیست‌محیطی به کودکان و نوجوانان، از دیگر اهداف این گردشگری علمی در «روز جهانی تالاب‌ها» به‌شمار می‌رفت.

این ویژه‌برنامه که با حضور سرپرست معاونت فرهنگی، کارشناسان، مربیان و اعضای کانون گیلان و در سایه همکاری دستگاه‌های عضو کمیته کودک و نوجوان ستاد بزرگ‌داشت دهه فجر استان انجام‌شد، بازدید از مجموعه تالاب سلکه به‌عنوان زیستگاه آبزیان، نیلوفر آبی و سکونت‌گاه زمستانه پرندگان مهاجر در دستور کار قرار گرفت.

پناهگاه حیات‌وحش سلکه، در قسمت جنوبی تالاب انزلی و در محدوده شهرستان «صومعه‌سرا» استان گیلان قرار دارد و از شمال به تالاب، از جنوب به حاشیه مزارع روستاهای هنده خاله، صوفیانده و از غرب به رودخانه هنده خاله و از شرق به رودخانه تراب‌خاله محدود است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =