کد خبر: 313073
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
نشست تخصصی تاثیرادبیات کهن در آثار نمایشی

نشست تخصصی، تاثیر ادبیات کهن در آثار نمابشی با هماهنگی واحد کارشناسی هنرهای نمایشی خراسان رضوی، چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰با حضور خدیجه مهدوی، داوود فتحعلی بیگی و پوپک عظیم پور کارشناسان نمایش به صورت مجازی، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان خراسان رضوی، در این نشست، سه تن از اساتید، فعال کشوری، در این حوزه نیز حضور داشتند. در ابتدا ایراهیم زره ساز، مدیرکل کانون خراسان رضوی، در مورد مقوله‌ی هنرهای نمایشی و ایجاد بستری مرتبط با آئین‌ها، رسوم و هویتی که برای نسل امروز به فراموشی سپرده شده صحبت کرد و به نکاتی، در زمینه‌ی چگونگی انتقال مفاهیم هویتی از طریق نمایش برای بازیابی هویت اشاره داشت. و به پاس حضور خدیجه مهدوی به جهت، بازبینی دو اثر نمایشی در استان خراسان رضوی، تقدیر نامه‌ای را به ایشان تقدیم کرد.

 در ادامه  داوود فتحعلی بیگی (محقق، نویسنده، بازیگر و کارگردان) درباره انواع نمایشنامه و تاثیر ادبیات کهن در ادبیات نمایشی، صحبت کرد و به این نکته اشاره داشت، که در به کارگیری و استفاده از متون کهن باید توجه داشت  تا مورد قبول نسل امروز باشد، همچنین درباره ی نقش نقالی به عنوان اجرای یک نمایش تک نفره که بازیگرهم راوی و هم تقلید شخصیت‌های نمایش را به عهده دارد، مواردی را بیان کرد

پوپک عظیم‌پور(پژوهشگر، کارگردان، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه) مهمان بعدی این نشست؛ در مورداهمیت پژوهش در جهت دستیابی به ادبیات غنی کهن ایرانی و تبدیل آنها به نمایشنامه مواردی را بیان کرد.

عظیم پور دلیل کم بودن اثر نمایش با موضوع ادبیات کهن و آئین ها و رسوم را درعدم شناخت و جستجوگری از این منبع غنی، یعنی ادبیات کهن ایر انی بیان کرد. همچنین توجه به  عروسک های بومی و محلی را یکی از منابع خوب جهت پرداختن به مقوله ی ادبیات کهن دانست، به واسطه ی اینکه در پس هر کدام از عروسک های آئینی و محلی افسانه‌ها و داستان‌های بی نظیری خفته است.

درادامه، خدیجه مهدوی(پژوهشگر، کارشناس تئاتر، مدرس متولوژی آموزشی)، عروسک ها را به عنوان سفیران ما و انتقال دهنده های هنری و فرهنگ بومی و سنتی بیان کردو متذکر شدکه عروسک های آئینی، شرافت دیدگاه هنری و فرهنگی کشور ما است و متاسفانه توجهی که باید در این حوزه بشود، وجود ندارد. وعروسک‌های آئینی و سنتی می‌توانند نماد یک کشور باشند. و در انتهای نشست مهدوی از معاونت محترم تولید جناب کریمی صارمی و معاونت ایشان سعید زین العابدینی برای حمایت‌ها یشان در حوزه ی نمایش کانون پرورش فکری قدردانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =