کد خبر: 315010
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
بازدید 225
آموزش صنایع دستی در یخدان مویدی تخصصی‌ می‌شود

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان میراث فرهنگی استان کرمان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، با امضای تفاهم‌نامه‌ای‌ میان اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان، یخدان مویدی برای دو سال دیگر از تاریخ ۷ خرداد ۱۴۰۱ به عنوان مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر کرمان فعالیت خواهد داشت.

بنابر این خبر، این تفاهم با هدف ایجاد همکاری و مشارکت‌های متقابل در راستای پیشبرد برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی بر پایه هویت‌های ملی و استانی برای کودکان و نوجوانان با امضای محسن روحی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان و فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان ایجاد شد.

همچنین، مشارکت در تامین مربی کارگاه‌های مهارت‌آموزی در زمینه هنرهای بومی و سنتی (صنایع دستی) در محل یخدان مویدی با هدف ترویج و معرفی صنایع دستی استان، همکاری و مشارکت در مستندسازی ضبط و بازتولید و کمک به احیای بازی‌های محلی، لالایی‌ها، اشعار و ادبیات داستانی کهن و گویش‌ها در قالب سرود و نمایش از جمله موارد مورد توافق دو سازمان بود.

این در حالی است که، همکاری در اجرای فعالیت‌های تخصصی حوزه کودک و نوجوان در طرح موزه خلاق و تجربی کودک، حمایت و پشتیبانی بین دستگاهی از طرح‌ها و ایده‌های کانون پرورش فکری با هدف آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان استان با جاذبه‌های تاریخی و میراث فرهنگی استان، انجام مرمت‌های مورد نیاز یخدان مویدی جهت حفظ این اثر ارزشمند، همکاری در تدوین و تالیف کتب کودک با محوریت موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی ملموس و ناملموس است، همکاری در اجرای برنامه‌های فرهنگی در مراسم و مناسبت‌های مرتبط در زمینه‌های موسیقی، بازی‌های محلی و سایر موارد مشابه از اقدامات کلی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان ثبت شد.

یادآور می‌شود ‌یخدان مویدی از سال ۱۳۷۸ به مدت ۱۰ سال و بعد از یک وقفه هفت ساله از سال ۱۳۹۵ تا به امروز به عنوان مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر کرمان فعالیت دارد.

یخدان مؤیدی بزرگترین یخچال خشتی ایران و جهان است. این بنا در اواخر دوره صفویه بنا شده و آب آن از قنات مؤیدی تامین می‌شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =