هنرنمایی «سرآشپزان کوچک» در عمارت میرزا خلیل‌خان رفیع/ خوراک‌های محلی کودکان رشتی رنگ خلاقیت‌گرفت

سرآشپزان کوچک در عمارت تاریخی میرزا خلیل‌خان رفیع شهر رشت، تصویری از آگاهی و خلاقیت کودکان و نوجوانان «شهر خلاق غذا» را به نمایش‌گذاشتند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، سرآشپزان کوچک که با همراهی والدین و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در نخستین سالانه شهر خلاق رشت شرکت داشتند، ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ با عرضه خوراک‌های بومی محلی، سفره خلاقیت کودکانه خود را در عمارت تاریخی میرزاخلیل‌خان رفیع رشت گستردند.

آیین  داوری مسابقه «سرآشپزان کوچک» که در مسیر برگزاری نخستین سالانه شهر خلاق رشت و با همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، شهرداری، شورای اسلامی و سازمان اجتماعی‌فرهنگی‌ورزشی شهر رشت در آغازین روزهای ماه جاری کلیدخورد و با شرکت  ۳۰ عضو کودک و نوجوان و ارسال فیلم مراحل تهیه ملزومات و پخت خوراک همراه‌بود، حضور جمعی از مسئولان، خانواده‌ها و فرهنگ دوستان را به دنبال‌داشت.

طی این مراسم، خدیجه تقی‌پور، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری استان گیلان، امیرحسین علوی، شهردار شهر رشت، نادر حسینی و سید حسین رضویان، به ترتیب رئیسان کمیسیون‌های فرهنگی و بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی رشت،  بر اهمیت برنامه‌ریزی و برگزاری این حرکت‌های فرهنگی تاکیدکردند.

ضرورت آشنایی هرچه بیش‌تر کودکان و نوجوانان با پیشینه غنی فرهنگی استان، به ویژه شهر رشت و معرفی این میراث غنی به دیگر جوامع، نقطه محوری صحبت‌های مسئولان در  مراسم داوری مسابقه «سرآشپزان کوچک» به‌شمارمی‌رفت.

مسئولان درعین‌حال، ثبت  نام «شهر رشت» در یونسکو،  به عنوان «شهر خلاق غذا» را یک دست‌آورد و بیان‌گر ظرفیت‌های گسترده این دیار دانستند و  پاس‌داشت این میراث معنوی و غنی‌سازی هرچه بیش‌تر این دستاوردها را در سایه هم‌گرایی و هم‌افزایی مورد تاکیدقراردادند.

بسترسازی برای خلاقیت‌ورزی کودکان و نوجوانان، نشاط‌بخشی به آینده‌سازان و ایجاد زمینه‌های لازم برای  افزایش تعاملات اجتماعی آنان، از دیگر اهداف و دست‌آوردهای این مسابقه بود که در صحبت‌های سخنرانان به آن اشاره‌شد.

بر اساس این گزارش، نمایش فیلم مراحل طبخ‌ غذا از سوی آشپزان کوچک و اجرای مسابقه با موضوع غذاهای بومی و محلی، از جمله برنامه‌های این مراسم بود که با اجرای «صغری قامتی مقدم» کارشناس فرهنگی کانون گیلان صورت‌گرفت.

آشناسازی کودکان و نوجوانان با شیوه‌های مناسب بازیافت از سوی کارشناسان موسسه «سرزمین ایده‌آل من»  و معرفی پیشینه عمارت میرزا خلیل‌خان رفیع، نخستین شهردار شهر رشت به حاضران نیز از دیگر برنامه‌ها به‌شمارمی‌رفت.

پایان‌بخش مسابقه «سرآشپزان کوچک» نیز انتخاب برترین‌ها بود و  گروه داوری متشکل از «مرضیه رهبر»، کارشناس  و آشپز غذاهای محلی و «اکرم‌السادات حسینی»، کارشناس مسئول فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با بررسی طعم، مزه و شکل ظاهری خوراکی‌ها، سفره‌آرایی، استفاده از ظرف‌های مناسب، بازیافت صحیح مواد و آشنایی شرکت‌کنندگان با پیشینه عذاها و معرفی مراحل آشپزی به زبان محلی، ۳ کودک ونوجوان را شایسته عنوان برتر اعلام‌کرد.

گفتنی‌است، آیین اهدای جوایز برگزیدگان روز پنج‌شنبه، ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ در پیاده‌راه فرهنگی شهر رشت برگزار و از تمامی شرکت‌کنندگان نیز با بسته‌های فرهنگی و لوح سپاس قدردانی می‌شود.

یادآورمی‌شود، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و گردش‌گری، سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه گیلان، شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت، از مجموعه‌های همراه در برگزاری نخستین سالانه «شهر خلاق رشت» محسوب می شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =