مردم‌گرایی، شاخصه شعر سپید/ سادگی و موسیقی درونی مورد توجه قرارگیرد

میهمان انجمن ادبی شعر آفرینش‌کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، مردم‌گرایی را شاخصه شعر سپید عنوان‌کرد و از اهمیت سادگی قرین واج‌آرایی و توجه به موسیقی درونی این گونه شعر سخن‌گفت.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، هادی فردوسی، شاعر و منتقد ادبی درنشست مجازی اعضای انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با بیان این مطلب اضافه‌کرد: سادگی، روانی و پرهیز از زیاده‌گویی، به زیبایی هرچه بیش‌تر شعر کمک‌می‌کند.

فردوسی هم‌چنین، بهره‌گیری از واژه‌ها و ترکیب‌های مورد استفاده در زبان محاوره را در خلق شعر سپید مفید و موثر دانست و افزود: خروج از نظم‌گونگی و حفظ جوهره شعر نیز  لازمه سرایش این گونه شعر به‌شمارمی‌رود.

صاحب محموعه شعر«آنان همه از تبار باران بودند» در این میان، توجه به تفاوت‌های نظم و نثر را لازم و ضروری عنوان‌کرد و اظهارداشت: رعایت این مهم، بیان‌گر سواد ادبی شاعر محسوب می‌شود.

نقد و بررسی ۸ اثر در حوزه شعر کودک، نوجوان و بزرگسال از سوی هادی فردوسی، بخش مهمی از این نشست مجازی بود و شاعر کتاب«هدیه‌های آسمان» ضمن ارایه راهکار به خالقان این آثار، از اهمیت شگردهای زبانی، استفاده مناسب از تخلیل و گنجاندن احساس و عاطفه در ادبیات برای آنان صحبت‌کرد.

این شاعر و منتقد ادبی در همین‌حال، ضرورت مطالعه کتاب‌های مناسب و استفاده از دیدگاه‌های صاحب‌نظران حوزه ادبیات را به نوقلمان عضو مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان توصیه‌کرد و رشد و بالندگی در این عرصه را نیازمند دانش‌افزایی خواند.

خوانش متن ادبی از سوی عضو ارشد مرکز فرهنگی هنری کانون کوچصفهان در وصف «هوشنگ ابتهاج» شاعر نام‌آشنا و فقید کشورمان، پایان‌بخش این نشست در روز چهارشنبه، ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =