بیست‌وچهارمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان کانون استان اردبیل برگزار شد

بیست‌وچهارمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با حضور یعسوب محسنی، نویسنده و منتقد ادبی، کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان، مربیان و اعضای انجمن،در مرکز شماره پنج کانون اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل،در این نشست که عصر روز دوشنبه چهاردهم شهریورماه سال جاری برگزار شد، یعسوب محسنی،  به اهمیت زبان و نثر صحیح در ساختار داستان اشاره‌کرده، نارسایی زبانی را از آفت­‌های داستان­‌نویسی دانست و از اعضا خواست که با افزایش میزان مطالعه‌ی روزانه و کمتر استفاده کردن از حروف اضافه در جملات، این نقص را در داستان‌نویسی برطرف کنند و سپس به فراگیری دیگر فنون داستان­‌نویسی بپردازند.

محسنی تصریح کرد: اعضا برای باورپذیر شدن داستان، به شنیده‌ها و خوانده­های خود از کتاب دیگران و تجربه­‌ی زیستی آن‌ها اکتفا نکنند و خودشان به کسب تجربه، درک و لمس امور بپردازند.

این منتقد ادبی بابیان اینکه نباید از شکست خوردن ترسید، اظهار داشت: با حواس پنج‌گانه‌ی خود به شناخت برسید و برای افزایش باورپذیری و همراه شدن مخاطب با داستان، همین شناخت را در نوشته‌های خود، با دیگران به اشتراک بگذارید.

نویسنده کتاب کلاغ‌ها هم بستنی می‌خورند، برای بهبود شخصیت­‌پردازی در داستان، از اعضا خواست با لذت بردن از زندگی در کنار مخاطب، خود را در چهاردیواری کلماتی که از کتاب­ها آموخته‌­اند، زندانی نکنند و این لذت را در داستان­ها با دیگران سهیم شوند.

او اظهار داشت: هیچ زیبایی فراتر ازآنچه که خود درک می‌کنید، نیست و این از هر چیزی در دنیا لذت‌بخش­­‌تر است.

محسنی ادامه داد: همیشه دنبال این نباشید که با داستان خود، حرف یا پیامی برای دیگران داشته باشید؛ همین‌که مخاطب از خواندن داستانتان لذت ببرد، کافی است.

این نویسنده و منتقد ادبی با اشاره به نثر خوب در نگارش داستان توسط اعضای انجمن، بر دقت در انتخاب واژه‌های مناسب تاکید کرده و بیان داشت: کلمات، تنها ابزار یک نویسنده برای نوشتن است و نباید فراموش کرد که هر کلمه بار معنایی خاصی دارد که باید در جای شایسته‌­ی خود به کار گرفته شود تا نویسنده به هدف موردنظر خود دست‌یافته و با خلق شخصیت­‌های واقعی با توجه به ویژگی‌های اخلاقی حقیقی، کنش­ها و عکس‌العمل‌های درخور آن‌ها، این شخصیت‌ها را در ذهن مخاطب زنده نگه دارد.

محسنی توصیه کرد: اعضا از سفارشی نویسی پرهیز کنند و برای اتمام داستان عجله­‌ای نداشته باشند و تا زمانی که احساس می­کنند شخصیت­‌های داستان زنده هستند، اجازه دهند خود آن‌­ها، برای اتمام حیاتشان تصمیم بگیرند.

بر اساس این گزارش، یعسوب محسنی در صحبت‌های خود بابیان این‌که داستان‌های انتقادی در بین مخاطبان تاثیرگذاری بیشتری دارد، به معرفی و بررسی ژانرهای ریالیسم فانتزی، ریالیسم روان‌شناختی و ریالیسم اجتماعی پرداخت و داستان هرکدام از اعضا را از حیث ژانرهای ادبی بررسی کرد.

در ادامه، آثار طوبا حسین زاده، فاطمه صباحی و یسنا نظمی به ترتیب با عنوان‌های «روز سیصد و شصت و چهارم»، «موشک‌های کاغذی» و «روتین زندگی» که در سه ژانر ریالیسم فانتزی، ریالیسم روان‌شناختی و ریالیسم کمدی نوشته‌شده بود، توسط اعضا و کارشناس مهمان نقد و بررسی شد.

شایان‌ذکر است در پایان این نشست، اعضا با آثار یعسوب محسنی، نویسنده­ی محبوب اردبیلی آشنا شده و ایشان آخرین رمان خود با نام «خاطرات به‌هم‌ریخته‌ی پدر، پسر و من» را به کتاب‌خانه‌ی انجمن نویسندگان اردیبهشت اهدا کرد.

بیست‌وچهارمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان اردبیل برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =