کد خبر: 323768
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۸
نمایشگاه «عاروس و آواها» فرصت احیای هویت بومی منطقه ای

نمایشگاه «عاروس و آواها» به همت واحد آفرینش‌های فرهنگی کانون استان در اعیاد نیمه شعبان و همزمان با میلاد حضرت مهدی (عج) افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی؛ آیین افتتاح نمایشگاه «عاروس و آواها» صبح روز سه شنبه ۱۶ اسفندماه با حضور مدیر کل استان، معاونین، کارشناسان، مسئولین مراکز مشهد، مربیان و همکاران ستاد و اعضای طرح کانون مدرسه در مرکز فرهنگی هنری شماره ۸ مشهد برگزار شد.

نمایشگاه «عاروس و آواها فرصت احیای هویت بومی منطقه ای

ابراهیم زره ساز مدیر کل کانون استان با ابراز خرسندی از حضور در میان کودکان و نمایشگاه «عاروس و آواها» گفت: عروسک های ساخته شده توسط مربیان و اعضا همگی گواه قصه و داستانی است که توانسته تاثیر خود را بر مخاطب بگذارد تا این عروسک‌ها خلق شوند. در هر قسمت از اجزای فرهنگی که کشش و جاذبه خاصی برای مخاطب ایجاد شود می توان آن را محلی برای احیای هویت دانست.

زره ساز ضمن تاکید به ضرورت احیای هویت برای کودکان و نوجوانان امروز گفت: احیای هویت نیاز کودک و نوجوان امروز است و آنها می توانند با قرار گرفتن در فضاهایی مانند این نمایشگاه فرصت آشنایی بیشتر با هویت ایرانی اسلامی را بیابند.

مدیر کل کانون با اشاره به تنوع عروسک ها و قصه‌ها گفت: بسیاری از این عروسک‌ها در هنگام بازدید با مخاطب گفتگو می کنند و این ارتباطی که شکل می گیرد به دلیل اصیل بودن عروسک هایی است که ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارند. وجود پیوست های مختلف ادبی، پژوهشی و قصه گویی می تواند تاثیرگذاری این نمایشگاه را بیش از پیش نماید.

وی با اشاره به قصه گویی یکی از اعضای طرح کانون مدرسه برای همکلاسی اش در حین بازدید از عروسک «شاه مار» گفت: این اتفاق همان رسالتی است که ما در سند چشم انداز قصه گویی به دنبال آن هستیم. قصه ها و نمادهای آیین های مذهبی نیز مانند قصه «جیکی جیکی ننه خانم» به عنوان بخشی از هویت مذهبی خراسان می توانند در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

ایشان در خاتمه خطاب به مسئولین و مربیان حاضر در جلسه گفت: روح فرهنگ در این عروسک ها جاری و ساری است و این سبب لذت بخش بودن این نمایشگاه است و ما با این اتفاق گام مهم فرهنگی را در زمینه میراث شفاهی خراسان انجام داده ایم.

نمایشگاه «عاروس و آواها فرصت احیای هویت بومی منطقه ای

مرضیه فیروزکوهی کارشناس فرهنگی استان و مسئول نمایشگاه گفت: در کنار عروسک های رسیده که در این نمایشگاه در معرض نمایش گذاشته شده در بخش آواها نیز ۴۵ اثر دریافت شده که به دلیل جذابیت هر دو بخش تصمیم گرفتیم بخش آواها را در برنامه ای دیگر و با قالبی دیگر در معرض استفاده همکاران، مربیان و عموم مردم علاقمند قرار دهیم. وی با اشاره به استقبال مربیان در بخش عروسک ها، آواها و آیین های بومی منطقه ای به پژوهش های انجام شده توسط همکاران که به واحد فرهنگی تحویل شده است نیز اشاره کرد و آنها را بخش مهمی از تلاش واحد همکاران در گسترش و ترویج هویت غنی ایرانی اسلامی دانست.

در این مراسم اعضای طرح کانون مدرسه دبستان پسرانه زکریای رازی حضور داشتند و از نمایشگاه دیدن کردند. اعضای طرح کانون مدرسه پس از بازدید از نمایشگاه دانش آموزان با شنیدن قصه و ساخت کاردستی با کانون و فعالیت های آن آشنا شدند.

گفتنی است این نمایشگاه از ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ لغایت ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ در مرکز فرهنگی هنری شماره ۸ مشهد واقع در شهرک رازی، رازی ۱۰/۴ جهت بازدید عموم دایر است.

نمایشگاه «عاروس و آواها فرصت احیای هویت بومی منطقه ای

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =