برگزاری برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

تعدادی از مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور به مناسب هفته جهانی نجوم برنامه‌های متنوعی را برگزار کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هفته جهانی نجوم از روز دوشنبه ۴ اردیبهشت تا یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲۱ در مراکز کانون پرورش فکری برگزار شد.

رصد ماه در کانون استان تهران

ویژه‌برنامه‌های هفته جهانی نجوم با عنوان «آسمان مال من است» در مراکز علمی و رصدخانه‌های استان تهران برگزار شد.

رصدخانه دماوند و مرکز علوم استان نیز پنج‌شنبه ۷ اردیبهشت میزبان اعضای مراکز استان، خانواده‌ها و نمایندگان شهرستان دماوند بودند. 

برگزاری برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

همچنین بازدیدهای دانش‌آموزی از ۴ تا ۱۰ اردیبهشت مصادف با هفته جهانی نجوم از مراکز علمی، عکاسی از آسمان شب، آشنایی با انواع تلسکوپ‌های نجومی و نحوه کار با آنها، آشنایی با منابع نجومی و فروش آنها، بازدید از آسمان‌نما (پلانتاریوم)، بازی، سرگرمی و برگزاری مسابقه در کنار قصه‌های علمی و رصد ماه از جمله فعالیت‌های مراکز استان‌ها در هفته جهانی نجوم بود.

در این راستا مرکز علوم کانون استان تهران میزبان سه نسل از غرفه‌داران و فعالان این عرصه بود.

صغری مزرعی مربی‌مسئول مرکز علوم به اهمیت پرورش نسل‌ها اشاره کرد و افزود: کار مربیان متخصص در مراکز علمی انتقال دانش روز به علاقه‌مندان عرصه آسمان، فضا و ارتباط‌دهی مناسب دانش‌آموختگان نسل‌های گذشته با اعضای امروز مراکز است.

مربی‌مسئول مرکز نجوم دماوند نیز از حضور ۱۰۰ نفر از اعضا به همراه خانواده‌ها و مسئولان اجرایی و نهادهای شهرستان دماوند در این مرکز خبر داد و گفت: خدمات آموزشی و علمی «آسمان‌نما» در سه نوبت برای خانواده‌ها و اعضای برگزیده علمی پایگاه‌های بسیج مساجد دماوند ارائه شد و محور اصلی برنامه‌ها عوارض ماه، صورت‌های فلکی و جهت‌یابی بود. 

برگزاری برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

احسان کریمی افزود: مرکز نجوم دماوند کارگاه آموزشی معرفی صورت‌های فلکی ویژه خردسالان، شبیه‌سازی آن در مکان مختلف و همچنین معرفی اسطوره‌ها و قصه‌های مرتبط با صورت‌های فلکی برگزار کرد که با استقبال خانواده‌ها و اعضا روبرو شد. 

مراکز علمی و رصدخانه‌های کانون استان تهران، عضو رسمی انجمن نجوم ایران هر ساله در هفته جهانی نجوم با اجرای برنامه‌های ترویجی و علمی، میزبان علاقه‌مندان به «آسمان شب» هستند.

همچنین رصدخانه زعفرانیه کانون به دعوت انجمن نجوم ایران که نخستین مرکز آموزش ستاره‌شناسی آماتوری ویژه کودک و نوجوان در ایران است، میزبان علاقه‌مندان به حوزه فضا و کیهان‌شناسان بود.

در همین راستا نشستی علمی با حضور سعید نظریه، دانش‌آموخته مرکز رصدخانه زعفرانیه و زیست‌شناس کیهانی با موضوع «انفجار بزرگ و نحوه شکل‌گیری کهکشان‌ها و حیات در زمین» در گنبد مینا برگزار شد.

برگزاری کارگاه آشنایی با منظومه شمسی ویژه کودکان و نوجوانان، قصه‌گویی علمی و معرفی دانش‌آموختگان رصدخانه زعفرانیه با گرایش‌های مرتبط با فضا و ستاره‌شناسی از دیگر فعالیت‌های غرفه کانون در گنبد مینا بود.

برگزاری برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

آشنایی با ستاره‌ها و خورشید در کارگاه کانون استان خراسان رضوی

اولین کارگاه رصدخانه کانون استان خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ با هدف آشنایی اعضا با خورشید و ستارگان با همکاری مرکز انگاریوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

فعالیت نجوم از جمله فعالیت‌های علمی و جذاب کانون پرورش فکری است که با هدف شناخت بهتر جهان آفرینش و کشف رازهای آسمان و اجرام آسمانی، آشنایی با خالق هستی و پرورش روحیه پرسشگری در کودکان و نوجوان برگزار می‌شود.

اعضا با حضور در این فعالیت‌ها، پی به علاقه و استعداد خود می‌برند و با کمک مربیان این علاقه و استعداد را پرورش داده و شکوفا می‌کنند.

در این کارگاه ۲۰ عضو از طریق نمایش فیلم با ستاره‌ها و خورشید آشنا شدند و بر اساس آموزش‌های داده‌شده ازسوی کاربرگ‌های مخصوص سن، رنگ و شناسنامه ستارگان را تهیه و در پایان با عینک‌های فیلترینگ مخصوص خورشید را رصد کردند.

هم‌زمان با این کارگاه در مرکز شماره ۸ مشهد نیز والدین از نمایشگاه عاروس و آواها بازدید کردند.

نمایشگاه عاروس و آواها با هدف هویت‌یابی بومی و منطقه‌ای که شامل عروسک‌های دست‌ساز مربیان و اعضای مراکز است، اسفند ۱۴۰۱ در مرکز ۸ مشهد آغاز به کار کرده است.

برگزاری برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

برگزاری کارگاه نجوم در کانون استان خراسان شمالی

در کانون خراسان شمالی کارگاه یک روزه نجوم در مرکز مجتمع بجنورد برگزار شد.

این کارگاه همزمان با آغاز هفته جهانی نجوم که به منظور ترویج علم نجوم در میان مردم بنا شده است با همکاری انجمن نجوم هفت آسمان بجنورد با حضور ۵۰ نفر از خانواده‌های بجنوردی برگزار شد.

در این نشست علاوه بر آموزش مبانی نجوم علاقه‌مندان آسمان شب را رصد کردند و با کار با نرم افزار افلاک نما (stellarium) آشنا شدند.

شایان ذکر است کارگاه‌های تخصصی نجوم در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد.

برگزاری برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

بازدید معاون فرهنگی کانون از مرکز نجوم استان زنجان

در کانون استان زنجان، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، از مرکز علوم و نجوم زنجان بازدید و در باره مسائل مربوط به این مرکز و مراکز علمی در کانون بحث و گفتگو کرد.

در ابتدای بازدید، وی در برنامه آسمان‌نما شرکت و از نزدیک در جریان چگونگی کارکرد آسمان‌نما، موانع و مشکلات موجود در این فضا و ایرادها و نواقص ساختمان و نیز جزییاتی از نواقص مربوط به دستگاه اصلی آسمان‌نما قرار گرفت.

معاون فرهنگی کانون طی این بازدید خاطرنشان کرد فعالیت نجوم به‌عنوان یکی از عمیق‌ترین و تاثیرگذارترین فعالیت‌های کانون است که می‌تواند در راستای تقویت باورها و ایمان دانش‌آموزان به صورت بالقوه و بالفعل عمل و آنها را به بهترین حالت ممکن با قدرت خالق یکتا آشنا کند.

فرهاد فلاح در ادامه‌ بازدید، در فضای رصدخانه حاضر و ضمن آشنا شدن با فضای داخل رصدخانه و جنس فعالیت‌های انجام شده در این فضا؛ در جریان قدرت دید تلسکوپ مستقر در گنبد رصدخانه قرار گرفت.

برگزاری برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

هفته نجوم در مجتمع پردسیان کانون استان قم

مجتمع پردیسان کانون استان قم به مناسبت هفته جهانی نجوم برنامه‌های ویژه‌ای برای دانش‌آموزان تدارک دید.

در این راستا واحد علوم مجتمع پردیسان کانون استان قم به منظور ترویج علم نجوم و آشنایی هر چه بیشتر دانش‌آموزان پایه دوم تا پایان متوسطه دوم، از ۲۰ فروردین تا پایان اردیبهشت‌، به صورت نیم‌بها میزبان بازدیدهای واحد علمی، شامل بازدید از اتاق افلاک‌نما، تاکسی‌درمی، کارگاه زیست و کارگاه علمی نجات تخم‌مرغ برای تمامی علاقه‌مندان از مدارس استان خواهد بود.

همچنین به منظور پیوند میان منجمان و مردم، برنامه رصد شبانه و گفت‌وگوی علمی با حضور اعضا و خانواده‌ها روز پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت از ساعت ۱۸ تا۲۰ در محوطه مجتمع پردیسان کانون قم برگزار خواهد شد.

برگزاری برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

پخش فیلم‌های نجومی در کانون استان لرستان

در کانون لرستان همزمان با هفته نجوم برنامه‌های متنوعی از سوی مرکز علوم و نجوم اداره‌کل و مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا شد.

دراجرای این برنامه‌ها از اعضای مراکز کانون، دانش‌آموزان مدارس مختلف شهرستان خرم‌آباد، مناطق کم‌برخوردار و روستاها برای حضور در ویژه برنامه‌های کانون دعوت شده بود.

کارگاه‌های نجومی نیز با حضور بیش از ۹۳۰ شرکت کننده ازسوی راضیه گلمرادی‌فرد مسئول انجمن نجوم کانون پرورش فکری استان و مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ خرم آباد و کتابخانه سیار شهری شماره ۲ برنامه ریزی و اجرا شدند.

در ویژه برنامه‌های نجومی هم دانش‌آموزان و اعضای مراکز خرم‌آباد در بخش‌های مختلف شامل: پخش فیلم‌های متنوع نجومی، تجربه گام برداشتن بر سیاره‌ها و ستارگان با ترازوی نجومی، بررسی و کار با انواع تلسکوپ‌های مرکز علوم و نجوم در ایستگاه اپتیک، بررسی ستارگان و صور فلکی به صورت آنلاین در آسمان نمای دیجیتال (پلانتاریوم)، ایستگاه نقاشی نجومی، داستان‌نویسی نجومی، اجرای مسابقه و اهدای جوایز شرکت کردند.

برگزاری برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

برگزاری نشست انجمن نجوم در کانون استان مازندران

در کانون استان مازندران بیست‌وهفتمین نشست انجمن نجوم نوجوان با همکاری مرکز نجوم لونا ساری به مناسبت هفته جهانی نجوم (۴ تا ۱۰ اردیبهشت) با عنوان ما همه از قلب ستارگانیم در سالن سینما کانون ساری برگزار شد.

 در این نشست حدود ۱۶۰ نفر از دانش‌آموزان علاقه‌مند دوره اول متوسطه و اعضای نوجوان انجمن نجوم حضور داشتند.

محسن شادمهری، فیزیکدان و عضو هیأت علمی دانشگاه گلستان، مهمان برنامه بود و درباره نحوه به‌وجود آمدن عناصر عالم هستی ناشی از اتفاق‌های مختلف در طول عمر ستارگان صحبت کرد و در پایان به پرسش‌های حاضران پاسخ داد.

در ادامه از استاد شادمهری و فاطمه احسانی مربی مسئول سابق مرکز شماره ۳ کانون ساری برای تلاش‌هایشان به‌خاطر شکل‌گیری و ارتقای بخش نجوم در سال‌های حضورشان در این مرکز، قدردانی شد.

در این برنامه، مسابقه پرتاب موشک بین تعدادی از دانش آموزان برگزار شد. گروه نجوم لونا هم به معرفی فعالیت‌های خود در هفته نجوم پرداخت و در پایان حاضران به محل رصد خورشید هدایت شدند و با دو دستگاه تلسکوپ مجهز به فیلتر خورشیدی (۸ اینچ دابسونی کانون و ۶ اینچ دابسونی مرکز نجوم لونا) به رصد خورشید و لکه‌های آن پرداختند.

برگزاری برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

گرامی‌داشت بانوی اختر فیزیک ایران در کانون استان مرکزی

به مناسبت هفته جهانی نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی در مرکز نجوم کانون در شهرستان فرمهین ویژه‌برنامه‌ای با موضوع «نقش بانوان در آینده نجوم» برگزار شد.

در این ویژه‌برنامه گرامی‌داشت دکتر آلنوش طریان (فیزیک‌دان ایرانی ارمنی‌تبار، مادر نجوم و بانوی اختر فیزیک ایران) با حضور مهمانان ویژه برگزار شد و مهدی ثامنی استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی و مدیر سابق مرکز علوم و ستاره‌شناسی و تعدادی از مربیان در مرکز فرهنگی هنری فرمهین در باره علم نجوم برای علاقه‌مندان سخنرانی کردند.

همچنین گروه آموزشی نجوم لیبرا اراک در این ویژه‌برنامه حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =