دیدار با فرماندار و بازدید از مراکز کانون

معاون فرهنگی و مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جریان سفر سه روزه به استان سیستان و بلوچستان از مراکز این استان بازدید و با مسئولان دیدار کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون و فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری در اولین روز از سفر خود به استان سیستان و بلوچستان ابتدا از مراکز فرهنگی هنری کانون این استان بازدید کردند و در ادامه با حضور در حوزه علمیه و همچنین فرمانداری با مسئولان دیدار و گفت‌وگو کردند و نشستی نیز با نویسندگان و فعالان حوزه کودک و نوجوان داشتند.

فرهاد فلاح همچنین در این سفر با فرماندار و رییس آموزش و پرورش زهک دیدار داشت.

دیدار با فرماندار و بازدید از مراکز کانون

کانون توانایی جذب قشر خاکستری جامعه را دارد

معاون فرهنگی کانون با حضور در حوزه علمیه زابل، کانون را یک حوزه تخصصی بی‌نظیر در دنیا خواند که بچه‌ها با اختیار در مراکز آن حضور پیدا می‌کنند و از خدمات متنوع آن، با همراهی مربیان آموزش دیده، بهره‌مند می‌شوند.

فرهاد فلاح ادامه داد: در کانون، فعالیت‌ها از کتاب شروع می‌شود؛ با کتاب شکل می‌گیرد و با کتاب پایان می‌یابد که این موضوع ظرفیت بسیار خوبی ایجاد کرده است.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های موجود گفت: دشمن به صورت هدفمند، در حوزه کودک و نوجوان متمرکز شده و سرمایه‌گذاری کرده است. ما باید در این زمینه پویا باشیم تا آن را خنثی کنیم.

معاون فرهنگی کانون بهره‌مندی از حضور دختران حوزوی در فعالیت‌های کانون پرورش فکری را یکی از این ظرفیت‌ها دانست که می‌توان با آموزش‌های تخصصی موجود در کانون، برای توانمندسازی‌شان گام برداشت.

وی جنس فعالیت‌های کانون را متفاوت با دیگر مجموعه‌های فعال در حوزه کودک و نوجوان عنوان کرد و از قصه‌گویی به عنوان یکی از این مصادیق نام برد.

فلاح تصریح کرد: این دختران با یادگیری این مهارت می‌توانند آن را به گروه بیشتری از کودکان و نوجوانان بیاموزند و کانون بستر اجتماعی این کار را برای آنان فراهم می‌کند. کانون پرورش فکری، به عنوان مجموعه‌ای که توانایی جذب قشر خاکستری جامعه را دارد می‌تواند از مهارت‌های این دختران طلبه استفاده کند.

وی حضور مسئولان در برنامه‌های کانون را نشان دهنده دغدغه‌های آنان دانست و ادامه داد: کانون در حوزه‌ی کودک و نوجوان ظرفیت خوبی دارد که با سرمایه‌گذاری ویژه، حمایت مسئولان و تشکیل کارگروهی برای شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌توان اتفاق‌های خوبی رقم زد.

عقیله توکلی، مدیر حوزه علمیه خواهران زابل نیز با استقبال از این طرح، به آموزش‌هایی که در حوزه به طلبه‌ها ارایه می‌شود اشاره کرد و گفت: این نیروها در حوزه‌ی کار با کودک هم آموزش‌هایی دیده‌اند و می‌توانند به کانون پرورش فکری کمک کنند.

همچنین علیرضا ملاشاهی فرماندار زابل بیان کرد: پیوند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید با حوزه و مساجد شکل بگیرد تا با هم‌افزایی از بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری شود.

ملاشاهی افزود: ذهن کودکان به شدت آماده یادگیری است و ما باید با تولید محتوا در زمینه‌های مختلف راه را بر نفوذ دشمنان ببندیم.

وی در پایان گفت: باید آنقدر قوی عمل کنیم و غنای فرهنگی داشته باشیم که بتوانیم نسل آینده را توانمند سازیم.

دیدار با فرماندار و بازدید از مراکز کانون

ظرفیت چشمگیر کانون در ایجاد وحدت و نشاط در کودکان و نوجوانان

نشست مشترک معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نویسندگان و فعالان حوزه کودک و نوجوان و چهره‌های فرهنگی استان سیستان و بلوچستان روز دوشنبه دوم مرداد 1402 در محل فرمانداری زابل برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدرضا سالاری مدیرکل کانون استان سیستان و بلوچستان، نکته‌هایی درباره ابعاد اجتماعی و فرهنگی این استان بیان کرد و با یادی از شهدای نوجوان این استان، گزارشی از فعالیت‌های کانون در این منطقه ارائه داد و بر لزوم توسعه مراکز سیار تاکید کرد.

در ادامه این نشست اسماعیل نورا، همکار پیش‌کسوت کانون، با بیان این نکته که عمده مربیان کانون در حوزه پرورش و تربیت کودکان و نوجوانان است، به اهمیت مسئله ارتباط با فرزندان اشاره کرد و افزود: شرط لازم و اولیه برای موفقیت این است که مربیان، نویسندگان و کتاب‌ها باید برای کودکان و نوجوانان جذابیت ایجاد کنند تا بتوان در این حوزه تاثیرگذاری بیشتری داشت.

عباس باقری، شاعر، نویسنده و فعال حوزه فرهنگ هم گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه پرورش نویسندگان، شاعران و هنرمندان همواره درخشیده و سربلند بوده است و این مهم باید ادامه داشته باشد.

حجت‌الاسلام حسن لطیفیان، فعال حوزه کودک نیز از فعالیت‌هایی که در محلات و روستاهای زابل برای کودکان و نوجوانان انجام می‌دهد گزارش کوتاهی ارائه داد و افزود: برای تقویت روحیه وحدت و توانمندسازی باید بسیار تلاش کنیم.

یکی دیگر از فعالان فرهنگی که در جلسه حضور داشت به وضعیت جوی منطقه اشاره کرد و از تاثیر منفی آن در وضعیت روحی کودکان و نوجوانان گفت و افزود: با فعالیت‌های فرهنگی می‌توان به کودکان شادی و امید را تزریق کرد و کانون در این زمینه می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و به این اوضاع سامان ببخشد.

دیدار با فرماندار و بازدید از مراکز کانون

یزدان سرگزی عضو ارشد مراکز کانون، نویسنده و شاعر سیستانی، گفت در کانون رشد کردیم و برای بهتر شدن نیازمند حمایت کانون برای بروز استعدادها و بکارگیری آن هستیم.

در ادامه جلسه معاون فرهنگی کانون در نشست با نویسندگان و فعالان حوزه کودک و نوجوان سخنان خود را با مروری بر فعالیت‌های فرهنگی در داخل و خارج از کشور آغاز کرد و با بیان دشواری‌های این راه گفت: در مسیر قله هستیم و مشکلات زیادی در راه ما قرار دارد که حل آنها نیازمند همت، پشتکار و استفاده از خرد جمعی است.

فرهاد فلاح سپس با اشاره به جمله‌ی معروف امام خمینی(ره) که فرمودند سربازان من در گهواره هستند، این بیان را نشانه‌ی اهمیت سرمایه انسانی عنوان کرد و افزود: بنیانگذار جمهوری اسلامی سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب به اهمیت سرمایه انسانی، به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان اشاره کردند و همگان دیدیم که این سرمایه‌ها چگونه در جریان پیروزی انقلاب نقش ایفا کردند و پس از آن در دوران دفاع مقدس دشمنان را شکست دادند.

معاون فرهنگی کانون حاضران در جلسه را، که از اعضای قدیمی و ارشد کانون بودند، سرمایه‌های انسانی پرورش یافته کانون خواند و گفت: همه‌ی شما دغدغه‌های کودک و نوجوان دارید و این ظرفیت ارزشمندی است تا شما را به حرکت وادارد تا با یارگیری، تلاش بی‌وقفه و در سایه‌ی امید اتفاق‌های خوبی رقم بزنید.

وی ادامه داد: خواص هر جامعه مسئولیت ویژه در قبال مشکلات و مسائل منطقه خود دارند و باید به صورت منسجم تلاش کنند و با همکاری، هدف‌گذاری مشترک و هماهنگ برنامه ریزی کنند تا نتیجه بگیرند.

تطمیع، تحقیر و تهدید، سه عنصری بود که فلاح از آنها به عنوان ترفندهای دشمنان نام برد که به اعتقاد وی با استفاده از این ابزار در پی ناامید کردن مردم، به ویژه در حوزه کودک و نوجوان، هستند.

وی خطاب به حاضران در جلسه گفت: برای انجام یک کار اثرگذار باید نیازهای اساسی کودکان و نوجوانان را بشناسید و با ایجاد اتاق فکر، برای پاسخ‌گویی به آن نقشه داشته باشید.

استفاده از همه‌ی ظرفیت‌ها، به‌ویژه خانواده‌ها، داشتن صداقت در کار و نیت خالص و مطالبه‌گری دیگر توصیه‌های معاون فرهنگی بود و در پایان خاطرنشان کرد ما هم تلاش می‌کنیم امکانات بیشتری در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

اعتماد خانواده‌ها به کانون؛ سرمایه‌ای گرانبها

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون نیز در این نشست با اشاره به دغدغه‌های فعالان فرهنگی سیستان، آنها را ارزشمند خواند و گفت: حوزه خدمت‌رسانی ما همه کودکان و نوجوانان ایران هستند و در حال برنامه‌ریزی برای به حداقل رساندن این دغدغه‌ها هستیم.

فروهر معدنی از اعتماد خانواده‌ها به کانون، به عنوان یک سرمایه گرانبها یاد کرد و اظهار امیدواری کرد با فعالیت‌های هدفمند، پاسخ مناسبی به این اعتماد داده شود.

وی به تلاش‌ها در حوزه کتاب و سرگرمی اشاره کرد و از افزودن بر غنای آن در مراکز فرهنگی‌هنری خبر داد.

دیدار با فرماندار و بازدید از مراکز کانون

مربیان سرمایه‌های کانون پرورش فکری هستند

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری در جلسه‌ای با فرماندار و رییس آموزش و پرورش زهک ضمن ابراز خرسندی از توجه مسئولان ارشد شهرستان‌ها به کانون و دغدغه‌های فرهنگی آنان گفت: رویکرد مسئولان نسبت به کانون عوض شده و این ظرفیت ارزشمندی است که به کانون در پیشبرد اهداف و اجرای رسالت خود کمک می‌کند.

فرهاد فلاح ادامه داد: کانون در زمینه‌های گوناگون، بزرگان زیادی را پرورش داده که هرکدام در حوزه‌ی کار خود تأثیرگذار بوده و جریان‌سازی کرده‌اند.

وی مربیان را سرمایه‌های کانون خواند و افزود: با توجه به اینکه اعضا از خدمات کانون به صورت اختیاری بهره می‌برند، این مربیان هستند که زمینه‌ی رشد آنان را با توجه به شخصیت و نیازشان فراهم می‌کنند.

دیدار با فرماندار و بازدید از مراکز کانون

معاون فرهنگی کانون به بخشی از موفقیت‌های کانون و جایگاه این مجموعه در رویدادهای فرهنگی و هنری سایر کشورها اشاره کرد و ادامه داد: علاوه بر اینکه این ظرفیت‌ها باید حفظ و تقویت شوند، کانون در حوزه‌های علم و فناوری حرکت خود را آغاز کرده تا در این عرصه‌ها هم اثرگذار باشد زیرا برای توسعه در آینده باید از کودکی حرکت خود را آغاز کنیم.

وی بیان کرد: هر چقدر بتوانیم در شهرستان‌ها و مناطق، دسترسی کودکان و نوجوانان را به خدمات کانون میسر کنیم، در رسیدن به اهداف موفق‌تر خواهیم بود.

فلاح با اشاره به وجود مساحت ۴۰هکتار کتابخانه‌ی کانون در کشور و وجود بیش از ۱۲میلیون جلد کتاب در این کتابخانه‌ها گفت: پس از چند سال توقف، تزریق ۳ میلیون جلد کتاب به کتابخانه‌های کانون آغاز شده است.

طرح کانون مدرسه، پردیس جامع کودک، توسعه‌ کانون زبان ایران، اهمیت توجه به شاخص‌های بوم منطقه، اهمیت حفظ اعضای ارشد و توجه بیشتر به حوزه‌ی نوجوان، به ویژه نوجوانان پسر، دیگر مواردی بود که فرهاد فلاح به آنها اشاره داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =