عدم توجه به نظر و ذائقه مخاطب معضل اساسی ادبیات کودک و نوجوان است

با حضور جمعی از شاعران بومی و فعالان فرهنگی استان خراسان جنوبی و با دعوت از سید احمد میرزاده شاعر برجسته حوزه کودک و نوجوان و همکاری با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران، نشستی تخصصی برگزار و مشکلات و آسیب‌های ادبیات و شعر کودک و نوجوان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، در این نشست که همزمان با ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۲ در محل اداره کل کانون پرورش فکری و با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد میرزاده طی سخنانی با بیان اینکه کار شاعر حوزه کودک و نوجوان با شاعر بزرگسال متفاوت است افزود: معضل اصلی ادبیات کودک و نوجوان این است که نظر و حرف کودک در خصوص شعر با واسطه به شاعر می رسد، مخاطب در حاشیه قرار دارد و بدون  دخالت و گرفتن نظر کودک و نوجوان شعر نقد می شود ، هنگام خواندن کتاب توسط والدین لحن شعر تغییر و یا بخش‌هایی از آن حذف و یا در برخی موارد انتخاب‌های اشتباه به کودک و نوجوان ما تحمیل  می شود اما در شعر بزرگسال اینگونه نیست.

این نویسنده با معرفی معرفی کتاب خود با عنوان«در هفت آینه» با موضوع نقد و بررسی نظری شعر کودک و نوجوان در ایران گفت: معیارهای شعر کودک و نوجوان از ابتدا تا کنون از هفت منظر در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

میرزاده تصریح کرد: مربیان کانون و به صورت کلی مربیان کودک و نوجوان به دلیل اینکه با ذائقه ادبی کودک و نوجوان به صورت مستقییم سروکار دارند می‌توانند با شناخت دقیق مخاطب شعر و با صداقت نظر آنها را به شاعر منتقل کنند و به حل این معضل اساسی در ادبیات کودک و نوجوان کمک کنند تا شعر کودک و نوجوان با توجه به شرایط حال مخاطب سروده شود.

در ابتدای این نسشت طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه کانون استان از ظرفیت مربیان خوب، خلاق و موفق ادبی برخوردار است گفت: جلسات نقد و بررسی کتاب در مراکز کانون و در طول سال با دعوت از شاعران و نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان در جریان است تا بدون واسطه کودکان ونوجوانان به نقد کتاب‌ها بپردازند و نظرات خود را به صورت مستقیم چهره به چهره به شاعر و نویسنده منتقل کنند.

وی افزود: برگزاری جلسات نقد و بررسی با حضور شاعران و نویسندگان بومی را نیز در استان آغاز کرده‌ایم و همین نشست تخصصی نمونه‌ای ازاین جلسات است و امیدواریم با استفاده از ظرفیت شاعران و نویسندگان بومی استان و تداوم این جلسات با راه اندازی پاتوق ادبیات کودک و نوجوان در خصوص  کاهش مشکلات این حوزه گام برداریم.

گفتنی است در این نشست نیز جمعی از فعالان فرهنگی و شاعران بومی حوزه کودک و نوجوان و مربیان ادبی کانون نیز به بیان نظرات خود پرداختند.

عدم توجه به نظر و ذائقه مخاطب معضل اساسی ادبیات کودک و نوجوان است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =