کد خبر: 330930
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
بازدید 186
شریط شرکت در بیست و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی

علیرضا عیسی‌خانی رئیس جشنواره‌ی قصه‌گویی استان زنجان به تشریح سیاست‌های ابلاغی مدیرعامل کانون، اهداف، محورها و رویکردهای بیست و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی در سال ۱۴۰۲ با شعار #با_قصه_لبخند_بسازیم پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان زنجان؛ علیرضا عیسی‌خانی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان  هدف از برگزاری این رویداد مهم فرهنگی را عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی در اقشار مختلف جامعه، فضاسازی و ارتقای ظرفیت قصه‌گویی به عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی جامعه، تقویت جایگاه قصه‌گویی ایرانی در جهت ثبت جهانی قصه‌گویی شمرد ایشان ضمن اشاره به رویکردهای جشنواره از جمله: نگاه و زاویه‌ی دید جدید، امیدآفرینی، لبخند، ایمان و الهام‌آفرینی، از همه علاقمندان به قصه‌گویی به ویژه  اولیا ء تربیتی، اساتید دانشگاه‌ها، معلمان و... خواستند با این نگاه با استفاده از ابزار قصه‌گویی برخی از مفاهیم تربیتی و مهارت‌های زندگی را  به کودکان و نوجوانان منتقل نمایند.

سپس به بخش‌های مندرج در شیوه‌نامه قصه‌گویی اشاره کردند  علاوه بر بخش مدرن و کلاسیک/ بخش آیینی سنتی/ بخش زبان اشاره/ بخش ۹۰ثانیه/ امسال جوایز ویژه نیز در نظر گرفته شده است

جایزه ویژه به قصه برتر با موضوع سردار سلیمانی/ جایزه ویژه به قصه برتر با تکیه بر لبخند/ آغاز اهدای نخستین جایزه جهانی قصه‌گویی به شرکت کنندگان ایرانی و بین‌المللی به انتخاب داوران می باشد.

عیسی خانی خانسری رئیس جشنواره‌ی قصه‌گویی استان زنجان در پایان مطالبی در خصوص  محورهای جشنواره‌ی بیست و پنج در سال ۱۴۰۲ بیان کردند که شامل: قصه‌های قرآنی، دینی و مذهبی: قصه‌گویان (نوجوانان ۱۲ سال به‌بالا، بزرگسالان کانونی و غیرکانونی، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها) می‌توانند قصه‌هایی با موضوع قصه‌های قرآنی، احادیث، روایات، زندگی پیامبران و امامان، حوادث تاریخی و معاصرِ مذهبی انتخاب کرده و روایت کنند.

روایت اراده (قصه‌ی کارآفرینان و صاحب‌نامان عرصه‌ی کار و تلاش): با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مدظله‌العالی  مبنی بر حمایت از تولیدات ملی و نقش قصه‌گویی در اقتصاد، قصه‌گویان (نوجوانان ۱۲ سال به‌بالا، بزرگسالان کانونی و غیرکانونی و برگزیدگان جشنواره‌های قصه‌گویی پیشین) می‌توانند قصه‌ای با موضوع معرفی تولیدات داخلی، ایده‌ای برای رشد و تولید، شکل‌گیری تولیدات و کارخانه‌های داخلی و همچنین قصه‌ی صنعت‌گران، کارآفرینان و کسب‌وکارهای موفق و همینطور معرفی محصولات و شرکت‌های تجاری و اقتصادی را انتخاب کرده و روایت کنند. قصه‌های نامداران (روایت اسطوره‌ها): در این بخش قصه‌گویان (نوجوانان ۱۲ سال به‌بالا، بزرگسالان کانونی و غیرکانونی) با نگاه به آیین‌های دینی و ایرانی و معرفی شخصیت‌های نامدار ایرانی، قهرمانان، نامداران و پهلوانان ایران‌زمین از آغاز تا امروز و از فردوسی تا سردار سلیمانی، شهدا، ایثارگران و جهادگران  قصه‌ای را انتخاب و روایت می‌کنند. قصه‌های آزاد: در این بخش قصه‌گویان (نوجوانان ۱۲ سال به‌بالا، بزرگسالان کانونی و غیرکانونی، پدربزرگ‌ها مادربزرگ‌ها) می‌توانند با انتخاب و روایت قصه‌های  فولکلور، مدرن و ... به رقابت بپردازند.

قصه‌گویی۹۰ ثانیه‌ای (قصه‌ی زندگی خانواده‌ی من)

در این بخش قصه‌گویان در یک ویدئوی ۹۰ ثانیه‌ای، برش یا بخشی از زندگی و خانواده‌ی خود را روایت می‌کنند. رویکردهای توصیف شده در بخش ۹۰ ثانیه‌ای باید با رویکردهای اعلام شده منطبق باشد. چنانچه قصه زندگی متاثر از محورهای اصلی جشنواره باشد پذیرش و داوری اثر در اولویت خواهد بود.

مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان زنجان ۲۰ و ۲۱ آبان ماه خواهد بود

مرحله پایانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =