به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، در امتداد ویژهبرنامههای بیست و پنجمین جشنوارهی بینالمللی قصهگویی در استان، دورهی ضمنخدمت قصهگویی، اینبار برای کارکنان آموزش و پرورش کرمانشاه با حضور مسئولین، مربیان امور تربیتی، آموزگاران ابتدایی، دبیران، مدیران و معاونین مدارس استان برگزار شد .
محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون استان و رییس ستاد بیست و پنجمین جشنوارهی قصهگویی در کرمانشاه، عنوان کرد : برای اولین بار در کشور با تعامل با آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان، برگزاری دورههای قصهگویی آن هم با لحاظ شدن ساعات آن به عنوان ضمنخدمت برای شرکتکنندگان، صورت گرفت و این اتفاق حرکت بزرگی در راستای همافزایی با دیگر دستگاههای اجرایی و به وجود آوردن چنین فرصتهای ارزشمندیاست .
وی در خصوص جشنوارهی قصهگویی افزود : قصه میتواند در گشایش تفکر که اصل اساسی تربیت از منظر بزرگانی چون استاد شهید مطهری میباشد تاثیر فراوانی داشته باشد و لازم است به عنوان ابزاری قدرتمند در امر تدریس به کار گرفته شود .
مدیرکل کانون کرمانشاه ضمن ارائهی توضیحاتی در خصوص ساختار کانون و جشنوارهی قصهگویی امسال و اهمیت آن، گفت : در نظام تعلیم و تربیت، معلمان باید به ابزار مسلح شوند و یکی از بهترین ابزارها قصه و قصهگویی است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره گردیده و همواره جهت انتقال مفاهیم، مهارت و ارزشها از این مقوله استفاده شد و قصهگویی عنصری مهم و ابزاری موثر برای آموزگاران میباشد .
زنجانی با اشاره به شعار قصهگویی امسال تاکید کرد : قصهگویی باید عمومیسازی شود و همه قصهگو شوند، همانطور که از کودکی تا بزرگسالی همه راوی قصههای مختلفی از زندگی خود هستند، امسال برای اولین بار در کشور با همت کانون استان و تعامل با آموزش و پرورش توانستیم دورهی ضمنخدمت قصهگویی را شکل دهیم که تاکنون نیز از استقبال ویژهای برخوردار گردیده و اساتید توانمند از کانون استان در این دورهها تدریس میکنند و شما میتوانید از ابزار قصهگویی به بهترین شکل آن بهرهمند شوید و سفیران ما در مدارس باشید .
سپس توسط اساتید برجستهی کانون استان که در تخصص خود در سطح کشور شاخص و صاحبنام هستند مباحثی در خصوص قصه، قصهگویی و قصهدرمانی تدریس شد، فرزانه لطیفی ( مدرس، داور و برگزیدهی جشنوارههای قصهگویی) رحمت غلامی ( مدرس، داور و برگزیده جشنوارههای قصهگویی ) و دکتر سجاد حیدریان ( متخصص روانشناس و رواندرمانگر و مدرس دانشگاه و کارگاهها و همایشها و ... ) از اساتید توانمند دوره بودند که مباحث توسط آنها تدریس گردید و با استقبال مخاطبان مواجه شد .
توضیحاتی در مورد جشنوارهی قصهگویی و نحوهی کار دبیرخانهی استانی جشنوارهی قصهگویی، هنر قصهگویی، رفع آسیبهای جسمی و روانی مخاطبان با قصه و قصهگویی، تعریف، ارکان مهم، متن، مخاطب، نحوهی انتخاب، اهداف، ویژگیها، اصول بهتر شدن بیان، چرایی، کارکرد، فاکتورهای اجرا در قصه و قصهگویی؛ قصهدرمانی و انواع آن، تاریخچهی قصه، قصهگویی و قصهدرمانی، تفاوتهای قصه و داستان، ساختار روانی آن، نقش قصه در زندگی و واقعیت، قصهگویی متقابل، قصههای متناسب با گروههای سنی مختلف، فنون قصهدرمانی، روان انسانها و کلمات مختص به آنها، چرایی و کارکرد قصه، معرفی منابع و ... از سرفصلهایی بود که توسط اساتید دوره تدریس و تشریح شد و در حین کار هم با مخاطبان تمریناتی انجام گرفت .
در پایان نیز ضمن ارائه و معرفی منابع مختلف جهت مباحث طرح شده، به ابهامات و پرسشهای حاضرین پاسخ داده شد .
لازم به ذکر است شازنانسادات صبوری رابط و مسئول دبیرخانهی استانی بیست و پنجمین جشنوارهی بینالمللی قصهگویی نیز با تبیین شیوهنامهی قصهگویی و نحوهی ثبتنام به شرکت کنندگان در دوره توضیحات و فرمهای لازم را ارائه داد .