لحظاتی با پویا بازرگان قصه‌گوی کرمانشاهی برگزیده‌ی بین‌المللی و مدرس قصه‌گویی

به بهانه‌ی برگزاری بیست‌و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی، گفتگویی با پویا بازرگان قصه‌گوی کرمانشاهی برگزیده‌ی بین‌المللی و مدرس قصه‌گویی شکل گرفت .

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، به بهانه‌ی برگزاری بیست‌و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی، گفتگویی با به بهانه‌ی برگزاری بیست‌و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی، گفتگویی با پویا بازرگان قصه‌گوی کرمانشاهی برگزیده‌ی بین‌المللی و مدرس قصه‌گویی شکل گرفت .
پویا بازرگان در معرفی خود عنوان کرد : 
به‌نام خداوند جان و خرد، کزین برتر اندیشه بر نگذرد ...
بنده پویا بازرگان متولد کرمانشاه و ۴۵ سال دارم، از همان دوران کودکی و به‌واسطه‌ی سابقه‌ی خانوادگی علاقمند به ادبیات و خصوصا" شاهنامه‌ی فردوسی شده و به صورت جدی از سال ۱۳۷۶ کار در زمینه نقالی و شاهنامه‌خوانی که همانا یکی از شیوه‌های اصلی قصه‌گویی کهن ایرانی می‌باشد را شروع کردم.
وی با اشاره به آموخته‌های خود در زمینه‌ی قصه‌گویی، افزود : از سال ۱۳۷۶ تا کنون به مدت ۲۶ سال در عرصه‌ی نقالی، شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌پژوهی در نزد بزرگان این عرصه همچون مرشد بزرگوار مرحوم  آقا سیدمصطفی سعیدی، مرحوم سبزعلی درویشیان و دیگر موی‌سپیدان و گرانمایگان این عرصه کسب فیض نموده ام و این آموختن همچنان به مدد دادار پاک تا زمانی که اجل مهلت دهد ان‌شاءالله ادامه یابد .
بازرگان ورود خود را به عالم قصه‌گویی اینگونه تشریح کرد : از سال‌های گذشته به عنوان تماشاگر به جشنواره های قصه‌گویی می‌آمدم اما به صورت جدی چندسالی‌است که، هم به‌عنوان شرکت‌کننده در بخش‌های استانی، منطقه‌ای و کشوری با کسب عناوین برگزیده حضور داشته‌ام و هم در مقام آموزشگر به تدریس علاقه‌مندان به نقالی و شاهنامه‌خوانی پرداخته‌ام.
داور استانی جشنواره در تعریف قصه‌گویی بیان داشت : قصه‌گویی یعنی روایتگری، یعنی نقالی، در کار ما که بحث نقالی قصه‌های آیینی سنتی هست‌، ما با شیوه‌ی نقالی که خودش عالمی دارد سعی می کنیم داستان‌های آثار کهن ادبیات کشورمان را از قبیل گلستان سعدی، جوامع‌الحکایات، مثنوی مولانا، آثار نظامی گنجوی و... خصوصا" شاهنامه‌ی فردوسی را روایت و نقل کنیم تا همه از شنیدن و دیدن این نقل‌ها لذت ببرند و از مفاهیم و نکات اخلاقی و ... که انسان‌ساز و تکامل‌بخش هستند بهره ببرند.
وی با اشاره به ضرورت قصه‌گویی افزود : قصه برای کودکان علاوه بر ایجاد لذت، باعث سرگرمی، ساختن اذهان خلاق، کلاس درس اخلاق و رفتار و زندگی‌ست .
پویا بازرگان درخصوص جشنواره‌ی قصه‌گویی تصریح کرد : جشنواره نیاز به دغدغه دارد که خوشبختانه این دغدغه را در مدیرکل و مسئولین، مربیان قصه‌گو و قصه‌ساز می‌توانیم ببینیم، این دغدغه‌ها باعث شده که جشنواره هر سال به شکل بهتری برگزار شود و به سوی ثبت ملی و حتی جهانی پیش رود، در زمینه‌ی آیینی_ سنتی که یکی از قدیمی‌ترین اشکال قصه‌گویی در ایران و حتی می‌شود اثبات کرد که در جهان بوده و در واقع این شکل از اجرای قصه و شیوه‌ی نقالی از ایران به تمام دنیا رفته که سه هزار سال دارای قدمت می‌باشد و به نظر می‌رسد با کار بهتر در این زمینه و با قصه‌های نوپای آیینی_ سنتی، می‌توانیم فردایی روشن‌تر و به یاری خداوند پر امیدتر با وضعیت بهتری نسبت به امسال و سال‌های قبل داشته باشیم .
لازم به ذکر است که پویا بازرگان داور بخش استانی بیست‌و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی می‌باشد که در زمینه‌های مختلف موفقیت‌های چشمگیری را کسب نموده، از جمله : برگزیده‌ی بسیاری از جشنواره‌های نقالی و شاهنامه‌خوانی در سطح کشور، صدها اجرا در شبکه‌های تلویزیونی استانی، ملی و برون‌مرزی، پژوهش در زمینه‌ی شناخت و بررسی الحان مقامی شاهنامه‌خوانی در مناطق مختلفی ایران‌زمین، تدریس به علاقه‌مندان در سطح دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ... ،اجرای ویژه به جهت ثبت اثر تاریخی بیستون در یونسکو در سال ۲۰۰۹ ، حضور در چندین فیلم مستند و پژوهشی با موضوع شاهنامه همچون( شاه‌بیت شاعران، پهلوان گلزار کرمانشاهی و ... )، همکاری با رادیو شاهنامه از سال ۱۴۰۰ ، عضو موسسه‌های مختلف : ( خرد سرای فردوسی گیلان، انجمن شاهنامه‌پژوهان لرستان،باشگاه نقالان و ... ) و دیگر مواردی که همگی نشان از درخشش این داور کرمانشاهی در زمینه‌ی قصه‌گویی و نقالی دارد ...

لحظاتی با پویا بازرگان داور بخش استانی جشنواره‌ی قصه‌گویی کرمانشاه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =