مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره قصه گویی البرز به ایستگاه اختتامیه رسید

برگزیدگان قسمت‌های مختلف بخش ملی بیست و پنجمین جشنواره‌ی بین المللی قصه‌گویی در البرز معرفی شده و به مرحله‌ی کشوری راه یافتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز،  پس از رقابت ۴۸ نفر از قصه گویان شرکت کننده از استان البرز در بخش ملی که از بین حدود ۲۰۰ نفر قصه گویان بخش کتابخانه‌ای انتخاب شده و  در یک رقابت صحنه‌ای روزهای ۲۰ و ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۲ ، در سالن همایش‌ مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به رقابت پرداختند، برگزیدگان نهایی معرفی  شده و به مرحله‌ی کشوری راه یافتند.

بر اساس این خبر هیئت داوران این جشنواره متشکل از مهتاب شهیدی، مریم فلاحی نرمی و فرانک فروزانفر در آیینی که صبح روز دوشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ در محل سالن همایش‌های مرکز مجتمع کانون البرز، در خیابان شهید صدوقی کرج برگزار شد، پس از قرائت بیانیه‌ی خود توسط  مهتاب شهیدی ، آثار برگزیده و تقدیر شده بخش های مختلف را به شرح ذیل اعلام کردند.

متن بیانیه 

مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره قصه گویی البرز به ایستگاه اختتامیه رسید

در بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، انتخاب قصه گویان در سطح استانی بود و  لوح تقدیر و جایزه نقدی قصه‌گوی منتخب، به پروانه موسی پور با قصه « آقای وداع»رسید.

هیئت داوران در این بخش همچنین با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی  از فاطمه موسوی با قصه « سکه طلا» و بهناز جویبار با قصه « پیراهن بی بی نازنین» به عنوان  شایسته تقدیر تجلیل کرد.

در بخش قصه‌گویان نوجوان نیز رها باقری مطلق با قصه « موش مزاحم» رتبه اول را کسب کرد،  رتبه دوم جشنواره به سوگل باقری با قصه «کشاورز و خروس» رسید و مهدیه رهنورد با قصه «ببری که موش شد» رتبه سوم را از آن خود کرد.

هیئت داوران جشنواره در این بخش «آرمیتا فاضلی» با قصه «همنشین دلنشین» را به عنوان شایسته ی تقدیر اعلام کرد.

در بخش آیینی سنتی بنا به تشخیص هیئت داوران هیچ یک از شرکت کنندگان حایز کسب رتبه اول و دوم نشدند و «سارینا حیدری» با قصه « گردآفرید» و «سمانه موسوی»، با قصه « آرش کمانگیر» رتبه سوم را کسب کردند.

و بالاخره در بخش ملی بزرگسالان، زهره باقری اجرا کننده‌ی قصه‌ی «طوطی و بقال» جایزه نقدی و لوح تقدیر رتبه‌ی اول جشنواره را از آن خود کرد، سپیده اخلاقی با قصه «سفر غریب» به عنوان نفر دوم اعلام شد و مهسا کلانتری با قصه « خانم کوچیک»،رتبه سوم را با توجه به رای هیئت داوران به دست آورد.

در این بخش فرزانه بدرپور نیز  برای اجرای قصه‌ی «ایراندخت» به عنوان  شایسته تقدیر معرفی شد.

تجلیل از بخش های ویژه جشنواره

در بخش غیر رقابتی غزه از دنیا یار محمدی قصه گوی قصه «دیو جنگی» با اهدای لوح و هدیه نقدی تجلیل شد.

«آیسان نصیری» با قصه ی سردار دل ها نیز  توانست جایزه ویژه بخش سردار سلیمانی را از آن خود کند.

«حدیثه حافظی» نیز با قصه «حرف مردم» از سوی مرضیه آقاخانی داور زبان اشاره به عنوان برگزیده این بخش معرفی شد.

گفتنی است در این آیین و قبل از اعلام برگزیدگان فعالیت های متنوعی اجرا شد، تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط عضو کودک مرکز شماره ۴ کانون کرج،  پخش نماهنگ های  فرآیند اجرای جشنواره، قصه های قرآنی ، سرود باغ آسمون، سردار دل ها، قصه گویی دنیا یارمحمدی قصه گوی قصه «دیو جنگی» بخش غیر رقابتی غزه، همخوانی شعر «قصه گو» ، تجلیل از داوران، ناظر و عوامل اجرایی جشنواره، از جمله برنامه های اجرایی بود .

مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره قصه گویی البرز به ایستگاه اختتامیه رسید

قصّه و داستان در تربیت انسان سهم بسزایی دارد

زینب عاشری، مدیر کل کانون البرز و رییس جشنواره استانی در سخنانی در این آیین ضمن قدردانی از تلاشهای  صورت گرفته و سپاه امام حسن مجتبی(ع) و سازمان  فرهنگی، ورزشی شهرداری کرج، حضور قصه گویان به ویژه مادربزرگ، پدربزرگ های قصه گو را برکت جشنواره عنوان کرد.

این مسوول  در ادامه گفت  داستان در تربیت انسان سهم بسزایی دارد. زیرا داستان ، تجسم عینی زندگی یک امت و تجربه عملی یک ملّت است . تاریخ آئینه ی ملّت هاست و هر چه با تاریخ و سرگذشت پیشینیان آشنا باشیم ، گویا به اندازه عمر آن مردم زندگی کرده ایم .

عاشری افزود حضرت علی (ع) در نامه سی ویکم نهج البلاغه خطاب به فرزندش امام حسن مجتبی (ع) جمله ای دارند به این مضمون که فرزندم ; من در سرگذشت گذشتگان چنان مطالعه کرده ام و به آنها آگاهم ، که گویا با آنان زیسته ام و به اندازه ی آنها عمر کرده ام .

رییس جشنواره قصه گویی استان البرز ادامه داد شاید یکی از دلایل اثرگذاری قصّه و داستان بر روی انسان ، تمایل قلبی او به داستان باشد. معمولا کتاب های تاریخی و آثار داستانی در طول تاریخ فرهنگ بشری رونق خاصی داشته و قابل فهم و درک برای اکثر مردم بوده است ، در حالی که مباحث استدلالی و عقلانی را گروه اندکی پیگیری می کرده اند.

تجلیل از سازمان های همکار در هفته ملی کودک

در بخشی از این آیین با توجه به اجرای فعالیت های هفته ملی کودک از ۱۵ تا ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۲، از اداره کل امور فرهنگی، اجتماعی استانداری البرز،  آموزش و پرورش، سازمان فرهنگی، اجتماعی، شهرداری کرج، علوم پزشکی و سپاه امام حسن مجتبی (ع) سازمان های همکار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فعالیت های اجرایی این هفته، تجلیل شد.

لازم به توضیح است آیین اختتامیه مرحله استانی  بیست و پنجمین  جشنواره بین المللی قصه گویی با حضور محمد جواد کاظمینی، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز، اردشیر آل عوض، مشاور فرهنگی استاندار، حجت الاسلام علی رضا سعیدی، رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج، امیر اشتری، معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری کرج ، سید محمود حسینی، معاون آموزش ابتدایی استان البرز و علی الموتی، رییس اداره دوره اول ابتدایی و جمعی از مسوولان استان، همکاران و مربیان کانون البرز  برگزار شد.

مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره قصه گویی البرز به ایستگاه اختتامیه رسید

'گزارش تصویری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =