محفل شعرخوانی با عنوان «برای کودکی غزه زیر بمباران» برگزار شد

مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی محفل شعرخوانی با عنوان «برای کودکی غزه زیر بمباران» را برگزار کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نشست ادبی با حضور میلاد عرفان‌پور شاعر و منتقد ادبی و مدیر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور، عصر روز شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ به صورت حضوری و مجازی با همراهی شاعران مطرح کشوری و استانی برگزار شد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری که به صورت مجازی در این نشست حضور داشت گفت: نشست‌هایی از این دست و آنچه در رویداد اردوی نخبگان ادبی رخ می‌دهد تربیت نسل جدیدی از شاعران انقلابی و فهیم را به دنبال دارد.

فرهاد فلاح ادامه داد: آنچه درباره غزه مورد توجه است خروشی است که در میان همه آحاد به‌ویژه پژوهش‌گران و ناشران آثار دیده می‌شود. به نحوی که مسابقه بین‌المللی کتابخوانی با موضوع فلسطین برگزار شده است. این هم‌افزایی با موضوع غزه قابل ارج نهادن است.

فلاح ضمن بیان نقل قولی از مقام معظم رهبری درباره تاثیر این نشست‌ها بیان کرد: این نشست‌ها مشق حق‌طلبی است و مانور نشان دادن جبهه انتخابی و توجه به مسایل بین‌المللی.

محفل شعرخوانی با عنوان «برای کودکی غزه زیر بمباران» برگزار شد

معاون فرهنگی کانون افزود: در این برنامه‌ها بدون آنکه کودکان و نوجوانان وارد گزاره‌های جنگ شوند قدرت تشخیص حق و باطل را پیدا می‌کنند. ماموریت ما در این نشست‌ها در واقع تربیت مخاطب است تا مخاطب صف و جبهه‌ی خودش را مشخص کند و بی‌تفاوت نباشد.

سپس مدیرکل کانون استان خراسان رضوی ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان در این برنامه گفت: ما مدت‌هاست سلام برنامه‌ها را با سلام به شهید «محمد الدوره» آغاز کرده و به او تهنیت و سلام می‌فرستادیم. اکنون برای کدام کودک شهید غزه سلام بفرستیم؟

ابراهیم‌ زره‌ساز ادامه داد: امروز روز جهانی کودک است و روز همبستگی جهانی با مردم مظلوم غزه. امیدوارم در روزهای نزدیک کودکان غزه و قدس شریف در آرامش کنار پدر و مادرشان زندگی کنند.

مدیرکل کانون استان خراسان رضوی درباره این نشست اظهار کرد: این پویش با «طوفان الاقصی» آغاز شد و در روز جهانی کودک به پایان رسید. در این پویش از شاعران درخواست شد تا هم‌صدای ما باشند. در پویش ملی شعرسرایی «برای کودکیِ غزه زیر بمباران» و برای شرکت در این حرکت گروهی، چهارپاره‌ای از سوی محبوبه بزم‌آرا معاون فرهنگی استان سروده و در اختیار شاعران قرار داده شد تا با ادامه‌ی بندهای این چهارپاره پیام مظلومیت کودکان غزه را به گوش همگان برسانیم.

دوباره دست سیاهی که خنده را خط زد، دوباره چهره‌ی غمگین غزه در باران، دوباره قاب شکسته، عروسک زخمی، دوباره کودکیِ مانده زیر بمباران... زره‌ساز ضمن خواندن این چهارپاره ادامه داد: این اتفاق مشارکت بالای شاعران را به دنبال داشت که قابلیت گردآوری و اننتشار در قالب یک کتاب را دارد. امروز همه جهان با کودکان غزه همدردی می‌کنند و ما با زبان هنر و شعر این همدردی و حمایت را اعلام خواهیم کرد.

محفل شعرخوانی با عنوان «برای کودکی غزه زیر بمباران» برگزار شد

در بخشی دیگر از این برنامه میلاد عرفان‌پور شاعر و منتقد ادبی ضمن تحسین این نشست که عطر غزه در آن احساس می‌شود گفت: سرودن در باره موضوع‌هایی شبیه به غزه یک امر الهی و قرآنی است. چرا که قرآن فرموده است شاعران اگر ظلمی می‌بینند خاموش ننشینند و این بار را خداوند کریم بر عهده شاعران گذاشته است و این کارها قطعا تاثیرگذار است. کمترین اثرگذاری آن، استکبارستیزی و بیدار شدن وجدان‌هاست.

عرفان‌پور تاکید کرد: به حماسه فراموش نشدنی طوفان الاقصی باید توجه داشت چرا که باعث رسوایی اسرائیل غاصب شد.

در ادامه شاعران به شعرخوانی پرداختند و درباره اشعار اعضای نوجوان و جوان انجمن ادبی آفتاب گفتگو کردند.

محفل شعرخوانی با عنوان «برای کودکی غزه زیر بمباران» برگزار شد

مصطفی محدثی‌خراسانی از تهران، مسعود طاهری از همدان، مرضیه تاجری از قم، مریم زارعی از شیراز، محبوبه صمصام‌شریعت از اصفهان، معصومه مرادی از شیراز، اکرم‌سادات هاشمی‌پور از قم، مریم زندی از همدان، مهدی صحرایی از سبزوار، قاسم رفیعا، زهرا محدثی‌خراسانی، راضیه رجایی، منیره هاشمی، طیبه ثابت، اطهر سیدموسوی، زهره اکبرآبادی و همچنین به نمایندگی از اعضا نوجوان انجمن ادبی آفتاب، مبینا حریفی، آیدا پاکزاد، محمدرضا پودینه و کیانا امتحانی از مشهد از جمله شاعرانی بودند که به اثرخوانی در این برنامه پرداختند.

پایان‌بخش این محفل، شعرخوانی مجتبی حاذق سرپرست آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. او ضمن خوانش شعری در همدردی با غزه از برگزار کنندگان این نشست تشکر کرد.

محفل شعرخوانی با عنوان «برای کودکی غزه زیر بمباران» برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =