حضور برگزیدگان استعدادهای برتر ادبی کرمانشاه رشته‌ی «شعر» بر قله‌ی قاف

با برگزاری باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی نوجوان حضور برگزیدگان استعدادهای برتر ادبی کرمانشاه در رشته‌ی «شعر» به همراه کارشناس ادبی استان در دهکده‌ی ساحلی انزلی، صورت پذیرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، با برگزاری باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی نوجوان حضور برگزیدگان استعدادهای برتر ادبی کرمانشاه در رشته‌ی «شعر» به همراه کارشناس ادبی استان در دهکده‌ی ساحلی انزلی، صورت پذیرفت.
فلاح معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در افتتاحیه‌ی این باشگاه ادبی عنوان کرد: که قاف بزرگترین و مهمترین برنامه برای نوجوانان در سطح ملی، برای کشف و پرورش استعدادهای برتر ادبی جهت آماده‌سازی آنها برای تاثیرگذاری در فرهنگ جامعه است که در رشته‌های داستان‌نویسی نمایشنامه‌نویسی و… هم در ادامه اتفاق خواهد افتاد و راه‌یافتگان به این باشگاه طی سه سال تحت آموزش استادان برتر کشور قرار خواهند گرفت و خبر خوب  اینکه هر شش ماه سطح این اعضا سنجیده می‌شود و نوجوانان مستعد هم می‌توانند با ارتقاء سطح ادبی خود به این باشگاه راه پیدا کنند.
در این چند روز مباحث بسیاری در خصوص شعر و ادب پارسی طرح شد، برای مثال به گفته‌ی استاد سعید بیابانکی: شعر، بیانگر میزان شناخت شاعر از زبان و شیوه‌ی بیان است، شعر فرآورده‌ی زبان است...
سعید بیابانکی در ابتدا به تشریح مبانی و عناصر شعر پرداخت و گفت: در میان عناصر شعر، عنصر «زبان» محوری‌ترین عنصر است و جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد؛ به عبارتی ‌دیگر، شعر بیانگر میزان شناخت شاعر از زبان و شیوه‌ی بیان است. 
وی با تاکید بر لزوم تمرین و ممارست شاعران در مطالعه و سرایش شعر گفت: طبع و ذوق شاعر به عنوان یک موجود زنده در شاعر زندگی می‌کند و از این‌رو لازم است به هر بهانه‌ای طبع شعر را در درون خود زنده نگه دارید...
بیابانکی در همین راستا افزود: خواندن رُمان خوب، دیدن فیلم، شنیدن موسیقی اصیل، تماشای تئاتر و خواندن روزنامه‌ها، شنیدن ترانه‌ها و تصنیف‌ها و... در افزایش طبع شاعر تاثیرگذار خواهد بود و با شعر می‌توان به آرامش رسید.
این شاعر مطرح کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: کسانی که می‌توانند شعر بگویند و آنچه در درون دارند به صورت شعر ارائه دهند، از موهبت الهی برخوردارند. شعر تأثیرهای مختلفی در روحیه افراد مختلف جامعه ایجاد ‌می‌کند. با شعر می‌توان به آرامش رسید. به طوری که می‌بینیم حتی امروز شعردرمانی یا مثنوی‌درمانی رواج بسیاری پیدا کرده است. به عقیده من شعردرمانی یک مقوله تخصصی در مسائل درمان است که می‌تواند از منظرهای مختلف مورد بررسی قرارگیرد.
بیابانکی با بیان اینکه کار شاعر کشف واژه‌ها است، تصریح کرد: شاعر هیچگاه کلمه‌ها را اختراع نمی‌کند، اما با کشف واژه‌ها به آنها جان می‌دهد. به عنوان نمونه ما با شنیدن کلمه کوزه به یاد «خیام» و با شنیدن کلمه صبا و دوست به یاد «سعدی» و با شنیدن کلمه " نگار" یاد حافظ می‌افتیم و این به این معنا است که شاعر می‌تواند کلمه‌ها را شخصی کند. کلمه‌هایی که مربوط به زبان فارسی است، اما شاعر با یک درایت، نوآوری و ذکاوت خاص این کلمه‌ها را شخصی‌سازی کرده است.
خالق آثاری چون رد پایی بر برف، نیمی از خورشید و هی ‌شعر تر انگیزد، همچنین در مورد اصول و ساختار اشعار و نحوه چینش واژه‌ها نکته‌هایی به شاعران نوجوان نکاتی ارائه داد و از آنان پرسید: چرا ما با کتاب حافظ فال می‌گیریم اما با کتاب سعدی نه؟ چون به باور ‌من، حافظ پوشیدگی خاصی برای مخاطبان ایجاد می‌کند. ابهام و ایهام ایجاد کردن در اشعار او یکی از زیبایی‌ها و ظرافت‌های شعر حافظ است.
در ادامه استاد میلاد عرفان‌پور به پیشنه‌ی غنی ایران اسلامی اشاره و این دیار را مهد شاعران بزرگی در تاریخ ادبیات جهان که بخش مهمی از میراث شعر و ادب دنیا در ایران شکل‌ گرفته است، دانست.
وی با تاکید بر اینکه برای شناخت هرچه بیش‌تر آنچه در دنیای ادب و هنر می‌گذرد آشنایی با شاعران معاصر ایران ضروری است، افزود: نکته مهمی که نوجوانان باید به آن توجه داشته‌ باشند مطالعه کتاب شاعران است؛ نه اینکه صرف خواندن چند شعر در فضای مجازی خود را محدود کنند. در کنار مطالعات ‌کتاب ها نوشتن زیاد شعر را فراموش نکنند.
در پایان خوانش شعر از سوی تمامی برگزیدگان صورت گرفت و نقد آن توسط اساتید انجام شد. باشگاه استعدادهای برتر ادبی کشور با عنوان قاف « قله‌ی ادب و فرهنگ» با حضور منتخبین استان‌ها، شاعران مطرح کشوری و همراهی کارشناسان استان‌ها و ستادی، روزهای یکم تا سوم آذر ماه در دهکده‌ی ساحلی بندر انزلی برگزار شد که زهرا دیناروند، سوگند میرزایی و کوثر ویسی‌پور همراه با مژگان خوش‌طبع کارشناس ادبی استان کرمانشاه، در این رویداد بزرگ ادبی حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =