جهان بینی روشن مسئله‌ی خیلی مهمی است/ امید از دلتان پاک نشود

شاعر مازندرانی در نشست انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز به نوجوانان تاکید کرد جهان بینی روشنی داشته و امیدوار باشند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون البرز، میثم متاجی، کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازنداران،  به دعوت واحد ادبی کانون البرز و  به منظور بررسی آثار تولیدی اعضای انجمن ادبی در حوزه‌ی شعر  در نشست انجمن ادبی کانون استان حضور یافته بود.

این شاعر که صاحب آثار و جوایز متعددی در حوزه‌ی شعر سپید و نو است و مضامین اجتماعی زیادی را در اشعارش می توان یافت ضمن خوانش اشعار ارسال شده در گروه مجازی انجمن هر کدام از اشعار را به صورت مجزا نقد و بررسی کرد.

شعر فارسی قابلیت به روزرسانی قالب‌ها را دارد

جایگاه قافیه در غزل و لزوم جانمایی آن بر اساس شعر و عدم جانمایی زود هنگام قافیه ها قبل از شکل گیری اشعار، توجه به زبان شعر از جمله نکات اولیه ای بود که این شاعر به آن‌ها اشاره کرد.

متاجی مطالعه‌ی زیاد،دیدن فیلم و  حضور در اجتماع را از عواملی دانست که می تواند به گسترش واژه‌ها و جهان بینی یک شاعر کمک کند.

خالق کتاب«میراث تو فقط ایستادن است» خطاب به نوجوانان گفت زبان مثل تمام پدیده‌های زیستی است و همانگونه که سبک پوشش و لباس ما با گذش زمان عوض شده است شعر فارسی نیز قابلیت به روز رسانی قالب‌ها و خلق انواع نو را دارد.

استفاده از خیال پردازی، ضرورت اندیشه و تفکر و نقش عاطفه و احساس در شعر، استفاده از عناصر طبیعت، سرودن شاعران بر اساس تجربه‌های زیستی و جهان پیرامون خود، ضرورت مطالعه‌ی آثار بزرگان شعر پارسی از آغاز تا امروز و تلاش برای خلق اثر جدید،ضرورت خوانش شعر در تمام قالب‌ها،لزوم ایجاز و پرهیز از به کار بردن مفاهیم تکراری از دیگر مواردی بود که توسط شاعر کتاب «شیهه» برای اعضای انجمن ادبی کانون البرز،  توضیح داده شد.

متاجی که قریب دو دهه است در برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های مختلف ادبی و همچنین داوری جشنواره‌های متعدد ادبی فعالیت داشته و برگزیده‌ی جشنواره‌های ادبی مختلفی  از جمله جشنواره‌های «در باغ کودکی» و «پرنده بر سیم سطر» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است در پایان سخنانش در  این نشست مجازی که صبح روز چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ در گروه انجمن ادبی کانون البرز در پیام رسان «بله» تشکیل شد،  ضمن ابراز خرسندی از وجود جهان بینی روشن در اشعار برخی از اعضای انجمن ادبی کانون البرز گفت جهان بینی باید مبتنی بر واقعیت باشد و همانگونه که در زندگی واقعی رنج‌ها و مشکلات و آسایش و راحتی در کنار یکدیگر قرار گرفته است، شاعران نیز باید در کنار شب و غروب، صبح و روز را هم ببینند و خطاب به نوجوانان گفت جهان بینی روشن مسئله‌ی خیلی مهمی است تا امید از دلتان پاک نشود.

 مهتاب میرزاپور، کارشناس و مسؤول واحد ادبی کانون پرورش فکری کودکانن و نوجوانان استان البرز نیز در پایان شعری از سروده‌های «بابک نیک طلب» با مضمون«شادی» را به اعضای انجمن هدیه کرد.

میرزاپور همچنین از برگزاری نشست ادبی حضوری با میثم متاجی، شاعر و منتقد ادبی  مازندارانی خبر داد و گفت نشست مقدماتی این نشست مجازی با دعوت از این شاعر گرانقدر که از همکاران کانون استان مازنداران  هستند روز پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲در مرکز مجتمع آفرینش های کانون البرز برگزار شده بود و این هنرمند به صورت حضوری با اعضای انجمن دیدار و گفتگو کردند.

میرزاپور افزود در این نشست تاریخچه­ی کانون و اعضای کودک و نوجوانی که در نیم قرن گذشته در کانون رشد کرده اند،ورود هر عضو به کتابخانه و تاثیرات محیط و فعالیت­های فرهنگی، هنری و ادبی مراکز کانون در سطح کشور بر روی اعضا وتقسیم زندگی افراد به دوره­ی قبل از عضویت کانون و بعد از عضویت کانون، تشکیل باشگاه (قاف) و حضور نوجوانان صاحب اثر در سراسر کشور در این اردوی ادبی، از جمله مباحثی بود که توسط ایشان بیان شد.

 کارشناس ادبی کانون البرز افزود خوانش اشعار اعضا و توضیحات میهمان برنامه در مورد آداب نوشتن، مکان­ها، زمان­ها و تاثیرات و شیوه­های محیطی و خاص هر فرد در نوشتن، پرسیدن سه سوال مهم چرا بنویسم؟ در کجا (چه مکانی) می­نویسم؟ در چه زمانی می­نویسم؟ و بیان توضیحاتی در مورد این سه سوال از جمله موارد مطرح شده در نشست حضوری انجمن ادبی با این شاعر بود.

میرزاپور افزود متاجی که خود از محققان ادبی است و کتاب«نامه‌ی سپید» را که گردآوری اشعار سپید شاعران مازندارانی است جمع آوری کرده است همچنین خطاب به نوجوانان افزود  اگر زمان خود را نشناسیم، نمی­توانیم خود و مردم خود را بشناسیم و در گذشته باقی می­مانیم و اگر مکان را نشناسیم مسیر ما به هر مکان غیر از وطن خود ما متمایل خواهد شد.

 ایشان سپس از سه جهانبینی متفاوت ((تیره - روشن- خاکستری)) صحبت کرد و گفت شما به عنوان نویسنده و شاعر قرار نیست همه­ی جهان را زیبا یا زشت ببینید. نگاه خاکستری دیدن سیاهی در کنار سپیدی است. این بحث با پرسش و پاسخ و شنیدن نظرات نوجوانان میهمان را ادامه پیدا کرد.

در پایان اعضا نوشته ­هایشان را خواندند و میثم متاجی درباره­ی زبان طنز که در چند اثر اعضا آمده بود دوباره صحبت کرده و از اعضا خواسته شد تا اشعارشان را برای دومین نشست ادبی آماده کنند.

جهان بینی روشن مسئله‌ی خیلی مهمی است/ امید از دلتان پاک نشود

لازم به توضیح است انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان  و نوجوانان استان البرز پذیرای نوجواناان علاقه‌مند به شعر و داستان است و آن ها را در طی مسیر داستان نویسی و شاعرانگی‌شان هدایت خواهد کرد.

علاقه مندان جهت آگاهی از نحوه‌ی عضویت و حضور در نشست‌های تخصصی این انجمن که با دعوت از شاعران و نویسندگان مطرح کشوری برگزار خواهد شد با شماره ۰۲۶۳۴۱۶۳۰۰۰ داخلی ۱۰۶ تماس حاصل کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =