کارگاهی متفاوت و کاربردی در فلسفه‌ی اسلامی برای کودکان در کانون کرمانشاه

با حضور مربیان و فعالان تربیتی استان، نشست آموزشی فلسفه برای کودک با محوریت کتاب " گفتگوهای عمیق برای کودکان دقیق " کارگاهی متفاوت و کاربردی در فلسفه‌ی اسلامی برای کودکان در کانون کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، با حضور مربیان و فعالان تربیتی استان، نشست آموزشی فلسفه برای کودک با محوریت کتاب " گفتگوهای عمیق برای کودکان دقیق " کارگاهی متفاوت و کاربردی در فلسفه‌ی اسلامی برای کودکان، در سالن همایش مرکز شماره ۴ کانون کرمانشاه برگزار شد.
محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون استان و مدرس دانشگاه، گفت: فلسفه مسائل بنیادین بشر است که باید به روش عقلی بیان شود، فابک( فلسفه اسلامی برای کودک) در بخش‌های مختلفی باید آموزش داده شود ازجمله بخش روش‌ها و متدها و بخش ارزشی باورها و اندیشه‌ها، که هر یک آموزش‌های خاص خود را می‌طلبد.
وی افزود: در مواجهه با نظام عالم مراحلی از تفکر هست که شامل طرح پرسش و سوال، داده‌های پیشین، تحلیل داده‌ها، پاسخ به پرسش و ... می‌شود که در هر یک از این مراحل باید توجه داشته باشیم که چگونه عمل کنیم.

کارگاهی متفاوت و کاربردی در فلسفه‌ی اسلامی برای کودکان
مدیرکل کانون استان، تاکید کرد: می‌توان در قالب‌های مختلف ازجمله داستان، قصه و بازی، خیلی از مفاهیم را بیان کرد و با استفاده از ابزارهای اینچنینی که ارتباط با کودک را برقرار می‌نماید، مفاهیم سنگین را انتقال داد. امروز لازم است مخاطب خود را خیلی بزرگ ببینیم و با کودکان، زبان کودکی را به کار برد. 
زنجانی تصریح کرد: فلسفه برای کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با توجه به ضرورت امر، ما در کانون استان بر آن شدیم که سلسله نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی را در همین راستا برای مربیان و فعالان تربیتی برگزار نماییم که با توجه به تجارب پیشین خوشبختانه با استقبال مخاطبان نیز همراه بود.

کارگاهی متفاوت و کاربردی در فلسفه‌ی اسلامی برای کودکان
در ادامه محمد خیاط زنجانی به‌عنوان مدرس کارگاه به بیان مباحث فلسفه‌ی اسلامی پرداخت، از جمله: مفاهیم فلسفه برای کودک، چیستی و چرایی آن، مراحل تفکر، دقت در مشاهده و افزایش عمق تفکر، علوم حصولی و شروع شکل‌گیری آن، خطاهای حسی، خطاهای ادراکی، خطاهای علم حضوری، معرفت‌شناسی در حوزه‌ی فلسفه‌ی اسلامی، مباحث فلسفی وجودشناسی و هستی‌شناسی، واقعیت و هستی در عالم،  حقیقت و چیستی در عالم، اصل وجودی موجودات و اثرات آن، دلایل تفاوت بهره‌مندی وجود از حقیقت وجود، فصل مشترک همه‌ی موجودات، کلیدی‌ترین مفاهیم که نگاه هستی شناسانه دارد، تقسیم موجودات به واجب و ممکن و ... که در مورد هر یک از آنها توضیحاتی ارائه داد.
در میان مباحث ارائه شده نیز اعظم کرمی مربی کانون استان، قصه‌ای را مرتبط با موارد طرح شده و با تعامل با مخاطبان، قصه‌گویی نمود و رحمت غلامی مربی فرهنگی کانون استان هم یک بازی مرتبط با موضوع را با مشارکت مخاطبان حاضر اجرا می‌نمود تا به درک بهتر موضوع و نحوه‌ی آموزش و دریافت مفاهیم عمیق و نحوه‌ی اجرایی شدن آموزش فلسفه برای کودکان، کمک شود.

کارگاهی متفاوت و کاربردی در فلسفه‌ی اسلامی برای کودکان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =