ویژه برنامه‌ی «حقوق بشر در آینه‌ی کتاب» در مرکز هشتگرد اجرا شد

همکاران مرکز هشتگرد و اعضای باشگاه کتابخوانی مرکز  با مشارکت واحد ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز ضمن نقد و بررسی کتاب « جزیره‌ی مردگان »، با حقوق بشر آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون البرز، مریم فلاح نژاد، مسوول مرکز در خصوص این برنامه گفت هشتمین نشست مناسبتی باشگاه کتابخوانی مرکز هشتگرد با عنوان حقوق بشر در آینه کتاب به مناسبت قرارگرفتن  در آستانه‌ی روز جهانی حقوق بشر با همکاری واحد ادبی و با حضور مهتاب میرزاپور، کارشناس ادبی استان در مرکز هشتگرد برگزار شد .

فلاح نژاد افزود در این نشست که پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ برگزار شد،  ضمن معرفی وقایع  روز حقوق بشرکه ۱۹ آذر ماه است،کتاب «دروازه مردگان» اثر «حمید رضا شاه آبادی» با همراهی کارشناس ادبی،  دنیا یارمحمدی مربی و  اعضای نوجوان باشگاه کتابخوانی  مرکز هشتگرد مورد نقد بررسی قرار گرفت.

این مقام مسوول ادامه داد در این نشست ادبی شخصیت «میرزا حسن رشدیه» که با بنیان گذاری آموزش نوین توانست تحول بزرگی در بهره مندی کودکان از حقوق آموزش ایجاد کند معرفی شد؛ همچنین معرفی شخصیت حمید رضا شاه آبادی نویسنده کتاب و پژوهشگر تاریخی و معرفی کتاب‌های سه گانه ی دروازه مردگان صورت پذیرفت.

فلاح نژاد افزود شاه آبادی در این رمان‌ها به حقوق اقتصادی، فرهنگی آموزشی پرداخته و گوشه هایی از تاریخ دوره قاجار را در قالب رمان  به نوجوانان معرفی کرده است.

مربی مسوول مرکز هشتگرد گفت این نویسنده عدالت برای کودکان را جزیی از عدالت عمومی و اجتماعی دانسته و در این کتاب ها به بی عدالتی و ستمی پرداخته که بر دنیای کودکان و نوجوانان اعمال می‌شده است.

وی گفت در  بخشی از این این برنامه اعضای نوجوان کتاب را مورد نقد و بررسی قرار دادند که از دیدگاه آنان تلفیق تخیل و واقعیت در قالب فانتزی  باعث جذب نوجوانان به این کتاب شده است؛  آن‌ها گفتند نویسنده‌ی کتاب دروازه مردگان دنیای نوجوانان را خوب می شناسد و شخصیت پردازی های کتاب نسبت به دیگر کتاب‌های مشابه  متفاوت است و توصیف شخصیت‌ها به صورت فردی در این کتاب‌ها  بیشتر انجام شده است.

ویژه برنامه‌ی «حقوق بشر در آینه‌ی کتاب» در مرکز هشتگرد اجرا شد

فلاح نژاد افزود نکته‌ی  دیگر از دیدگاه نوجوانان این بود که معرفی تاریخ و شخصیت‌های تاریخی از جمله میرزا حسن رشدیه در این کتاب به صورت غیر مستقیم بوده و ورود به هر فصل که بین دو دوره تاریخی در گذر است، با سبکی جدید صورت گرفته است.

این مقام مسوول همچنین  گفت قرایت بخش‌هایی از بیانیه ی حقوق بشر توسط دنیا یارمحمدی مربی فرهنگی مرکز از دیگر برنامه هایی بود که  در حاشیه این نشست بر گزار شد.

ویژه برنامه‌ی «حقوق بشر در آینه‌ی کتاب» در مرکز هشتگرد اجرا شد

ویژه برنامه‌های «تاریخ در آینه‌ی کتاب» در هشتگرد

فلاح نژاد در پایان خاطر نشان کرد  نشست‌های مناسبتی نقد کتاب مرکز هشتگرد که  در آن متناسب با مناسبت‌ها  به نقد کتاب‌های تاریخی پرداخته می شود با عنوان «تاریخ در آینه کتاب»  به صورت دوره ای در این مرکز برگزار می‌شود و نشست فوق هشتمین نشست از سلسله‌ی این نشست ها در مرکز هشتگرد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =